AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
VAD SPELAR DET FÖR ROLL!?
Spännande, anser du att det offentliga ska bryta mot de lagar som finns?
 
L lat skrev:
Men, nu var det väl du som tog upp det där med att det offentliga var så dåliga på upphandling, och då ska du kanske inte försöka blanda bort korten?
L lat skrev:
Men, nu var det väl du som tog upp det där med att det offentliga var så dåliga på upphandling, och då ska du kanske inte försöka blanda bort korten?
Jag svarade på Nötegårdsgubben statement att korruption knappt existerar i Sverige.
 
L lat skrev:
Spännande, anser du att det offentliga ska bryta mot de lagar som finns?
Nej? Men resultatet är ju att ni inte kan upphandling. Säg upp er i protest? Jag har förlorat konsultuppdrag för jag vägrat göra som någon över mig sagt för att det var dåligt beslut.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
L lat skrev:
Spännande, anser du att det offentliga ska bryta mot de lagar som finns?
Det handlar väl inte om att bryta mot lagen? Man kan välja det lägsta anbudet, men sen drabbas av kostnader man inte hade räknad med för att man inte tagit hänsyn till alla detaljer eller saker som faller utanför kraven.
Exemplet med 0-kronorskonsulter är väldigt talande. Handlar man upp konsulter inom 10 kompetensområden och ska välja den leverantör med lägsta snittpris så vinner såklart den som sätter 0 kronor på 9 av dom och 5000:- på den tionde. Sen skrattar firman varje gång myndigheten är tvungen att köpa in den kompetensen för det fantasipriset.
Ett annat exempel är Stockholm läns upphandling av sjukvårdsmaterial. Man valde den billigaste leverantören utifrån kraven i upphandlingen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/landstinget-kopte-strumpor-for-6-000-kronor

Men, i grund och botten handlar det om dåliga upphandlare...
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej? Men resultatet är ju att ni inte kan upphandling. Säg upp er i protest? Jag har förlorat konsultuppdrag för jag vägrat göra som någon över mig sagt för att det var dåligt beslut.
Ska man skriva en upphandling som täcker in ALLA kryphål, så blir den hundratals sidor lång. Många presumtiva leverantörer kommer då inte ens orka läsa det för att lämna ett anbud.

Jag håller med Anders, det är inte i upphandlingar som de största korruptionsproblemen sitter, utan i diverse myndighetsbeslut av jäviga handläggare/politiker.
 
B b8q skrev:
Ska man skriva en upphandling som täcker in ALLA kryphål, så blir den hundratals sidor lång. Många presumtiva leverantörer kommer då inte ens orka läsa det för att lämna ett anbud.
Märkligt att privatsektor inte blir lurade vid upphandling. (I samma utsträckning). Det verkar indikera det är ett lösbart problem
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkligt att privatsektor inte blir lurade vid upphandling. (I samma utsträckning). Det verkar indikera det är ett lösbart problem
Privatsektor handlar ofta för mycket mindre summor. Det är inte värt att försöka luras då.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Märkligt att privatsektor inte blir lurade vid upphandling. (I samma utsträckning). Det verkar indikera det är ett lösbart problem
Det beror på att dom inte är bakbundna av kravet att välja den på papperet billigaste leverantören. Istället kan dom välja den som dom vet är seriös och kan leverera.
LOU främjar ju tyvärr dom som är oseriösa och letar så mycket kryphål som möjligt.
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Låt mig ta ett exempel från när jag jobbade kommunalt, och vi skulle utöka vår maskinpark.
Vi ville förstås att det skulle vara kompatibelt med de maskiner vi redan hade (fungera med samma programvara, använda samma typ av batterier, fördelar att personalen redan kände systemet, etc). Hade vi varit ett privat företag hade det bara varit att gå och köpa från samma tillverkare som vi redan hade maskiner från. Men nu måste vi trixa och krångla med upphandlingstexten så att inte någon annan tillverkare skulle lägga sig lägre, och lösa våra bör/skall-krav med en massa tilläggsprogram, adaptrar, gratis utbildningar och annat som vi inte ville ha. Tog många timmars jobb som skattebetalarna fick stå för, men i slutändan fick vi ändå det vi ville ha, och just DEN gången överklagade inte de andra leverantörerna upphandlingen, men det händer också.
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Privatsektor handlar ofta för mycket mindre summor. Det är inte värt att försöka luras då.
Mindre summor för att de handlar rätt. Titta på skolplatformen tex. Kostar väl ca 100 ggr mer eller liknande än den borde om man tittar på funktion,
 
useless useless skrev:
Det beror på att dom inte är bakbundna av kravet att välja den på papperet billigaste leverantören. Istället kan dom välja den som dom vet är seriös och kan leverera.
LOU främjar ju tyvärr dom som är oseriösa och letar så mycket kryphål som möjligt.
Men vafan. Jag svarade ju på

Ska man skriva en upphandling som täcker in ALLA kryphål, så blir den hundratals sidor lång. Många presumtiva leverantörer kommer då inte ens orka läsa det för att lämna ett anbud.
Det verkar ju var ett lösbart problem. ELLER?!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag svarade på Nötegårdsgubben statement att korruption knappt existerar i Sverige.
Och det håller jag fast vid att vi knappt har. Hur många söker exempelvis tjänster som kommunala inköpare för att låta sig smörjas?

Att det finns korruption i vissa kommuner (jag nämnde Göteborg, men även exempelvis Solna har varit hårt drabbat) ändrar inte grundläget.

Därför tror jag att LOU fördyrar och försämrar mer än den hjälper folk göra rätt. Och det som fördyrar och försämrar är då att man måste ställa upp strikta villkor i förväg. Det är oerhört svårt att göra och går på tvärs med dagens fokus på agilt arbete.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och det håller jag fast vid att vi knappt har. Hur många söker exempelvis tjänster som kommunala inköpare för att låta sig smörjas?

Att det finns korruption i vissa kommuner (jag nämnde Göteborg, men även exempelvis Solna har varit hårt drabbat) ändrar inte grundläget.

Därför tror jag att LOU fördyrar och försämrar mer än den hjälper folk göra rätt. Och det som fördyrar och försämrar är då att man måste ställa upp strikta villkor i förväg. Det är oerhört svårt att göra och går på tvärs med dagens fokus på agilt arbete.
Som jag sade korruption i Sverige sker inte vid upphandling. Utan vid politiska beslut. Jag gav ett exempel med bygglov vid strandskydd/detaljplan.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har , kanske till skillnad mot dig,
  • haft eget företag
  • varit privat anställd & jobbat mot både det offentliga & privata
  • varit offentligt anställd
  • har idag eget företag
Så jag har suttit på alla stolar & sett detta ifrån alla håll.
Problemet med LOU är att den är komplicerad och som nån nämnde, den är inte till för att du ska få bästa möjliga avtal utan för att du ska ta billigaste alternativet.

Det går att göra bra LOU-upphandlingar, men det är svårt och det kräver att anbudsgivarna/vinnaren också är hyfsat seriösa, för som du vet ligger djävulen i detaljerna.

Men, en viktig detalj, i en LOU-upphandling är det väldigt svårt att sålla bort oseriösa anbudsgivare!
Och vinner en sådan, som tex den stora offentliga konsultupphandlingen för 10-15 år sedan, där någon/några anbudsgivare gick in med 0:-/h på strategiskt valda tjänster bara för att vinna upphandlingen, så är det svårt att förutse det.
En ganska bra sammanfattning.

Särskilt detta
L lat skrev:
Men, en viktig detalj, i en LOU-upphandling är det väldigt svårt att sålla bort oseriösa anbudsgivare!
Lägg till lite okynnesöverklaganden och staten kan bli utan någon liten men ack så viktig liten pryl i ett par år. Har exempel, men jag kan inte dra dem.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
L lat skrev:
Visar att du inte förstått LOU.
Man är TVUNGEN att göra det enligt lag!
Jo, så är det, tyvärr. Mer eller mindre seriösa---oseriösa, skalan är glidande, är duktiga på att utnyttja detta.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
VAD SPELAR DET FÖR ROLL!? Jag pratar om hur det fungerar och resultatet blir att skiten blir stört dyrt.
L lat skrev:
Men, nu var det väl du som tog upp det där med att det offentliga var så dåliga på upphandling, och då ska du kanske inte försöka blanda bort korten?
Det måste ändras i LOU, om inte annat att det tar flera år att köpa in något som en privat firma bara kan gå ner på stan och handla, är sinnessjukt.

useless useless skrev:
LOU främjar ju tyvärr dom som är oseriösa och letar så mycket kryphål som möjligt.
Så är det.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.