Jonas Persson
Notera att det var vuxna som spelade, och inte barn, då NetWare nätverk bara fanns på kontor.

Minns även första gången jag startade upp Doom på just NetWare av samma skäl, bara på kontoret fanns det nätverk, thin ethernet/10-base-2 (Coax), och Doom stödde till en början bara IPX/SPX, inte TCP/IP.

Det var tider det:D
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Notera att det var vuxna som spelade, och inte barn, då NetWare nätverk bara fanns på kontor.

Minns även första gången jag startade upp Doom på just NetWare av samma skäl, bara på kontoret fanns det nätverk, thin ethernet/10-base-2 (Coax), och Doom stödde till en början bara IPX/SPX, inte TCP/IP.

Det var tider det:D
Oeginal sourcen av Doom stödde aldrig TCP bara IPX. Det var först med diverse portar. Men man kunde spela över internet med en IPX/TCP proxy mjukvara :)

Jag tränade inför Doom SM i skolans datorsal. Men den hade inte nätverk så vi körde serielkabel :)

Doom stödde även mus, men ingen spelade så. Först med Quake det blev standard.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Snacka inte skit om Max nu va… Deras pommes är godare än alla dina lunchrestaurangers som skulle ta det tiodubbla för dem och hamburgarna är, med tanke på att vi pratar om snabbmat, riktigt goda. Att nämna Max i samma mening som McDonalds och Burger King är som att klumpa ihop Carlsberg, Corona och Oppigårds. Visst är ingen av dem någon lyxöl men Oppigårds är helt klart i en klass för sig.

Disclaimer: Jag äter bara vegoburgarna så hur Max’s köttburgare står sig mot konkurrenterna låter jag vara osagt.

Men för att hålla mig till topic:

[bild]
Clock finns i Härnösand. Riktigt trevligt ställe som tar 50 kronor för ölen
 
hsd
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Datorer ja, funktionen finns än idag, men jag tror de flesta glömt TextTV redan för tjugo år sedan.
[länk]
[bild]

Så här i efterhand kanske man kan kalla det för att surfa, eller 80-talets enkelriktade Twitter så till vida att man var tvungen att fatta sig kort. Måste vara skälet till att det finns kvar än idag, kärnfulla nyheter är bristvara idag och de som läser älskar tjänsten. Hmm, man kanske borde göra det också.

Men minns ni när det var nytt och man på 80-talet satt och väntade på att nästa sida skulle dyka upp efter en halv minut eller mer? Värst var det med sidor som hade flera texter och man kom in fel och fick läsa nyheten i fel ordning eller bara såg en sida i två sekunder innan en ny kom och man återigen satt där och väntade en hel evighet på att den skulle visas igen. Tålmodig var man...

Sen kom TV-apparater med inbyggt minne som lagrade alla sidorna... Kändes lite som att fuska :oops:
Kollar text-tv dagligen
 
Nu kommer jag definitivt avslöja min ålder… Fler än jag som samlade på dessa?

ErNi1pP.jpeg

CXA7Nw1.jpeg



ob0TsuF.jpeg

Fler bilder (inte mina) https://imgur.com/a/fNZ7U#0
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nu kommer jag definitivt avslöja min ålder… Fler än jag som samlade på dessa?

[bild]

[bild]



[bild]

Fler bilder (inte mina) [länk]
Vad är det?!?
Typ Pokémonkort?
 
DennisCA DennisCA skrev:
[bild]

Katamaranen kommer jag ihåg, MS Jet Cat, hade ett foto på denna i min barndomsplånbok med tills jag blev vuxen, för det var en sån bild, egentligen ett kort med tidtabeller, tyvärr gick det sönder till sist.
[bild]
Någon som åkte Mariehamn-Stockholm med bärplansbåten Sirena?
Kan väl säga att den inte var lämpad för Ålands havs vassa vågor... Ingen trevlig upplevelse trots M:hamn-Sto på 2:30 i över 30 knop. Många inhiberade turer pga vind och svall. Blev ännu värre om vädret tvingade båten "gå ner " på ytan, då bröt helvetet lös, hade inga sjöegenskaper överhuvudtaget, rullade vilt - liksom passagerarna :D
Bärplansbåten Sirena på resa, lyft från ytan med synliga skrov och vingar, nära skärgård.
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
För att inte tala om Kekkonen som var in office när jag var i Finland.
"Finlands president heter Urho Kekkonen och han väljs vart sjätte år". – Nån djuping för länge sen.
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Vad är det?!?
Typ Pokémonkort?
Nä, mer likt samlarkort. Om jag minns rärr kunde man ha antingen mindre kort eller stora ~A4 som man samlade i pärmar, jag hade de större. Det fanns lite häftiga bilder samt lite information om olika ”monster”. Jag sätter monster inom citationstecken eftersom vissa arter inte var speciellt mycket monster. Kvalster, varg och husspindlar tror jag inte så många skulle klassa som monster direkt.

Men jag lärde mig också om många arter jag aldrig kommit i kontakt med tidigare, djuphavsfiskar, supergiftiga småkryp, mytiska monster och mycket annat.
 
DennisCA DennisCA skrev:
[bild]

Katamaranen kommer jag ihåg, MS Jet Cat, hade ett foto på denna i min barndomsplånbok med tills jag blev vuxen, för det var en sån bild, egentligen ett kort med tidtabeller, tyvärr gick det sönder till sist.
[bild]
Nu har de byggt en låg bro tvärs över hamninloppet i Sundsvall för att leda E4 förbi stan. Med resultatet att det aldrig lär bli någon ny färjelinje eller annan fartygstrafik för den delen.
 
  • Ledsen
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Tyckte också de var pest; jag bönade och bad om att få en minicykel för min kompis hade en, sen användes den flitigt och några veckor senare efter att jag stod upp och cyklade i en tuff uppförsbacke så gick ramen av... minns att jag inte fick nån ny cykel på drygt ett år och den jag sen fick var en ful blåmetallic Crescent men så mycket roligare och tåligare än den där usla minin.
:heart:
Det är bra att minnas sådant när de egna barnen tycker att man är den dummaste föräldern i världen.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu har de byggt en låg bro tvärs över hamninloppet i Sundsvall för att leda E4 förbi stan. Med resultatet att det aldrig lär bli någon ny färjelinje eller annan fartygstrafik för den delen.
Så låg är den väl inte? Segelfri höjd är 33 meter vilket räcker till de flesta båtar som brukar trafikera den delen av bottenhavet.
 
useless useless skrev:
Så låg är den väl inte? Segelfri höjd är 33 meter vilket räcker till de flesta båtar som brukar trafikera den delen av bottenhavet.
Fast nu vara väl @heimlaga inne på en ny "rejäl" färjelinje till Finland och inte de båtar som idag brukar finnas där.

Jag har dålig koll på båtar men 33 meter är i alla fall för lågt för de stora Silja/Viking-färjorna. Vad kräver en sån som Aurora Botnia som kör Umeå/Vasa tro? Någon med koll?

Och för att inte bli helt OT så har jag glömt att det en gång fanns färjetrafik mellan Sundsvall och Finland.
 
Heimlaga får väl ta med sitt nya skruvstycke. Då minskar båtens höjd över havet med två meter.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Heimlaga får väl ta med sitt nya skruvstycke. Då minskar båtens höjd över havet med två meter.
Med andra ord borde det räcka med runt tio skruvstycken för att få Silja Symphony under Sundsvallsbron om jag räknar rätt. Låter görligt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.