Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Om man öppnar en gammal mac så finns på lockets insida namnteckning på alla i det ursprungliga mac-teamet som fick sina namnteckningar ingraverade i plastverktyget!
De höll på även för tio år sedan. När iFixit 2012 plockade isär den första retinaskärmen på en MacBook pro märkte det att det var en destruktiv process. Längst inne fann de denna klassiska symbol
GGjmUQwXwlrFJAUy.medium

  • Upon further inspection and with the help of some keen-eyed readers, it appears that those dots form the pattern of a glider from Conway's Game of Life, the universal symbol for hackers.

  • That sixth dot to the right, though? Apparently, if you were to place that dot while playing, it would lead the glider into a state of death. Is Apple trying to send us a message?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad använder du i stället för mus?
Ett alternativ är att använda ett tangentbord i kombination med fönsterhanteraren Ratpoison.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett alternativ är att använda ett tangentbord i kombination med fönsterhanteraren Ratpoison.
$ apt-cache search ^ratpoison
ratpoison - keyboard-only window manager

Nu blev man lite sugen att testa.
 
Så skönt vi alltid faller tillbaka till datorhistoria i denna tråd :)
 
För att bidra till mussnacket. Jag använder inte musen när jag jobbar (med koden), här har ni bevis



Går dels mycket snabbare använda shortcuts, samt bättre för muskelatur osv
 
richardtenggren
Vilka är Beat-less? :D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att bidra till mussnacket. Jag använder inte musen när jag jobbar (med koden), här har ni bevis


[media]
Går dels mycket snabbare använda shortcuts, samt bättre för muskelatur osv
Själv kör jag med dubbla möss när jag jobbar! Arbetsplats med två datorskärmar, tangentbord, dubbla möss och stökiga kablar inklusive laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lite stökigt, då jag får köra laddningen via dockan just nu och även laddaren till kundens dator ligger där bakom.
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Själv kör jag med dubbla möss när jag jobbar!
Hur skriver du på tangentbordet när bägge händerna är upptagna av möss? Så här?

Man i grönt leende och håller ett spegelbräde med en penna näsan och gula glasögon mot en blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Screew och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så skönt vi alltid faller tillbaka till datorhistoria i denna tråd :)
Datorer ja, funktionen finns än idag, men jag tror de flesta glömt TextTV redan för tjugo år sedan.
https://www.svt.se/text-tv/100
Skärmdump av SVT Text-TV med nyhetstexter om händelser i Göteborg och Uppsala, och navigeringsmenyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här i efterhand kanske man kan kalla det för att surfa, eller 80-talets enkelriktade Twitter så till vida att man var tvungen att fatta sig kort. Måste vara skälet till att det finns kvar än idag, kärnfulla nyheter är bristvara idag och de som läser älskar tjänsten. Hmm, man kanske borde göra det också.

Men minns ni när det var nytt och man på 80-talet satt och väntade på att nästa sida skulle dyka upp efter en halv minut eller mer? Värst var det med sidor som hade flera texter och man kom in fel och fick läsa nyheten i fel ordning eller bara såg en sida i två sekunder innan en ny kom och man återigen satt där och väntade en hel evighet på att den skulle visas igen. Tålmodig var man...

Sen kom TV-apparater med inbyggt minne som lagrade alla sidorna... Kändes lite som att fuska :oops:
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ja, så här i pandemin känns det olämpligt att använda tungan. :p
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Datorer ja, funktionen finns än idag, men jag tror de flesta glömt TextTV redan för tjugo år sedan.
[länk]
[bild]

Så här i efterhand kanske man kan kalla det för att surfa, eller 80-talets enkelriktade Twitter så till vida att man var tvungen att fatta sig kort. Måste vara skälet till att det finns kvar än idag, kärnfulla nyheter är bristvara idag och de som läser älskar tjänsten. Hmm, man kanske borde göra det också.

Men minns ni när det var nytt och man på 80-talet satt och väntade på att nästa sida skulle dyka upp efter en halv minut eller mer? Värst var det med sidor som hade flera texter och man kom in fel och fick läsa nyheten i fel ordning eller bara såg en sida i två sekunder innan en ny kom och man återigen satt där och väntade en hel evighet på att den skulle visas igen. Tålmodig var man...

Sen kom TV-apparater med inbyggt minne som lagrade alla sidorna... Kändes lite som att fuska :oops:
Det använder jag dagligen för att texta SVT via antenn på taket :). Sidan 199 (y)
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är på en riktig nostalgitripp idag.

Butiksbussar, den stannade utanför farmors & farfars gård onsdagar och lördagar. Farfar levde på lande och behövde aldrig körtkort i sitt liv (fast han körde nog bil några gånger ändå...). Där kunde man köpa 5 marks påsar med blandgodis.

Ja den finska marken, RIP...

5 mark
[bild]

10 mark, som barn tyckte jag detta var den bästa sedeln, för den var grön, precis som sedlarna i kalle anka. Det satte prägel på mig att riktiga pengar ska va gröna.

[bild]
Finlands president Paasikivi
 
För att inte tala om Kekkonen som var in office när jag var i Finland.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Datorer ja, funktionen finns än idag, men jag tror de flesta glömt TextTV redan för tjugo år sedan.
[länk]
[bild]

Så här i efterhand kanske man kan kalla det för att surfa, eller 80-talets enkelriktade Twitter så till vida att man var tvungen att fatta sig kort. Måste vara skälet till att det finns kvar än idag, kärnfulla nyheter är bristvara idag och de som läser älskar tjänsten. Hmm, man kanske borde göra det också.

Men minns ni när det var nytt och man på 80-talet satt och väntade på att nästa sida skulle dyka upp efter en halv minut eller mer? Värst var det med sidor som hade flera texter och man kom in fel och fick läsa nyheten i fel ordning eller bara såg en sida i två sekunder innan en ny kom och man återigen satt där och väntade en hel evighet på att den skulle visas igen. Tålmodig var man...

Sen kom TV-apparater med inbyggt minne som lagrade alla sidorna... Kändes lite som att fuska :oops:
Läser text-TV dagligen. Det är mycket bättre än nyhetsappar.
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Datorer ja, funktionen finns än idag, men jag tror de flesta glömt TextTV redan för tjugo år sedan.
[länk]
[bild]

Så här i efterhand kanske man kan kalla det för att surfa, eller 80-talets enkelriktade Twitter så till vida att man var tvungen att fatta sig kort. Måste vara skälet till att det finns kvar än idag, kärnfulla nyheter är bristvara idag och de som läser älskar tjänsten. Hmm, man kanske borde göra det också.

Men minns ni när det var nytt och man på 80-talet satt och väntade på att nästa sida skulle dyka upp efter en halv minut eller mer? Värst var det med sidor som hade flera texter och man kom in fel och fick läsa nyheten i fel ordning eller bara såg en sida i två sekunder innan en ny kom och man återigen satt där och väntade en hel evighet på att den skulle visas igen. Tålmodig var man...

Sen kom TV-apparater med inbyggt minne som lagrade alla sidorna... Kändes lite som att fuska :oops:
Text-tv is da shit!
Även jag kollar text-tv dagligen. Är skönt att bara få slappna av i soffan med fjärrkontrollen o bläddra fram nyheterna i egen takt.:cool:
 
  • Gilla
NoOne2k och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mer datorer, närmare bestämt datorspel - minns ni det jag anser vara anfadern till first person shooters?
  • Man spelade mot varandra över nätverk på en PC
  • Man rörde sig i en labyrint av korridorer
  • I labyrinten fanns det monster
  • Spelet gick ut på att döda varandra och monster.
  • Det var av förklarliga skäl inte first person eller 3d
Tänker på Snipes från 1982 som kom tillsammans med Novell NetWare
250px-Snipes_-_Text_mode_game_by_Novell_-_screen_grab_Apr05.gif

https://www.networkworld.com/articl...he-computer-game-that-changed-networking.html

"It was very popular with the Novell users, and I had numerous people tell me that come 5:00 pm the Snipes games would begin (characterized by the rapid pounding of the various shooting keys)."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.