1 151 014 läst · 11 123 svar
1151k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Till ThinEthernet kunde man även använda de här grunkorna: EAD-uttagen med sin speciella kabe:Jonas Persson skrev:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Ead-outlet.jpg/560px-Ead-outlet.jpg
och
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/EAD_cable.jpg/220px-EAD_cable.jpg
Det fungerar (sort of) därför att vid anslutningen förlängs segmentet en aning utan att det blir en för lång oansluten stump. ThickNet och ThinNet är känsligt för eko därför fungerar det inte att sätta en kort stump mellan ett t-stycke och näverkskortet.
Snabbköp betyder att kunderna plockar varorna själva och betalar i en kassa vid utgången till skillnad från traditionella butiker där man handlar över disk. Så värst mycket med butiksstorlek har det inte att göra.Jonas Persson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 396 inlägg
Lite mysigt med saluhallar där man köper över disk, tom bolaget i Hötorgshallen är över disk
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Då fanns det också helböj och halvböj på bolaget.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Ett ord som mist sin betydelse och som jag glömt. Snabbköp bytte väl betydelse med åren och blev en liten butik där det nödvändigaste fanns. Tänker på Minilivs, ICA nära, Seven eleven mflP pmd skrev:
Vem minns lanthandeln med disk?
Jag minns en klassisk järnaffär med disk och hundratals lådor bakom med allt möjligt kul. Den försvan i mitten på 80-talet.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Tänk vad kul det var på den tiden när man var tvungen att byta ut spridningsnätet i fastigheten. Thick, thin, token ring, cat 3/4 och idag 5e eller bättre. Blev dyrt om man prickade alla.S skaraborgsfakir skrev:Till ThinEthernet kunde man även använda de här grunkorna: EAD-uttagen med sin speciella kabe:
[länk]
och
[länk]
Det fungerar (sort of) därför att vid anslutningen förlängs segmentet en aning utan att det blir en för lång oansluten stump. ThickNet och ThinNet är känsligt för eko därför fungerar det inte att sätta en kort stump mellan ett t-stycke och näverkskortet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
När avskaffades den kassaapparaten?Keiller skrev:
Jag fick börja handla på bolaget 1991 och då var disken kvar, men en vanlig snabbköpskassaapparat (för att anknyta till annat ämne). Nästan samtidigt kom öl på hylla, sedan snart allt på hylla.
Så kan det vara. Jag har dock aldrig hört ordet snabbköp i den betydelsen. Närköp brukade det kallas på den tiden när jag bodde i en stad (25 år sen).Jonas Persson skrev: