1 148 533 läst · 11 112 svar
1149k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
I Uppsala fanns både en sån järnaffär, en klassisk matbutik med en tant bakom en disk som plockade det man bad om... Samt Tord Larsson elektronik där man kunde köpa komponenter över disk och Tord även skissade upp nån krets man ville bygga om man var osäker vad man skulle köpa. Allt är nog borta sen drygt 20 år.Jonas Persson skrev:Ett ord som mist sin betydelse och som jag glömt. Snabbköp bytte väl betydelse med åren och blev en liten butik där det nödvändigaste fanns. Tänker på Minilivs, ICA nära, Seven eleven mfl
Vem minns lanthandeln med disk?
Jag minns en klassisk järnaffär med disk och hundratals lådor bakom med allt möjligt kul. Den försvan i mitten på 80-talet.
Vet inte om detta redan finns i tråden ??
Pappershandel. Varje centrum hade en pappersaffär. Den sålde allt som inte fanns i matvaruaffären.
Det finns faktiskt en kvar, Hemse Krut o papper på Gotland, av namnet ett döma sålde de även krut en gång i tiden, idag är det mest leksaker o krimskrams.
Kanske finns det fler pappers affärer ute i landet ??
Pappershandel. Varje centrum hade en pappersaffär. Den sålde allt som inte fanns i matvaruaffären.
Det finns faktiskt en kvar, Hemse Krut o papper på Gotland, av namnet ett döma sålde de även krut en gång i tiden, idag är det mest leksaker o krimskrams.
När var detta och vilken typ av papper var det man sålde?Isakare skrev:Vet inte om detta redan finns i tråden ??
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Pappersaffärer finns kvar capital market
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 704 inlägg
Sorry, då måste jag ha missat något. Men du får gärna hjälpa mig och rekommendera en butik (gärna i Stockholm) där jag kan komplementeringshandla nu en lördagkväll. Gärna där de har kylt vitt vin av lite bättre kvalitet, och dito öl – jag är ju lite sent ute. Och har de sådär fina hylltips som en enklare boklåda brukar ha om personalens favoriter eller olika priser de vunnit, så ännu bättre, det är ju inte säkert att de bästa expediterna jobbar nu. Fast förresten, du kanske känner till en butik där de faktiskt lyfter fram bra och populära varor.P pmd skrev:
Tack hur som helst @pmd, här satt jag och gnällde förmodligen helt i onödan.
Klassiskt systembolagsgnäll i trådens anda. Har ni glömt bort sådant så är ni för unga då bolaget faktiskt har bättrat sig – något.
Precis en sådan järnaffär finns och lever fortfarande i Broby, Lindvalls Järn.Jonas Persson skrev:
Det är en järnaffär av klassiska mått. Liten o trång, fullbelamrad med prylar, vissa har hängt där sedan förra årtusendet, vissa har handskrivna prislappar. Bakom den långa disken kan man se det stooora skåpet med overkligt många lådor.som nästan täcker väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där jag är uppväxt i nordvästra Stockholm fanns det pappershandel bla i Vällingby och Tensta centrum, det här var i början på 70 talet, så innebörden "Pappershandel" hade nog minskat en del.MathiasS skrev:
Men de hade väl skriv o ritpapper, pennor, kritor, häftapparater, skrivmaskiner, sånt som man idag hittar i en kontorsbutik.
Sen var det väll hyllpapper, på den tiden hade ju alla vaxat papper i köksskåpen som byttes ut ibland.
Vaxdukar på löpmeter.
Leksaker, krimskrams.
Kul affär när man var 7-8 år att botanisera i.
ok, lite före min tid , kan inte minnas några sådana affärer.Isakare skrev:Där jag är uppväxt i nordvästra Stockholm fanns det pappershandel bla i Vällingby och Tensta centrum, det här var i början på 70 talet, så innebörden "Pappershandel" hade nog minskat en del.
Men de hade väl skriv o ritpapper, pennor, kritor, häftapparater, skrivmaskiner, sånt som man idag hittar i en kontorsbutik.
Sen var det väll hyllpapper, på den tiden hade ju alla vaxat papper i köksskåpen som byttes ut ibland.
Vaxdukar på löpmeter.
Leksaker, krimskrams.
Kul affär när man var 7-8 år att botanisera i.
Jo, pappersaffären hade ju oxå papper till skolböckerna. Alla skolböcker man fick på den tiden skulle lämnas tillbaka, så man klädde boken med vaxat papper för att skydda den. Gå med morsan till pappersaffären och välja papper var ju kul, och sen besvikelsen när nån annan i klassen hade samma papper.