1 137 239 läst · 11 051 svar
1137k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 348 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 348 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Finns alltid Euro om svenskarna nu är så ... att göra sig av med pengar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Ja, det fungerade ju inget vidare förra gången:H heimlaga skrev:
"De första mynten i koppar präglades när Sverige införde kopparmyntfot 1624. Eftersom koppar var mindre värt än silver krävdes stora plåtar för att ersätta små silvermynt. Det största kopparmyntet vägde nästan 20 kilo.
Sverige hade problem med att sälja all den koppar som producerades i landet. Det var en viktig orsak till att många stora kopparmynt präglades fram till 1644. Mynten var av förklarliga skäl inte särskilt smidiga att använda [min kursivering] och det bidrog till att de första sedlarna gavs ut under senare delen av 1600-talet."
Men skam den som ger sig! Den här gången kanske det fungerar alldeles utmärkt!
Har du behov av större summor får du välja präglat guld, men jag kommer inte ihåg när vi avskaffade guldmyntfoten.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det fungerade ju inget vidare förra gången:
[bild]
"De första mynten i koppar präglades när Sverige införde kopparmyntfot 1624. Eftersom koppar var mindre värt än silver krävdes stora plåtar för att ersätta små silvermynt. Det största kopparmyntet vägde nästan 20 kilo.
Sverige hade problem med att sälja all den koppar som producerades i landet. Det var en viktig orsak till att många stora kopparmynt präglades fram till 1644. Mynten var av förklarliga skäl inte särskilt smidiga att använda [min kursivering] och det bidrog till att de första sedlarna gavs ut under senare delen av 1600-talet."
Men skam den som ger sig! Den här gången kanske det fungerar alldeles utmärkt!
Nått behöver vi ha när de elektroniska systemen felar, om det är silver eller sedlar vi litar mest på vet inte jag.
Absolut!F fribygg skrev:
Men jag har hellre med mig en skottkärra med kopparskrot och ett krynt bessman att väga upp det med än att jag låter bli att köpa för att det inte går att betala överhuvudtaget.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Kanske off topic, menS SnickareHobb skrev:
1975 köpte vi ett hus på en ö i Göteborgs södra skärgård för 180.000 kr.
1998 sålde vi det för 830.000 kr.
Klart att vi hade gjort en massa renoveringar.
Nu i år såldes det igen för 8.555.000 kr. Åtta komma femtiofem miljoner!
På mäklarbilderna kände man knappt igen huset, med det var samma lilla stuga på samma lilla tomt om 234 kvm.
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
I riktigt dåliga tider fanns (och fortfarande finns kanske) andra betalningssätt: fläsk/smör, cigaretter, sex, konjak.F fribygg skrev: