23 098 läst · 84 svar
23k läst
84 svar
Såga min planlösning - Nybygge 2-plan
Nu har ni fått mycket tips och kritik gällande huset, så jag tänkte fylla på med lite till...
När jag tittar på det så undrar jag hur man kommer röra sig i och kring huset, för min del är det "bästa" hörnet det som är i sydväst, mest med hänsyn till vårt klimat, och där ligger tvätt o wc. Jag förstår grejen med kvällssolen vid middagsbordet, men det gäller ju endast en kort period på sommaren, och sitter man och äter kl 20-21 när solen går ner?
Vet inte om jag missat något om hur ev uteplats ska placeras, men tex om man vill vara i solen dagtid, ha vattenlekar med barnen eller bara ligga och sola, hade ni då tänkt att man går ut vid altandörr vid matplatsen och sen går längst norrut i trädgården eller runt hela huset till södra sidan?
Gudskelov är vi alla olika och jag önskar er lycka till med hela bygget, men för egen del hade jag satt huset långt till öster och haft kök, matplats, vardagsrum mot syd-sydväst i den utsträckning det går.
När jag tittar på det så undrar jag hur man kommer röra sig i och kring huset, för min del är det "bästa" hörnet det som är i sydväst, mest med hänsyn till vårt klimat, och där ligger tvätt o wc. Jag förstår grejen med kvällssolen vid middagsbordet, men det gäller ju endast en kort period på sommaren, och sitter man och äter kl 20-21 när solen går ner?
Vet inte om jag missat något om hur ev uteplats ska placeras, men tex om man vill vara i solen dagtid, ha vattenlekar med barnen eller bara ligga och sola, hade ni då tänkt att man går ut vid altandörr vid matplatsen och sen går längst norrut i trädgården eller runt hela huset till södra sidan?
Gudskelov är vi alla olika och jag önskar er lycka till med hela bygget, men för egen del hade jag satt huset långt till öster och haft kök, matplats, vardagsrum mot syd-sydväst i den utsträckning det går.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Lite tankar om köket:G Gullebrand skrev:Köksdelen, relativt rymligt, lite lantkökskänsla med stort skafferi och gott om svängrum för bullbak. Köksö i mitten som kan fungera som hacka-grönsaker-plats och buffébord. Det är ju oftast i köket man hamnar när man bjuder hem gäster. 80/90 cm häll med minst 90 cm sidoutrymme på sidorna.
Troligen en stor ho med liten satsdel för att skölja grönsaker etc. Diskmaskin placerad så den går att höja upp och så man slipper snubbla över en öppen lucka.
Mestadels underskåp med draglådor, förutom i hörnen där vi kör skåp. Ugnen kommer vara upphöjd. Osäker på om placeringen på F/K/U är bra här, har försökt tillämpat någon form av modern "kökstriangel" här.
Vi kan även bygga på en liten matplats från köksön där vi kan placera ett litet avlångt bord, om man tröttnar på att sitta på barstolar.
Ifall ni behåller den utskjutande delen för matplats så tycker jag absolut att ni ska ta bort de två väggsnuttarna för att få en luftigare känsla, bättre ljusinsläpp och större utrymme att röra sig runt matbordet. Det innebär dock att kyl och frys inte får plats till höger om en 80-bred spishäll men det är ändå en tråkig placering eftersom de skär av den öppna känslan mellan kök och matplats.
Håller med tidigare kommentarer om att avståndet mellan häll och hoar inte ska vara för långt.
Det är ingen bra idé att ha fönster som går lägre ner än bänkskivorna såvida det inte behövs för den utvändiga symmetrin på huset (vet inte om era gör det, ni kanske har extra högt i tak).
Jag tycker ni ska tänka om angående köksön, köket är inte tillräckligt brett (380-400 cm?) för att få plats med den enligt era önskemål med mer än 120 cm utrymme runt om. Den kommer nog att kännas som om den är i vägen när man rör sig i köket. Tänk också på att om man ska man kunna sitta någorlunda vettigt bör överhänget på bänkskivan vara minst 30 cm = ca 90-djup bänkskiva, mindre överhäng duger bara till intag av drink och jordnötter.
Här kommer en snabb skiss på annan kökslösning med halvö. Jag ritade in en diskho till höger om hällen, den kan ju också sitta på andra sidan. Den hon bör vara tillräckligt stor för ett durkslag - eller för is och dryck i vid buffédukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husmåttet är 1320 x 820 nu, förslaget med att göra det mer fyrkantigt är intressant och värt att prova.
Tex 1260 x 880 eller mer som 1200 x 940
Det skulle ge några positiva effekter tror jag såsom:
Hallen kan göras djupare med kläddel om toaletten flyttas upp en bit.
Köket som nu är ca 3,7 meter på höjden från dörrposten till tvättstugan ökar, och det bör då gå att flytta upp entredelen utan att det blir för trångt med köksö.
På ovanplan så blir badrummet tillräckligt högt för att få plats med badkar och dusch, utan att göra avkall på sovrumsstorlek och klk / extrarummet. Väggarna kan ju då dras en smula längre ut, vilket bara gör att allrummet blir kortare...
Matplatsen blir sannolikt kvar, då det är en planlösning som vi gillat när man har varit och kikat på husvisningar.
Fönstersättningen på norrsidan är ju ful, så ett förslag är att använda sig av "åstak" istället i utbyggnaden, då blir takvinkeln typ 14-16 grader och det rymms lite större fönster på ovanplan:
Jag skulle kunna tänka mig balkong där men inte frun så...
Väggsnuttarna bör väl kunna vara en sådan sak som går bestämma på plats om de ens ska sättas upp?
Förslaget med att spegelvända planen så kök och vardagsrum byter plats ska testas.
Man bör då kunna sätta in en terassdörr från vardagsrummet så blir det två vägar ut till uteplatsen.
Fönstersättningen kan man kanske fila lite på. Nu är det 10x10 fönster ovan och 11x15 i utbyggnaden.
Har även frågat kommunen om man får gavelställa huset, så blir det kanske enklare att bestämma sig om det är ett nej på den frågan
Tex 1260 x 880 eller mer som 1200 x 940
Det skulle ge några positiva effekter tror jag såsom:
Hallen kan göras djupare med kläddel om toaletten flyttas upp en bit.
Köket som nu är ca 3,7 meter på höjden från dörrposten till tvättstugan ökar, och det bör då gå att flytta upp entredelen utan att det blir för trångt med köksö.
På ovanplan så blir badrummet tillräckligt högt för att få plats med badkar och dusch, utan att göra avkall på sovrumsstorlek och klk / extrarummet. Väggarna kan ju då dras en smula längre ut, vilket bara gör att allrummet blir kortare...
Matplatsen blir sannolikt kvar, då det är en planlösning som vi gillat när man har varit och kikat på husvisningar.
Fönstersättningen på norrsidan är ju ful, så ett förslag är att använda sig av "åstak" istället i utbyggnaden, då blir takvinkeln typ 14-16 grader och det rymms lite större fönster på ovanplan:
Jag skulle kunna tänka mig balkong där men inte frun så...
Väggsnuttarna bör väl kunna vara en sådan sak som går bestämma på plats om de ens ska sättas upp?
Förslaget med att spegelvända planen så kök och vardagsrum byter plats ska testas.
Man bör då kunna sätta in en terassdörr från vardagsrummet så blir det två vägar ut till uteplatsen.
Fönstersättningen kan man kanske fila lite på. Nu är det 10x10 fönster ovan och 11x15 i utbyggnaden.
Har även frågat kommunen om man får gavelställa huset, så blir det kanske enklare att bestämma sig om det är ett nej på den frågan
Fin ritning och render! Sketchup eller något annat program?E Enannananna skrev:Lite tankar om köket:
Ifall ni behåller den utskjutande delen för matplats så tycker jag absolut att ni ska ta bort de två väggsnuttarna för att få en luftigare känsla, bättre ljusinsläpp och större utrymme att röra sig runt matbordet. Det innebär dock att kyl och frys inte får plats till höger om en 80-bred spishäll men det är ändå en tråkig placering eftersom de skär av den öppna känslan mellan kök och matplats.
Håller med tidigare kommentarer om att avståndet mellan häll och hoar inte ska vara för långt.
Det är ingen bra idé att ha fönster som går lägre ner än bänkskivorna såvida det inte behövs för den utvändiga symmetrin på huset (vet inte om era gör det, ni kanske har extra högt i tak).
Jag tycker ni ska tänka om angående köksön, köket är inte tillräckligt brett (380-400 cm?) för att få plats med den enligt era önskemål med mer än 120 cm utrymme runt om. Den kommer nog att kännas som om den är i vägen när man rör sig i köket. Tänk också på att om man ska man kunna sitta någorlunda vettigt bör överhänget på bänkskivan vara minst 30 cm = ca 90-djup bänkskiva, mindre överhäng duger bara till intag av drink och jordnötter.
Här kommer en snabb skiss på annan kökslösning med halvö. Jag ritade in en diskho till höger om hällen, den kan ju också sitta på andra sidan. Den hon bör vara tillräckligt stor för ett durkslag - eller för is och dryck i vid buffédukning.
[bild]
[bild]
Sen tycker jag ju inte man skall ha så mycket mer än 120 cm mellan bänkar och ö, för annars börjar det bli svårarbetat med för stora avstånd.
Samtidigt vill man ju ha plats så man kan gå förbi varandra utan att stöta i och störa.
120cm tror jag är rätt lagom mått mellan bänkar och ö. 130 är nog aningen för brett och kan bli irriterande. 140 cm är så klart ännu värre.
Just för rymlighetens och passagens skull är nog 130-140 cm mer lämpligt dock.
För ensamt arbete 110-120cm. Så ja, runt 120 cm är väl kanske bästa valet.
Samtidigt vill man ju ha plats så man kan gå förbi varandra utan att stöta i och störa.
120cm tror jag är rätt lagom mått mellan bänkar och ö. 130 är nog aningen för brett och kan bli irriterande. 140 cm är så klart ännu värre.
Just för rymlighetens och passagens skull är nog 130-140 cm mer lämpligt dock.
För ensamt arbete 110-120cm. Så ja, runt 120 cm är väl kanske bästa valet.
Ja, det blir väl liksom ett "irriterande" "halvt steg" extra kanske, beroende på längd osv. Men med utgång från människors medellängd, armlängd, hur vi rör oss, hur vi går, så kan man så klart också räkna ut ett "gyllene avstånd" och även när det börjar bli "lite för långt" för bekvämlighet.G Gullebrand skrev:
Det är inte alltid "ju större, desto bättre", "ju längre, desto bättre" kan appliceras.
Sitter man vid ett skrivbord med tangentbord, så vill man ju inte ha tangentbordet för långt bort, men heller inte för nära. Det skall vara lite lagom.
Jag tycker ni skall ställa ett köksbord 120cm utanför era köksbänkar och höja upp den till köksbänkshöjd. Sedan kan ni känna på, är det lagom? Vill vi ha kortare avstånd eller längre?
Väldigt lätt att kolla.
Frugan och jag är båda ganska långa, med långa ben. Atletiska och rör oss lätt. Men vi kände ändå att 120cm var max för att det skall bli lättarbetat. Det blir lite för mycket "spring" med 130 cm eller mer. Då är det bättre att spara de centimeterna över 120, till andra sidan köks-ön, så där är gott om plats för passage för flera personer samtidigt som en står på samma sida och hackar grönsaker, exempelvis.
Det räcker ju att 2 personer befinner sig mellan köksbänkar och köks-ö, där en arbetar vid bänkarna, och en vid ön. Och till det borde 120cm räcka till, utan att det blir för långt avstånd även när man arbetar helt själv.
Sen får ni också tänka på hur ni arbetar i köket. Arbetar ni alltid minst 2, kanske rent av 3 personer i köket samtidigt, där alla skall röra sig mellan bänkar och ö? Ja, då kanske man kan öka avståndet. Är det så att det är oftast 1 person som jobbar i köket, och ibland 2? Ja, då kanske det räcker med "mitt emellan".
Är det så att det ALLTID bara är 1 person som jobbar mellan bänkar och ö, ja, då räcker ju 100cm gott och väl och blir väldigt lättarbetat.
Bara som exempel då ju
Är det så att det ALLTID bara är 1 person som jobbar mellan bänkar och ö, ja, då räcker ju 100cm gott och väl och blir väldigt lättarbetat.
Bara som exempel då ju
Så köket bör vara ungefär 120 + 120 + (60 till 80 bänkskiva) + bredden på köksö, (90 cm?)
Typ runt 390, 410 cm
Typ runt 390, 410 cm
Kan man ju säga, med reservationen att:
1. Köksön får gärna vara mer än 90cm, gärna 120 så du får plats med fullstora skåp under, och så du har rejält med bänkyta på ön.
2. Andra passagen, dvs. bakom ön, får gärna vara mer än 120, och ja, kanske 140, så fler kan stå där utan att trängas.
Så en sektion från vägg skulle kunna se ut så här:
Vägg->Bänk 60cm>Passage 120cm>Köksö 120cm>Passage #2 140cm->Skåp/bänk 60cm eller dyl, eller vägg kanske.
Något sådant. Det blir 60+120+120+140+eventuellt 60cm = 440 cm alt. 500 cm.
Det är ett alternativ. Mindre än så skall du inte ha med tanke på passagebredder, eller så bör du sänka mått på köksö istället, vilket heller ej är roligt.
1. Köksön får gärna vara mer än 90cm, gärna 120 så du får plats med fullstora skåp under, och så du har rejält med bänkyta på ön.
2. Andra passagen, dvs. bakom ön, får gärna vara mer än 120, och ja, kanske 140, så fler kan stå där utan att trängas.
Så en sektion från vägg skulle kunna se ut så här:
Vägg->Bänk 60cm>Passage 120cm>Köksö 120cm>Passage #2 140cm->Skåp/bänk 60cm eller dyl, eller vägg kanske.
Något sådant. Det blir 60+120+120+140+eventuellt 60cm = 440 cm alt. 500 cm.
Det är ett alternativ. Mindre än så skall du inte ha med tanke på passagebredder, eller så bör du sänka mått på köksö istället, vilket heller ej är roligt.
Och en sak till. Anledningen till att du bör ha bredare passage vid passage #2, är att du har inte bara kökstrafiken, dvs. den som kanske står och hackar grönsaker vid köksön, utan du har även trafik mellan övriga huset och exempelvis tvättstuga som du har på ett ställe så man måste passera via passage nr 2. Så där bör du ju ha åtminstone 140cm. Inte minst när du dessutom har kyl/frys planerat där. Men även om det bara är skåp, eller vägg, så gäller ju egentligen samma sak.
Vad skoj att springa på den här tråden. Vi håller också på och ska bygga hus i samma område, men har tänkt lite annorlunda. Vi har valt att lägga garaget öster om huset. Dels för att det inte ska ligga i bästa solläget sydväst om huset och dels för att hela området sluttar åt öster. Om man följer kommunens rekommendation om bygghöjd och lägger garaget i väster så kommer det sannolikt att komma lägre än gatuhöjden, dvs risk att regnvatten rinner i "fel riktning". Sedan har vi gjort som några kommenterat tidigare och lagt köket i SV hörnet både för ljuset och för att ha sikt ut mot gatan när barnen leker utanför och man själv står i köket.
RoligtY yoogie skrev:Vad skoj att springa på den här tråden. Vi håller också på och ska bygga hus i samma område, men har tänkt lite annorlunda. Vi har valt att lägga garaget öster om huset. Dels för att det inte ska ligga i bästa solläget sydväst om huset och dels för att hela området sluttar åt öster. Om man följer kommunens rekommendation om bygghöjd och lägger garaget i väster så kommer det sannolikt att komma lägre än gatuhöjden, dvs risk att regnvatten rinner i "fel riktning". Sedan har vi gjort som några kommenterat tidigare och lagt köket i SV hörnet både för ljuset och för att ha sikt ut mot gatan när barnen leker utanför och man själv står i köket.
Vi kommer nog att lägga framtida garage öster om huset och troligtvis spegelvända kök/vardagsrum enligt förslag som vi fick här.
Bra tips om gatuhöjden, sånt där är svårt att veta. Du råkar inte veta om det är tillåtet att gavelställa huvudbyggnaden, detaljplanen nämner "förgårdslinje" men det kan ju vara en tolkningsfråga.