P
A andersmc skrev:
Min första jobbdator hade en hårddisk på 10Mb. Den var tillval och kostade 10.000:-
Min första jobbdator hade hårddiskar på 176 Mbyte. Jag har för mig att datorn hade två eller tre sådana disk drives. De hade löstagbara s.k. disk packs med 10 skivor. Jag tror åtminstone att det var 10 skivor. Packen hade 19 ytor som kunde registrera data, så om det var 10 skivor så användes inte en av ytorna.

Jag har ingen aning om vad de kostade. De såg ut så här. Det runda ovanpå är "fodralet" till diskpacken. Det står på en lucka som man sköt undan bakåt för att komma åt själva packen och lyfta ur den, vilket gjordes med hjälp av "fodralet".

Gammal hårddiskmaskin med löstagbart diskpack i svart fodral på öppningsbar installationslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SnickareHobb och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min första jobbdator hade hårddiskar på 176 Mbyte. Jag har för mig att datorn hade två eller tre sådana disk drives. De hade löstagbara s.k. disk packs med 10 skivor. Jag tror åtminstone att det var 10 skivor. Packen hade 19 ytor som kunde registrera data, så om det var 10 skivor så användes inte en av ytorna.

Jag har ingen aning om vad de kostade. De såg ut så här. Det runda ovanpå är "fodralet" till diskpacken. Det står på en lucka som man sköt undan bakåt för att komma åt själva packen och lyfta ur den, vilket gjordes med hjälp av "fodralet".

[bild]
Alltså, man måste ju älska designen på gamla data prylar... Hade du sagt att det var en tvättmaskin hade jag köpt det rakt av... :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 7 till
  • Laddar…
Patrik440
Majoriteten har nog glömt bort Don Pedro skulle jag tro.


/Patrik
 
  • Gilla
Jochi och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Inte jag, jag påminns om den varje gång jag hälsar på mamma. :)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte jag, jag påminns om den varje gång jag hälsar på mamma. :)
Å jag påminns om den varje gång jag är hos min bror.

På 70-talet när vi var på besök hos farmors bror så var det en av höjdpunkterna å titta på Don Pedron.
/Patrik
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fantastisk pryl. Snygg, gott kaffe och alltid lika fascinerande att se när den är igång. Undrar hur många jag lyckades ha sönder innan jag gav upp och köpte något modernt elände.
 
  • Gilla
Alle123 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte jag, jag påminns om den varje gång jag hälsar på mamma. :)
Samma här, när min mamma skulle göra "finkaffe" så kom pumpan fram...ja, den kallades tydligen så i Småland.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Min dagmamma, som även var närmsta granne, där jag gick på 70-talet hade en sån. Våran familj umgicks privat också då föräldrana ofta bjöds in på fika, så har sett en sån brygga säkert tusentals gånger. I brist på TV och internet så brukade jag kolla på den och fattade aldrig hur vattnet kunde åka uppåt. När jag provade att hälla ut ett glas misslyckades det alltid. Var det en myt men hände det inte att dessa "exploderade" ibland. Möjligen bara för att jag som 5 åring skulle skrämmas att hålla mig borta från spisen på samma sätt som man inte fick bada på nån timme efter att ätit nåt, men helt säkert mot kokande vatten över sig ser det ju inte riktigt ut att vara.
 
V Ville_Vessla skrev:
Var det en myt men hände det inte att dessa "exploderade" ibland. Möjligen bara för att jag som 5 åring skulle skrämmas att hålla mig borta från spisen på samma sätt som man inte fick bada på nån timme efter att ätit nåt, men helt säkert mot kokande vatten över sig ser det ju inte riktigt ut att vara.
Jo, tyngdpunkten är väldigt högt belägen när allt det kokande vattnet är i den övre kulan.
 
En sak som är försvunnen och jag faktiskt börjat leta lite efter är bältesväskan.

På den gamla goda tiden när jeans verkligen var tajta gick det knappt att få ner nånting i fickorna. Då uppfanns den lilla bältesväskan, en liten läderväska man fäste i livremmen, liten men stor nog att rymma en plånbok och ett paket cigaretter.

Idag skulle det varit trevligt med en sådan som rymde plånboken och mobiltelefonen.
 
useless useless skrev:
Midjeväska kallas det och finns fortfarande...


[länk]
Med risk för att du idag blir misstagen för att vara becknare... ;)

Dvs. knarkförsäljare på kidsens språk.
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Inte med den väskan jag länkade till.
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Jag förstår mig inte på den här tråden. Vet inte hur jag ska kunna posta något som jag glömt bort att det funnits, det är liksom bortglömt. Jag får panik av detta!:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Sommartorparn och 9 till
  • Laddar…
karra karra skrev:
Jag förstår mig inte på den här tråden. Vet inte hur jag ska kunna posta något som jag glömt bort att det funnits, det är liksom bortglömt. Jag får panik av detta!:crysmile:
det gäller att inte fokusera för mycket, utan släppa tankarna fritt. Tantrafestivaler är ett tips!
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.