Jag måste passa på och ställa en fråga ang cirkelsåg vs sänksåg. Jag lånad svågerns Festool och är klart imponerad. men priset avskräcker en del.
Kan man inte använda styrskenor till en vanlig cirkelsåg? Vilket märke och var kan man i så fall hitta dessa.

MVH
 
pebj_ skrev:
Varför envisas nästan alla tillverkare av cirkel/sänk-sågar med att placera utsuget på fel ställe? Utsuget borde ju sitta i fronten på sågen där skiten kommer, detta gör även att man slipper ha slangen i vägen vilket är mycket smidigt.

Varför löser inte alla problemet enligt nedan?
[bild]
Många anledningar tror jag. Dels tradition, dels att det blir dyrare (det krävs ju ett lock), dels för att spånet när man kör utan dammsugare möjligtvis hamnar på sämre ställe än rakt bak som normalt och framförallt för att man gärna vill ha slangen och sladden ihop. Personligen tycker jag dock att det verkar smart att ha utsuget fram. Tyvärr tror jag att sågen på bilen inte har ngn vidare dammuppsamling ändå, den är ju väldigt öppen.
 
ToA skrev:
Jag måste passa på och ställa en fråga ang cirkelsåg vs sänksåg. Jag lånad svågerns Festool och är klart imponerad. men priset avskräcker en del.
Kan man inte använda styrskenor till en vanlig cirkelsåg? Vilket märke och var kan man i så fall hitta dessa.

MVH
Festool hade cirkelsågar, Mafell och Hilti (tillverkade av Mafell) har också cirkelsågar för skena. Även Bosch och Hitachi har sågar för skenor. Kanske har Dewalt också detta.

Allt som oftast klarar man sig lika bra med en cirkelsåg. Dock är de flesta cirkelsågar inte av samma klass precisionsmässigt som en Festool TS55 - det är ofta kvaliten snarare än sänkfunktionen som är skillnaden.

De största skillnaderna mellan en typisk sänksåg och en typisk cirkelsåg:

Cirkelsågen är byggd för bygg i första hand. Pga av konstruktionen med ett fjädrande klingskydd blir dammuppsamligen aldrig lika bra. De flesta cirkelsågar har skenfäste som en efterhandskonstruktion (dock inte alla, tex mafell - men då är priset i klass med TS55 ändå). Ofta saknas nollpunktslutning och splitterskydd för högersidan av snittet. Dessutom saknas spårningsfunktion (vilket bara Makita har idag - alla sänksågar är dock snabbare att ställa om för spårning är cirkelsågar). Vidare saknas oftast reglerbart varvtal. Sågen levereras oftast försedd med en kombiklinga av grövre typ.

Sänksågen är bygg för finsnickeri i första hand, med hög precision. Den är ofta olämplig att köra utan skena. De saker som saknades på cirkelsågen återfinns på sänksågen. Dessutom är den ofta tyngre och klumpigare - vilket dock inte spelar någon roll eftersom man i princip alltid kör med den ovanifrån, på bord. Ofta finns konstantelektronik och överbelastningsskydd (kan iofs finnas på cirkelsågar också). Sänkfunktionen gör att du kan börja såga mitt i en skiva. Vid vanlig sågning sänker du dock ner klingan max innan du går in i skivan. I det högre precisionsbegreppet ligger också att en bra sänksåg relativt enkelt kan justera toe-in mot skenan.

Motorbroms finns idag på de flesta cirkel- och sänksågar.

Kort sagt - det är inte sänkfunktionen som är skillnaden. Och man kommer mycket långt med en bra cirkelsåg på skena. Största skillnaden är nog faktiskt dammutsuget.
 
Kort sagt - det är inte sänkfunktionen som är skillnaden. Och man kommer mycket långt med en bra cirkelsåg på skena. Största skillnaden är nog faktiskt dammutsuget.
Kan jag tolka detta som att: ska du ändå köpa en såg med skena av bra kvallitet kan du lika gärna lägga några kronor till och köpa en sänksåg?
 
ToA skrev:
Kan jag tolka detta som att: ska du ändå köpa en såg med skena av bra kvallitet kan du lika gärna lägga några kronor till och köpa en sänksåg?
Det är nog en fråga som man själva måste ta ställning till - hur viktigt är den där sista precisionen? Ska man bygga möbler eller trädäck? Hur viktigt är dammutsug? Dessa bör vara de centrala frågorna.
 
Det beror ju på vad du skall ha den till. Sänksågen är ju utmärkt till skivmaterial, men ska du jacka ur en regel eller kapa en regel är den ganska kass.

Jag vet att detta för de flesta kan låta tjatigt, men det är inte säkert att alla, speciellt de nytillkomna medlemmarna, har hört mitt eviga tjat om Mafell KSP55F. Den är en utmärkt, om än något dyr kompromiss mellan sänksåg och sänksåg. Nu har jag visserligen även en TS55:a som jag helst väljer till skivmaterial, men fick jag bara välja en handcirkelsåg, skulle det utan tvekan bli en KSP55:a
 
Jag har fällt en stor tall med en KSP58. Inte vidare dammfritt, inget snyggt snitt, och tid tog det. Gick säkert 150 skott. KSP55F är nog bättre. ;-)

En stor fördel med TS55 framför andra sågar är att det finns delar överallt. Splitterskyddet slut? Bara åka till proffsbutiken och handla nytt.
 
mmmm, fast proffsbutiker stänger typ 16.00 om dagarna ...
 
Daniel skrev : Dessutom saknas spårningsfunktion (vilket bara Makita har idag - alla sänksågar är dock snabbare att ställa om för spårning är cirkelsågar).

Vad är Makitans spårningsfunktion för något ?

Mvh Pär H
 
Den lär ha ett extra snabbläge där klingan skär ungefär 2 mm ned i materialet. Man backar sågen i det läget för att ritsa ytan så att man får ett urslagsfritt snitt på båda sidor. Det funkar alltså som en ritsklinga på en justersåg.
 
M
Daniel_N skrev:
......Dessutom saknas spårningsfunktion (vilket bara Makita har idag - alla sänksågar är dock snabbare att ställa om för spårning är cirkelsågar).....
Den funktionen finns även på Mafels sänksåg MT55. Tror tom den flyttar klingan i sidled någon 1/10mm för att ytterligare minska urslag
 
Jag var ju väldigt otydlig här. Det är absolut en ritsfunktion och inte en spårningsfunktion som Makitan har. Fungerar precis så som Mattiasp beskriver.

Mafell MT55C har en liknande ritsfunktion, precis som MathiasFr. Där flyttas dessutom snittet 1/10 mm i sidled - en funktion som jag inte har testat i verkligheten fast jag måste erkänna att jag är lite tveksam till den. Men har som sagt inte provat den och Mafell brukar ju ha koll på sina saker. Mafellen diskuteras mer här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...l-saenksag-efter-demo-pa-traemaessan-gbg.html
 
M
Daniel, vad är du tveksam till?
 
Jag är tveksam till att klingan flyttas, känns inte helt 100 med en "trappa" i snittet.

Jag har dock aldrig testat maskinen.
 
M
ok. Jag har använt funktionen en hel del men utan att veta (ej kontrollerat) att 90° verkligen var 90° med följd att den sågade snett. Med detta förbehåll så tror jag att "trappan" syns om man letar efter den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.