Jag har själv inte provat Maffel sågen men som sagt jag har hyllat efter en väldigt bra demo.
Och ja man ser det lilla trappsteget.

Mvh Pär H

KungAnka skrev:
Jag skulle behöva såga någorlunda dammfritt med cirkelsågen. Jag klarar mig utan sänksåg rent praktiskt, använder en Skil cirkelsåg, rätskiva och tvingar när jag kapar skivor. Det tar tid att mäta och spänna, men resultatet blir OK med fintandad klinga (och ibland bakåtsågning). Finns det cirkelsågar som har bättre dammutsug än andra? Skilen har ganska mycket luft runt klingan, skyddet funkar mer som sprutskydd än dammuppsugning. Men, de flesta andra cirklar ser ungefär likadana ut.

[bild]
Hur dammfritt blir det med sänksåg (Festo/Dewalt)? Helt dammfritt blir det kanske inte, men just nu sprider sågningen mest skit av allt i verkstan, t.o.m bandslipen sköter sig bättre. Givetvis kör jag med dammsugare.
Billigast och farligast är att plocka bort klinga skyddet, tejpa allt som går att tejpa, ansluta dammsugaren och köra på. Det mesta stannar i dammsugaren.

Men det BÖR man inte göra!

kamilenski skrev:
Billigast och farligast är att plocka bort klinga skyddet, tejpa allt som går att tejpa, ansluta dammsugaren och köra på. Det mesta stannar i dammsugaren.

Men det BÖR man inte göra!
Håller med, tanken på att ta bort/permanent fälla upp klingskyddet är inte så lockande.

KungAnka skrev:
En stor fördel med TS55 framför andra sågar är att det finns delar överallt. Splitterskyddet slut? Bara åka till proffsbutiken och handla nytt.
En annan stor fördel med en helt vanlig cirkelsåg är att de finns precis överallt nästan. Går att köpa i matvarubutiker i stor sett och inom deras öppettider. Priset, såpass billigt att man kan köpa flera på en gång.

raveper skrev:
En annan stor fördel med en helt vanlig cirkelsåg är att de finns precis överallt nästan. Går att köpa i matvarubutiker i stor sett och inom deras öppettider. Priset, såpass billigt att man kan köpa flera på en gång.
Så kan man se det. Min erfarenhet av att såga fina snitt med handcirkelsåg är att snitten faktiskt inte blir lika bra som med min sänksåg. Körde ett bra tag med en Bosch GKS55:a med Festools W48-klinga samt egentillverkad skena. Snitten blev inte på långa vägar så rena och fina som med sänksågen. Min uppfattning är att det berodde på att precisionen i Boschen var lägre, exempelvis att klingan vobblade lätt eller liknande.

S
Jag tycker mig att läst igenom de flesta inläggen ovan och tycker att man missar en vital detalj med sänksågen;
när du kör med skena och sänksåg i t.ex laminat eller köksbänkskiva får du ingen fnasad kant. Det gör att du kan såga från ovansidan. Mer därtill så åker inte sågen direkt mot materialet, eftersom den åker på skenan, och således slipper du smårepor i materialet du ska använda.
Har en Festool TS55 med påkopplad festool CTL26 dammsugare (tror jag den heter). Jag har stått i en hall hos en kund och sågat utan att det blir dammigt.
Dock! som någon skrev ovan, om du måste putsa kanten någon millimeter kommer det damma oavsett ansluten dammsugare.
Bästa resultat för uppsugning får du om du har en "offer"-skiva under det materialet du ska såga. Då blir det helt dammfritt!

Mikael_L
stefannordin skrev:
Bästa resultat för uppsugning får du om du har en "offer"-skiva under det materialet du ska såga. Då blir det helt dammfritt!
Som man inte sågar genom då .. eller vad?

För annars kan det väl knappast göra någon skillnad, det är bara damm från skiva ett eller skiva två som sprids i rummet.

Men jag upprepar, min erfarenhet av att såga med TS55, skena och dammsugare är att det blir så pass dammfritt att jag faktiskt kan tänka mig att göra det i en möblerad bostad.
Då lägger jag en bit wellpappkartong (ev 2 lager) under stycket jag sågar. Den är kanske viktig för det dammfria sågandet, kom jag på.
Men då ska snittet sitta rätt direkt, det blir mycket mer damm ifall man måste ta någon tiondel till eller 3 mm till.

Att sätta en skiva på sidan av den vanliga cirkelsågen som täcker det mesta av den stora öppningen borde ge en betydande bättre dammupptagning tillsammans med dammsugare.

S
Hej Mikael,
Dina wellpapp-skivor gör nog samma effekt som min offerskiva, dvs klingan går bara ner knappt en millimeter i offerskivan, och således dammar det inte neråt när du sågar, som sagt troligen samma effekt som din wellpapp.

Frigolitskiva

Mikael_L
stefannordin skrev:
Hej Mikael,
Dina wellpapp-skivor gör nog samma effekt som min offerskiva, dvs klingan går bara ner knappt en millimeter i offerskivan, och således dammar det inte neråt när du sågar, som sagt troligen samma effekt som din wellpapp.
Ja det var faktiskt det du skrev om offerskiva som fick mig att inse att den där wellpappen jag först lade på bordet kan haft en del betydelse i att köket knappt fick någon damm i sig. :)

Klingskyddet i sig stoppar luftgenomströmningen. Springan där är för liten.
Jag testade såga utan den (inte uppfällt, BORTMONTERAT!)
Med dammsugaren på, blev det inget damm i rummet.

Jag måste bara ställa en fråga när det ändå diskuteras sänksågar.
Jag vill gärna ha en styrskena till min vanlig cirkelsåg. jag har inte behov av exaktheten som en sänksåg ska ha men vill kunna såga skivor rakt.
Någon som har ett tips på var man kan hitta en skena som passar tex en skill eller en makita

Det finns en tillsats man kan köpa till "vanliga" cirkelsågar. Den består av en platta som monteras under sågens ordinarie fot samt en linjal liknande Festools/Makitas.

Kan inte komma på namnet bara...

Ett alternativ är ju att bygga en egen linjal av plywood.

Wolfcrafts styrskena är väl den vanligaste typen av universalskena som funkar till olika typer av cirkelsågar, säljs på Bauhaus och Clas Ohlson mfl. Har själv en sådan och kan tyvärr inte rekommendera den då skenan är precis för liten (1150mm) för att man på ett vettigt sätt skall kunna kapa 1200 mm skivor då man endast kan säkra skenan med en av tvingarna vilket är sjukt störigt.
Detta innebär att man direkt måste köpa en förlängare till skenan och sedan är totalpriset ca 1100 kr och då är det inte prisvärt längre. Självklart är förlängaren också den 1150mm så totalt 2300 mm vilket gör att man inte kan ta en 2400 mm skiva på vettigt sätt utan behöver ytterligare en förlängare och då är priset så högt att man lika gärna kan köpa en sänksåg.

Eftersom du inte behöver extrem precision så hade jag nog satsat på att bygga ihop följande styrskena av masonit, mycket billigare och man får en hel oskarvad skena:
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI

P
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.