P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En vacker dag kanske vi kan räkna in bolaget i den här tråden, och skratta åt slik förmyndarinställning.
Förhoppningsvis inte. Bättre service än Systembolagets får man leta efter.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
twoody och 11 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Butiker från förr.
Gissa årtionde.
[bild]
90-tal!
Vi hade "såklart" en GG i Kupolens köpcentrum som slog upp portarna runt -90.

P pmd skrev:
RS-232 och dess kusin RS-422.
Används flitigt fortfarande.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Så kan det vara. Jag har dock aldrig hört ordet snabbköp i den betydelsen. Närköp brukade det kallas på den tiden när jag bodde i en stad (25 år sen).
Ja jag vet inte, men få säger snabbköp med betydelsen livsmedelsbutik idag.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Används flitigt fortfarande.
Finns det moderkort med seriell port idag. :) Jag mins när jag byggde HTPC med en OLED display för att visa lite information på, den styrde man med parallellport gick inte få tag på moderkort med det då och detta var länge sedan. :)

Ett ord som mist sin betydelse och som jag glömt. Snabbköp bytte väl betydelse med åren och blev en liten butik där det nödvändigaste fanns. Tänker på Minilivs, ICA nära, Seven eleven mfl

Vem minns lanthandeln med disk?

Jag minns en klassisk järnaffär med disk och hundratals lådor bakom med allt möjligt kul. Den försvan i mitten på 80-talet.
I Uppsala fanns både en sån järnaffär, en klassisk matbutik med en tant bakom en disk som plockade det man bad om... Samt Tord Larsson elektronik där man kunde köpa komponenter över disk och Tord även skissade upp nån krets man ville bygga om man var osäker vad man skulle köpa. Allt är nog borta sen drygt 20 år.

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
engs
Har serieport på jobb-laptopen. Ett måste då jag arbetar mot en del gamla prylar.

USB->Seriell konverter funkar inte alltid…

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vet inte om detta redan finns i tråden ??
Pappershandel. Varje centrum hade en pappersaffär. Den sålde allt som inte fanns i matvaruaffären.
Det finns faktiskt en kvar, Hemse Krut o papper på Gotland, av namnet ett döma sålde de även krut en gång i tiden, idag är det mest leksaker o krimskrams.
Kanske finns det fler pappers affärer ute i landet ??

Isakare Isakare skrev:
Vet inte om detta redan finns i tråden ??
Pappershandel. Varje centrum hade en pappersaffär. Den sålde allt som inte fanns i matvaruaffären.
Det finns faktiskt en kvar, Hemse Krut o papper på Gotland, av namnet ett döma sålde de även krut en gång i tiden, idag är det mest leksaker o krimskrams.
Kanske finns det fler pappers affärer ute i landet ??
När var detta och vilken typ av papper var det man sålde?

Pappersaffärer finns kvar capital market :)

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bättre service än Systembolagets får man leta efter.
Sorry, då måste jag ha missat något. Men du får gärna hjälpa mig och rekommendera en butik (gärna i Stockholm) där jag kan komplementeringshandla nu en lördagkväll. Gärna där de har kylt vitt vin av lite bättre kvalitet, och dito öl – jag är ju lite sent ute. Och har de sådär fina hylltips som en enklare boklåda brukar ha om personalens favoriter eller olika priser de vunnit, så ännu bättre, det är ju inte säkert att de bästa expediterna jobbar nu. Fast förresten, du kanske känner till en butik där de faktiskt lyfter fram bra och populära varor.

Tack hur som helst @pmd, här satt jag och gnällde förmodligen helt i onödan.

Klassiskt systembolagsgnäll i trådens anda. Har ni glömt bort sådant så är ni för unga då bolaget faktiskt har bättrat sig – något.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
...Vem minns lanthandeln med disk?
Jag minns en klassisk järnaffär med disk och hundratals lådor bakom med allt möjligt kul. Den försvan i mitten på 80-talet.
Precis en sådan järnaffär finns och lever fortfarande i Broby, Lindvalls Järn.
Det är en järnaffär av klassiska mått. Liten o trång, fullbelamrad med prylar, vissa har hängt där sedan förra årtusendet, vissa har handskrivna prislappar. Bakom den långa disken kan man se det stooora skåpet med overkligt många lådor.som nästan täcker väggen.
Person betalar vid disk i klassisk järnaffär med överfullt skåp med lådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När var detta och vilken typ av papper var det man sålde?
Där jag är uppväxt i nordvästra Stockholm fanns det pappershandel bla i Vällingby och Tensta centrum, det här var i början på 70 talet, så innebörden "Pappershandel" hade nog minskat en del.
Men de hade väl skriv o ritpapper, pennor, kritor, häftapparater, skrivmaskiner, sånt som man idag hittar i en kontorsbutik.
Sen var det väll hyllpapper, på den tiden hade ju alla vaxat papper i köksskåpen som byttes ut ibland.
Vaxdukar på löpmeter.
Leksaker, krimskrams.
Kul affär när man var 7-8 år att botanisera i.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Där jag är uppväxt i nordvästra Stockholm fanns det pappershandel bla i Vällingby och Tensta centrum, det här var i början på 70 talet, så innebörden "Pappershandel" hade nog minskat en del.
Men de hade väl skriv o ritpapper, pennor, kritor, häftapparater, skrivmaskiner, sånt som man idag hittar i en kontorsbutik.
Sen var det väll hyllpapper, på den tiden hade ju alla vaxat papper i köksskåpen som byttes ut ibland.
Vaxdukar på löpmeter.
Leksaker, krimskrams.
Kul affär när man var 7-8 år att botanisera i.
ok, lite före min tid , kan inte minnas några sådana affärer.

Jo, pappersaffären hade ju oxå papper till skolböckerna. Alla skolböcker man fick på den tiden skulle lämnas tillbaka, så man klädde boken med vaxat papper för att skydda den. Gå med morsan till pappersaffären och välja papper var ju kul, och sen besvikelsen när nån annan i klassen hade samma papper.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.