1 137 537 läst · 11 051 svar
1138k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hahaha!trähandtag skrev:
Precis som du skriver såg man ofta solur i trädgårdar förr, men nu tycker jag man ser endast sockeln som står övergiven i sin ensamhet mitt på gräsmattan, gärna bredvid en övervuxen lite minidamm full av alger.
Skillnaden mellan en riktig Walkman och billiga kopior var att det gick att springa med en Walkman och det lät fortfarande bra medan kopiorna svajade något fruktansvärt av stötarna från löpningen.K knipo skrev:Kom att tänka på denna när jag hade musik i öronen idag. Hörlurarna var inte laddade o tvärdog plötsligt, ingen förvarning.
Då kom jag ihåg att förr när man lyssnade på sin freestyle/Walkman så kunde man till en början, när batterierna började bli dåliga, knappt ana det. Men ju tröttare batterierna blev desto tröttare lät sångaren. Till slut, om man inte hade nya batterier, fick man med viss plåga lyssna på musik i ett tröttsamt lågt tempo.
Så var det nog ja.M Myckling skrev:
O för att spara batteri så hade man en blyertspenna om man behövde spola tillbaka bandet.
Ibland åts bandet upp av spelaren med. Då fick man hoppas på att det inte gick av eller trasslade för mycket. Man fick sitta o snurra bort bandet från de små roterande pinnarna eller kring tonhuvudet, sedan fick man med blyertspennan rulla upp bandet i kassetten igen, utan att bandet tvinnat sig.
Var det för mycket veckat eller förstört fick man klippa av det värsta o tejpa ihop ändarna igen.
Då hette den väl "Runman"?M Myckling skrev:
När de var relativt nya, var jag en tid i New York där jag träffade två svenskar som skulle köpa en Freestyle. Det gick sådär, kan jag säga .
Staffans
Vi hade en monolit i huggen granit på tomten när vi flyttade in för några år sedan. Den såg lite tom ut. Jag köpte ett solur och la en massa tid på att justera in det så att det visade rätt. Sen blev det sommartid någon vecka senare…K knipo skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Köpte ett solur på en gårdsloppis för kanske femton år sen, väntar fortfarande på att finna den ultimata stenen/pelaren/gamla grindstolpen som jag ska montera uret på. Va fasiken, jag lät ju ta ner flaggstången enkom för att kunna få bra solig plats för mitt nya fyndträhandtag skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Alltså borde jag kunna finna "nån" som vill bli av med en algbevuxen solurssockel..?K knipo skrev:
Så här ser vår sten ut. Om det är något sånt som du tror passar kan du komma hit och hämta en. Vi har en hel bunt i lite olika längder som blivit över och bara ligger och väntar på att få bli något.Maria T skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maria T skrev:
Gav en god vän ett solur i bröllopspresent, med ficklampa till så man kan se tiden även i mörker…
Medlem
· Blekinge
· 10 460 inlägg
Ficklampan ger även möjlighet att justera tiden efter behov.