S skaraborgsfakir skrev:
UDP är dessutom datagrambaserat dvs mottagaren kommer att få en hel klump men klumparna kan komma i olika ordning.
TCP är i grunden ett flöde och därmed faktiskt lite mer komplicerat att hantera för en applikation som i sig enbart hanterar hela klumpar.
Man nummrerar paketen och kastar de som är äldre än de man fått. Annars skulle det bli hoppig upplevelse på de entiteter man synkar.

Vi har också skrivit egen reliable UDP för medelanden som måste komma över. Skillnaden med TCP är att man kan ha högre upplösning än per connection så om ett paket måste skickas om är det bara entiteterna kopplade till detta paket som kommer bli försenade

S skaraborgsfakir skrev:
Det finns många atomur i Borås .... vilket tillsammans med ett samverkande nätverk av andra organisationer ger bland annat Sveriges tidsstandard. Vilket om jag förstår rätt kontinuerligt jämförs med TAI vilket är en internationell forskningssynkroniseringskälla.
Ja, det var det jag avsåg med "officiella tidsstandard". Men det var ju inte så tydligt... Den består som sagt av flera atomur. Vi synkar som sagt dessa via GPS med en hög andra; allt kontrollerat från kontoret utanför Paris, vars namn nu undslipper mig.

(Ja, alltså samtliga deltagare mäter själva GPS-signalerna och samordnar sedan resultaten. Vi skickar ingen data via GPS.)

S skaraborgsfakir skrev:
hoppas att standard installationer av windows INTE använder enbart en källa......
gör de det så.....
varsågod du blev nu exponerad för varenda lite temporär fördröjning.

NTP tål inte att ha enbart en källa.
Det är värre än så. Windows synkar inte sin oscillator utan sätter helt sonika tiden periodiskt från en källa. Så det är inte NTP på långa vägar utan bara ett enkelt "ställ klockan"-protokoll (SNTP tror jag) som steppar tiden.

Tyvärr så har samma tendenser börjat smyga sig in i Linux/Unix-världen med, iom systemd som också implementerar SNTP.

Men det här är ju ganska ordentligt OT, så vi kanske skall sluta där.

Nu kanske kan ta upp diskussionen om tid när ni glömt den.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K
Butiker och varuhus: Bra, B&W, Konsum, Domus, Tempo och Epa är väl alla snart glömda. Särskilt de första två.

K Kjell K. skrev:
Butiker och varuhus: Bra, B&W, Konsum, Domus, Tempo och Epa är väl alla snart glömda. Särskilt de första två.
Jag kommer aldrig glömma B&Ws reklamfilmer

Ist hög ping
K Kjell K. skrev:
Butiksnamn kommer och går, Servus, Vivo/Vi, Favör är några till, Tempo finns ju kvar.

• Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Staffans2000
Galne Gunnar, Methz, Frankel och Pålsson, Åhlén och Holm, Alida Söderdal.

Staffans

Rea-skylt för "Lek & Spel" ovanför hylla med verktygsleksaker i byggvaruhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leksaker som är farliga. Innehåller kadmium och annat skit. Eller som går att skada sig på. Trodde jag, ända till dagens besök i byggvaruhuset :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Ist hög ping

Butiksnamn kommer och går, Servus, Vivo/Vi, Favör är några till, Tempo finns ju kvar.
Tempo finns inte kvar, det har återuppstått fast nu som liten närbutik.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det var bra länge sedan det var aktuellt. Det kommer från band+hålkortstiden (ung. sextio-sjuttiotal). Då var alla uppgifter inmatade och kördes i batch. Om det då var något fel så var det mycket omständligt att rätta till det eftersom man antingen fick leta upp det kortet, eller göra ett rättelsekort som matades in senare. Om det låg på band så var det samma procedur; man fick lägga till en rättelse på ett annat band, eller skriva över på det gamla. Men eftersom man då fick ladda bandet samt söka till rätt ställe så tog det tid.

Detta var naturligtvis för omständligt för att rätta till annat än kritiska fel. Så när man (exv.) gick och klagade på posten att de stavat namnet fel, så fick man svaret "Det går inte att ändra, det ligger på data".

Idag så ligger ju motsvarande data i en databas där alla har direktkoppling och kan uppdatera i realtid, det senaste är ju att du själv har tillgång via internet och något web-gränssnitt och (iaf i vissa fall) kan uppdatera data så det stämmer (exv. telefonnummer).
Fast jag minns det från betydligt senare, i alla fall på 90- talet skylldes det på data ganska frekvent.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Trots att bara fröken ur fanns så lyckades de flesta börja skjuta sina nyårsraketer vid tolvslaget. Det var mäktigt.

Nuförtiden verkar vissa personers klockor gå fem, sex timmar före, om inte dagar:thumbdown:
Texttv var grejen. Det gick vi efter. Skålade när texttv:s klocka gick in på 00:00:00

Man kunde ju ha det med transparent bakgrund så man ändå kunde titta på tv om man nu ville göra det.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Jag tog recis ned en gammal ringklocka från väggen och fick ett kärt återseende. 4,5-voltsbatteriet. Men de verkar finnas att köpa fortfarande. Till vad kan man undra.
Gammalt 4,5-volts Tudor-batteri i avtagen ringklocka mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Citrona och 4 till
  • Laddar…
Lördag har gått över i söndag, inte fredag i lördag, så vad du ägnar dig åt för fickglamporr är kanske mest en privatsak. ;)

• Haha
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.