Finns alltid Euro om svenskarna nu är så ... att göra sig av med pengar.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns alltid Euro om svenskarna nu är så ... att göra sig av med pengar.
Tar nu sedlarna slut så får väl silvermynten komma till heders igen, om vi nu inte glömt bort de ädla metallernas värde.
 
H heimlaga skrev:
Tvärtom så lär det behöva bli betydligt större när kontanterna försvinner och vi tvingas börja betala med kopparskrot enligt vikt.
Ja, det fungerade ju inget vidare förra gången:

Kopparmynt_1624.png

"De första mynten i koppar präglades när Sverige införde kopparmyntfot 1624. Eftersom koppar var mindre värt än silver krävdes stora plåtar för att ersätta små silvermynt. Det största kopparmyntet vägde nästan 20 kilo.

Sverige hade problem med att sälja all den koppar som producerades i landet. Det var en viktig orsak till att många stora kopparmynt präglades fram till 1644. Mynten var av förklarliga skäl inte särskilt smidiga att använda [min kursivering] och det bidrog till att de första sedlarna gavs ut under senare delen av 1600-talet."


Men skam den som ger sig! Den här gången kanske det fungerar alldeles utmärkt! :)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det fungerade ju inget vidare förra gången:

[bild]

"De första mynten i koppar präglades när Sverige införde kopparmyntfot 1624. Eftersom koppar var mindre värt än silver krävdes stora plåtar för att ersätta små silvermynt. Det största kopparmyntet vägde nästan 20 kilo.

Sverige hade problem med att sälja all den koppar som producerades i landet. Det var en viktig orsak till att många stora kopparmynt präglades fram till 1644. Mynten var av förklarliga skäl inte särskilt smidiga att använda [min kursivering] och det bidrog till att de första sedlarna gavs ut under senare delen av 1600-talet."


Men skam den som ger sig! Den här gången kanske det fungerar alldeles utmärkt! :)
Har du behov av större summor får du välja präglat guld, men jag kommer inte ihåg när vi avskaffade guldmyntfoten.
Nått behöver vi ha när de elektroniska systemen felar, om det är silver eller sedlar vi litar mest på vet inte jag.
 
F fribygg skrev:
… kommer inte ihåg när vi avskaffade guldmyntfoten..
Hände senaste gången 27 september 1931 …
 
H heimlaga skrev:
Tvärtom så lär det behöva bli betydligt större när kontanterna försvinner och vi tvingas börja betala med kopparskrot enligt vikt.
Har du glömt varför vi började med mynt?
Jag bär hellre några silverslantar i fickan än kilovis med kopparskrot...
 
F fribygg skrev:
Har du glömt varför vi började med mynt?
Jag bär hellre några silverslantar i fickan än kilovis med kopparskrot...
Absolut!
Men jag har hellre med mig en skottkärra med kopparskrot och ett krynt bessman att väga upp det med än att jag låter bli att köpa för att det inte går att betala överhuvudtaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H heimlaga skrev:
Absolut!
Men jag har hellre med mig en skottkärra med kopparskrot och ett krynt bessman att väga upp det med än att jag låter bli att köpa för att det inte går att betala överhuvudtaget.
Hmm, kanske en hög med unobtanium blir smidigt nog.

Men, har ni inte glömt syftet med spargrisen, den var för att spara, inte köpa.
En stor röd spargris-sculptur på en plats med en person som undersöker dess bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Är det en bitcoin gruva i grisen;)
 
S SnickareHobb skrev:
På ca 20 år har priset på en lägenhet i min stad 10-dubblats. För 20 år sedan kunde man betala bort en lägenhet på något år. Idag är det miljonlån som krävs...
Kanske off topic, men
1975 köpte vi ett hus på en ö i Göteborgs södra skärgård för 180.000 kr.
1998 sålde vi det för 830.000 kr.
Klart att vi hade gjort en massa renoveringar.
Nu i år såldes det igen för 8.555.000 kr. Åtta komma femtiofem miljoner!
På mäklarbilderna kände man knappt igen huset, med det var samma lilla stuga på samma lilla tomt om 234 kvm.
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Nått behöver vi ha när de elektroniska systemen felar, om det är silver eller sedlar vi litar mest på vet inte jag.
Jag litar nog mest på en påse med mjöl och en kartong med ägg ...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du behov av större summor får du välja präglat guld, men jag kommer inte ihåg när vi avskaffade guldmyntfoten.
Nått behöver vi ha när de elektroniska systemen felar, om det är silver eller sedlar vi litar mest på vet inte jag.
I riktigt dåliga tider fanns (och fortfarande finns kanske) andra betalningssätt: fläsk/smör, cigaretter, sex, konjak.
 
I ett läge där elektroniska pengar inte funkar tror jag inte mycket kommer finnas till salu ändå, vem byter bort sin mat mot klumpar av metall liksom?
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
vem byter bort sin mat mot klumpar av metall liksom?
Den som har mycket mat men behov av något annat. Tror detta var upphovet till handel och orsaken till att metallklumpar kom in i civilisationen en gång i tiden. :D
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Läste nån larmrapport häromåret om att ungdomar dör av Spice.

Det var bättre förr.
Med Old Spice.
Två flaskor Old Spice-kologne, en med segelbåt och en med endast text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Folk kanske inte luktade så gott men de överlevde.

Apropå dofter från förr, är det någon idag som använder klassiska 70-talsdofter som t.ex Mennen och Brut 33? Jag minns att Mennen sponsrade motorsport och att Roger Moore gjorde reklam för Brut så det var ju hyggligt populära märken på den tiden.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.