Jag skulle behöva såga någorlunda dammfritt med cirkelsågen. Jag klarar mig utan sänksåg rent praktiskt, använder en Skil cirkelsåg, rätskiva och tvingar när jag kapar skivor. Det tar tid att mäta och spänna, men resultatet blir OK med fintandad klinga (och ibland bakåtsågning). Finns det cirkelsågar som har bättre dammutsug än andra? Skilen har ganska mycket luft runt klingan, skyddet funkar mer som sprutskydd än dammuppsugning. Men, de flesta andra cirklar ser ungefär likadana ut.

020047-jpg.jpg
Hur dammfritt blir det med sänksåg (Festo/Dewalt)? Helt dammfritt blir det kanske inte, men just nu sprider sågningen mest skit av allt i verkstan, t.o.m bandslipen sköter sig bättre. Givetvis kör jag med dammsugare.
 
En sänksåg med bra dammutsug (jag använder Festool TS55) är en extrem skillnad gentemot vilken cirkelsåg som helst (möjligtvis med undantag för Festools egna cirkelsågar som också har bra dammutsug). 100% dammfritt blir det dock inte.
 
Jag har denna:
3c65c20594ceacd22033f5b230d371c7.jpg

Och med dammsugaren tillkopplad så blir det väldigt lite spån på golvet och i luften tycker jag.
 
AEG:n ser ungefär likadan ut som Skil:en vad gäller dammkåpa (även om jag är övertygad om att kvaliteten är bättre). Rätt öppen i klingans framkant. Festools cirkelsåg... hittar bara byggskivesåg. Ser nästan ut som en sänksåg och kostar det dubbla. Att Modda Skilen med poppnitar och Aluplåt skulle nog funka, men känns lite farligt.
 
Ja men om man tittar på själva dammutsuget så verkar aeg:ns vara bättre utformat än din skil, kan ju vara en anledning till att aeg:n suger upp såpass mycket damm.
 
Festool cirkelsågar saluförs idag som Protool, jag missade lite väsentlig info där ser jag.

Grundproblemet med cirkelsågar är att armen för klingskyddet omöjliggör bra täckning av sidan på sågklingan och en optimal placering av utsuget. Vidare har de generellt sett inte nollpunktslutning och behöver därför ha ett relativt stort hål i bottenplattan. Slutligen är cirkelsågar av tradition främst inriktade mot bygg medan sänksågar är konstruerade för finsnickeri, vilket innebär att de generellt sett har ett större fokus på dammfritt arbete.
 
Sågar sönder IKEA möbler dagligen denna vecka med TS55 och CTL26 och det är i stort sätt dammfritt, inget i luften. Kan bli lite spån när man putsar en kant 2mm så att det är en kant fri.
 
tallmilan skrev:
Sågar sönder IKEA möbler dagligen denna vecka med TS55 och CTL26 och det är i stort sätt dammfritt, inget i luften. Kan bli lite spån när man putsar en kant 2mm så att det är en kant fri.
ska du flytta?:D
 
Innan jag skaffade en sänksåg sågade jag en del skivmaterial med min Bosch GKS55:a med finklinga. Även med påkopplad dammsugare blev det extremt mycket damm i luften, framför allt när man sågade MDF. Skulle jag såga mycket brukade jag tejpa igen de flesta springor samt tejpa en pappbit över sidan på sågen. Det gjorde situationen avsevärt mycket bättre. Det var dock fortfarande rätt långt kvar till den dammuppsammling en sänksåg (i mitt fall Festool) kan erbjuda.
 
Jo, det är MDF som är den stora boven. Träreglar går ganska bra, då blir det mest stora spån som sprutar in i skyddet. Kör också med tejp o papper när jag orkar, men det blir inte riktigt bra. Nåja, sänksåg gör ju livet lättare på andra sätt än städningen, slipper mäta och spänna fast så mycket. Får nog bli en sån.
 
Nimajneb skrev:
ska du flytta?:D
Hus från 1850 är inte kompatibla med fasta format, så hälften av köket blir "justerat" och andra hälften blir platsbyggt
 
Mikael_L
Jag vågade t.o.m såga två snitt i en skiva på köksbordet i köket med TS55'an, med tillkopplad dammsugare.
Det blev inte alls besvärande mycket damm. Ungarna skitar ner lika mycket på en dag.

Men man måste göra ett snitt genom materialet, putsar man av lite på sidan av skivan dammar det ut mycket mer.
 
Det är då man tar fram sin Abranet slipklots, alternativ en slipmaskin med bra utsug. Ja, eller handhyveln :)
 
Varför envisas nästan alla tillverkare av cirkel/sänk-sågar med att placera utsuget på fel ställe? Utsuget borde ju sitta i fronten på sågen där skiten kommer, detta gör även att man slipper ha slangen i vägen vilket är mycket smidigt.

Varför löser inte alla problemet enligt nedan?
B00002269C.01.LZZZZZZZ.jpg
 
Kan tänka mig att det svider i ögonen om man kör utan sug med den sågen... iallafall om utblåset är öppet. Antar att de flesta sågar är optimerade för att köras utomhus utan dammsugare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.