Jonas Persson
METRO livsmedelsbutik. Wikipedia kallar dem för snabbköp men jag tycker det var normalstora butiker.
Gamla svartvita fotot av insidan av en METRO livsmedelsbutik med kunder och varuhyllor.

Att googla på metro är svårt så jag hittar inte loggan. Minns den som fyllda liggande röda ovaler med var sin bokstav.

Butikerna fanns lite var stans och var inte knutna till tunnelbanan.

Jonas Persson
favör som blev Vivo i slutet av 80-talet. Personalen hade orangbruna rockar vill jag minnas. Allt mycket typiskt för 60-70 tal.

Två vita plastkassar med logotypen "Favor" i orange och svart från 60-70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Butiker från förr.
Gissa årtionde.
[bild]
90-talet

Jonas Persson
Demmpa Demmpa skrev:
90-talet
Loggan är 80-tal (de öppnade 1988). Men de verkade under 90-talet.

En konstruktion baserad på en tjock och styv koaxkabel där du bara kunde ansluta datorer på förutbestämda platser med en enorm anslutning hade ingen framtid för sig. Det fungerade, men var knappast anpassat för ett kontor. Vilket även bekräftades då thin ethernet tog över.
Till ThinEthernet kunde man även använda de här grunkorna: EAD-uttagen med sin speciella kabe:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Ead-outlet.jpg/560px-Ead-outlet.jpg
och
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/EAD_cable.jpg/220px-EAD_cable.jpg

Det fungerar (sort of) därför att vid anslutningen förlängs segmentet en aning utan att det blir en för lång oansluten stump. ThickNet och ThinNet är känsligt för eko därför fungerar det inte att sätta en kort stump mellan ett t-stycke och näverkskortet.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
P
METRO livsmedelsbutik. Wikipedia kallar dem för snabbköp men jag tycker det var normalstora butiker.
Snabbköp betyder att kunderna plockar varorna själva och betalar i en kassa vid utgången till skillnad från traditionella butiker där man handlar över disk. Så värst mycket med butiksstorlek har det inte att göra.

P
RS-232 och dess kusin RS-422.

Lite mysigt med saluhallar där man köper över disk, tom bolaget i Hötorgshallen är över disk

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite mysigt med saluhallar där man köper över disk, tom bolaget i Hötorgshallen är över disk
Har de sån där röd lampa som tänds vid legitimationskontroll?
Tre män i skjorta vid en kassa i en spritbutik, skylt med texten "ovillkorligt STOPP" och rött ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för mig att de även kunde tända röda lampan om de misstänkte att kunden kunde vara alkoholpåverkad.

• Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
Då fanns det också helböj och halvböj på bolaget.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Snabbköp betyder att kunderna plockar varorna själva och betalar i en kassa vid utgången till skillnad från traditionella butiker där man handlar över disk. Så värst mycket med butiksstorlek har det inte att göra.
Ett ord som mist sin betydelse och som jag glömt. Snabbköp bytte väl betydelse med åren och blev en liten butik där det nödvändigaste fanns. Tänker på Minilivs, ICA nära, Seven eleven mfl

Vem minns lanthandeln med disk?

Jag minns en klassisk järnaffär med disk och hundratals lådor bakom med allt möjligt kul. Den försvan i mitten på 80-talet.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson
S skaraborgsfakir skrev:
Till ThinEthernet kunde man även använda de här grunkorna: EAD-uttagen med sin speciella kabe:
[länk]
och
[länk]

Det fungerar (sort of) därför att vid anslutningen förlängs segmentet en aning utan att det blir en för lång oansluten stump. ThickNet och ThinNet är känsligt för eko därför fungerar det inte att sätta en kort stump mellan ett t-stycke och näverkskortet.
Tänk vad kul det var på den tiden när man var tvungen att byta ut spridningsnätet i fastigheten. Thick, thin, token ring, cat 3/4 och idag 5e eller bättre. Blev dyrt om man prickade alla.

Keiller Keiller skrev:
[bild]
En vacker dag kanske vi kan räkna in bolaget i den här tråden, och skratta åt slik förmyndarinställning.

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har de sån där röd lampa som tänds vid legitimationskontroll?
[bild]
Har för mig att de även kunde tända röda lampan om de misstänkte att kunden kunde vara alkoholpåverkad.
När avskaffades den kassaapparaten?
Jag fick börja handla på bolaget 1991 och då var disken kvar, men en vanlig snabbköpskassaapparat (för att anknyta till annat ämne). Nästan samtidigt kom öl på hylla, sedan snart allt på hylla.

P
Ett ord som mist sin betydelse och som jag glömt. Snabbköp bytte väl betydelse med åren och blev en liten butik där det nödvändigaste fanns. Tänker på Minilivs, ICA nära, Seven eleven mfl
Så kan det vara. Jag har dock aldrig hört ordet snabbköp i den betydelsen. Närköp brukade det kallas på den tiden när jag bodde i en stad (25 år sen).

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.