23 141 läst · 84 svar
23k läst
84 svar
Såga min planlösning - Nybygge 2-plan
Ja, jag var på ett möte med bygglovshandläggaren för att reda hur de tänker med höjderna.G Gullebrand skrev:
Vi har fått bygglov på ett hus med gaveln ut mot gatan, så det borde inte vara något problem för er heller.
Såg på första skissen att komplement byggnaden var ritad framför huset, tror det är prickat 6 meter in, så ni får nog inte bygga där framme. Pluss att det kan vara fint att rymma bil (och vagn?) framför garage/carport. Vi har ritat garaget så det går in bakom huset. Får man ett skyddat hörn i nordväst också.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag skulle nog flytta trappan åt vänster och därmed minska arbets/gästrummet (näst största rummet) med motsvarande yta. Gäller även sovrummet på ovanvåningen. Men det skulle skapa ett betydligt bättre allrum på ovanvåningen, och en betydligt snyggare entré in i huset. Dessutom får man plats med att hänga av sig ytterkläder (och matkassar) både som besökare och boende i huset. Är det dessutom en mindre behaglig årstid vill man inte låta gästerna stå på trappen och vänta på sin tur. . .
Man går upp i trappan från norr, och kommer upp i söderläge. Skapar utrymme under trappan närmast entrén eller för arbetsrummet. Väggen i arbetsrummet mot vardagsrummet flyttas upp parallellt med änden på trappan. Dörr mellan arbetsrum och vardagsum tas bort och skapar en hel vägg, vilket ger utrumme för ett fönster på norrväggen. Ger en betydligt snyggare symmetri på norrväggen.
Man går upp i trappan från norr, och kommer upp i söderläge. Skapar utrymme under trappan närmast entrén eller för arbetsrummet. Väggen i arbetsrummet mot vardagsrummet flyttas upp parallellt med änden på trappan. Dörr mellan arbetsrum och vardagsum tas bort och skapar en hel vägg, vilket ger utrumme för ett fönster på norrväggen. Ger en betydligt snyggare symmetri på norrväggen.
Redigerat:
Det mesta redan sagt tidigare, men en sak att fundera kring när det gäller placering av fönster i sovrum i förhållande till möblering. Tänk på att fönster betyder radiator undertill (om ni nu inte har golvvärme uppe förstås), och då är det dumt att ha en säng där.