trähandtag trähandtag skrev:
Solur fanns ju förr i nästan varje trädgård. Numera hittar man dem på baksidan av husen, tillsammans med söndriga hammokar, eller något annat överblivet!
[bild]
Hahaha!
Precis som du skriver såg man ofta solur i trädgårdar förr, men nu tycker jag man ser endast sockeln som står övergiven i sin ensamhet mitt på gräsmattan, gärna bredvid en övervuxen lite minidamm full av alger.:cool:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Kom att tänka på denna när jag hade musik i öronen idag. Hörlurarna var inte laddade o tvärdog plötsligt, ingen förvarning.
Då kom jag ihåg att förr när man lyssnade på sin freestyle/Walkman så kunde man till en början, när batterierna började bli dåliga, knappt ana det. Men ju tröttare batterierna blev desto tröttare lät sångaren. Till slut, om man inte hade nya batterier, fick man med viss plåga lyssna på musik i ett tröttsamt lågt tempo.:crysmile:
Skillnaden mellan en riktig Walkman och billiga kopior var att det gick att springa med en Walkman och det lät fortfarande bra medan kopiorna svajade något fruktansvärt av stötarna från löpningen.
 
P
Sonyspelaren borde ha hetat Runman alltså?
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Skillnaden mellan en riktig Walkman och billiga kopior var att det gick att springa med en Walkman och det lät fortfarande bra medan kopiorna svajade något fruktansvärt av stötarna från löpningen.
Så var det nog ja.
O för att spara batteri så hade man en blyertspenna om man behövde spola tillbaka bandet.
Ibland åts bandet upp av spelaren med. Då fick man hoppas på att det inte gick av eller trasslade för mycket. Man fick sitta o snurra bort bandet från de små roterande pinnarna eller kring tonhuvudet, sedan fick man med blyertspennan rulla upp bandet i kassetten igen, utan att bandet tvinnat sig.
Var det för mycket veckat eller förstört fick man klippa av det värsta o tejpa ihop ändarna igen.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Myckling skrev:
Skillnaden mellan en riktig Walkman och billiga kopior var att det gick att springa med en Walkman och det lät fortfarande bra medan kopiorna svajade något fruktansvärt av stötarna från löpningen.
Då hette den väl "Runman"?

När de var relativt nya, var jag en tid i New York där jag träffade två svenskar som skulle köpa en Freestyle. Det gick sådär, kan jag säga .
Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
DiscoDuck och 4 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Hahaha!
Precis som du skriver såg man ofta solur i trädgårdar förr, men nu tycker jag man ser endast sockeln som står övergiven i sin ensamhet mitt på gräsmattan, gärna bredvid en övervuxen lite minidamm full av alger.:cool:
Vi hade en monolit i huggen granit på tomten när vi flyttade in för några år sedan. Den såg lite tom ut. Jag köpte ett solur och la en massa tid på att justera in det så att det visade rätt. Sen blev det sommartid någon vecka senare…
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
Solur fanns ju förr i nästan varje trädgård. Numera hittar man dem på baksidan av husen, tillsammans med söndriga hammokar, eller något annat överblivet!
[bild]
:rofl: Köpte ett solur på en gårdsloppis för kanske femton år sen, väntar fortfarande på att finna den ultimata stenen/pelaren/gamla grindstolpen som jag ska montera uret på. Va fasiken, jag lät ju ta ner flaggstången enkom för att kunna få bra solig plats för mitt nya fynd :oops:
 
Maria T
K knipo skrev:
Hahaha!
Precis som du skriver såg man ofta solur i trädgårdar förr, men nu tycker jag man ser endast sockeln som står övergiven i sin ensamhet mitt på gräsmattan, gärna bredvid en övervuxen lite minidamm full av alger.:cool:
Alltså borde jag kunna finna "nån" som vill bli av med en algbevuxen solurssockel..?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson
Hep Hep skrev:
Vi hade en monolit i huggen granit på tomten när vi flyttade in för några år sedan. Den såg lite tom ut. Jag köpte ett solur och la en massa tid på att justera in det så att det visade rätt. Sen blev det sommartid någon vecka senare…
Har inte hunnit installera sommartiden ännu. Ser även ut som om uren behöver lite service:oops:
Nedslitet solur på gräsbeklädd mark behöver justeras och rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Alltså borde jag kunna finna "nån" som vill bli av med en algbevuxen solurssockel..?
Der tycker jag nog.
Men som vanligt när man behöver något så ser man det aldrig.;)
 
Maria T Maria T skrev:
Alltså borde jag kunna finna "nån" som vill bli av med en algbevuxen solurssockel..?
Så här ser vår sten ut. Om det är något sånt som du tror passar kan du komma hit och hämta en. Vi har en hel bunt i lite olika längder som blivit över och bara ligger och väntar på att få bli något.

En liten pojke står bredvid en grå stenstolpe med en skulptur ovanpå i en park med höstlöv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
WAP intresserar mig inte, diskussionen gällde MD.
Är du intresserad av MD? Det försvann väl typ -93?
 
harry73
K knipo skrev:
Ta inte detta fel.
Men.
Triangelen?:cool:
Personer som går och cyklar utanför ett modernt köpcenter med texten "Köpcentret Triangeln byter namn till Triangeln".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maria T Maria T skrev:
:rofl: Köpte ett solur på en gårdsloppis för kanske femton år sen, väntar fortfarande på att finna den ultimata stenen/pelaren/gamla grindstolpen som jag ska montera uret på. Va fasiken, jag lät ju ta ner flaggstången enkom för att kunna få bra solig plats för mitt nya fynd :oops:

Gav en god vän ett solur i bröllopspresent, med ficklampa till så man kan se tiden även i mörker…
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
Ficklampan ger även möjlighet att justera tiden efter behov.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.