Om du släpar runt dina skenor mellan olika arbetsplatser är 2x1400 mm nog att föredra eftersom en 3000 mm skena är lite knölig att hantera. Personligen valde jag att införskaffa en 3000 mm skena för att det är bekvämare och exaktare än 2x1400 mm, men den stora skillnaden är att jag inte släpar runt på mina skenor i någon större utsträckning. Dessutom har jag två 1400-skenor om jag skulle behöva ta dem med mig till en alptopp eller nåt...nino skrev:
Vi resonerade lite kring skenor i olika längder i bla denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/74186-makita-saenksag-nan-som-testat-3.html (inlägg #63 och framåt).
Hur enkelt är att koppla ihop Makitas skenor vet jag inte så mycket om då jag själv har Festool.
Vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag använda min fogsvans senaste i förmiddags. Med en riktigt bra (läsa bahco superior) går det väldigt fort och blir väldigt rakt. Men som sagt kräver det lite av upplägget. Dessutom är en bahco superior mycket billigare än en vettig cirkelsåg. Själv har jag ett rejält urval av sågar, men en fogsvans följer alltid med när jag ska bygga.MathiasS skrev:
Makitas skenor är identiska med festool vad det gäller skarvningen. De är alltså lika dåliga. Jag har helt slutat att skarva skenor, tycker att det funkar så dåligt. Köpte längre skenor istället, makitas 3m är betydligt billigare än festools.bygga_bo skrev:Om du släpar runt dina skenor mellan olika arbetsplatser är 2x1400 mm nog att föredra eftersom en 3000 mm skena är lite knölig att hantera. Personligen valde jag att införskaffa en 3000 mm skena för att det är bekvämare och exaktare än 2x1400 mm, men den stora skillnaden är att jag inte släpar runt på mina skenor i någon större utsträckning. Dessutom har jag två 1400-skenor om jag skulle behöva ta dem med mig till en alptopp eller nåt...
Vi resonerade lite kring skenor i olika längder i bla denna tråden: [länk] (inlägg #63 och framåt).
Hur enkelt är att koppla ihop Makitas skenor vet jag inte så mycket om då jag själv har Festool.
Det funkar säkert utmärkt med en fogsvans om man är van att använda den, men som för mig som inte har någon vidare varken armstyrka eller kondition så blir jag bara trött i armen direkt... :blushing:Daniel_N skrev:Vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag använda min fogsvans senaste i förmiddags. Med en riktigt bra (läsa bahco superior) går det väldigt fort och blir väldigt rakt. Men som sagt kräver det lite av upplägget. Dessutom är en bahco superior mycket billigare än en vettig cirkelsåg. Själv har jag ett rejält urval av sågar, men en fogsvans följer alltid med när jag ska bygga.
Använder frigolit-underlägg och sänksåg med skena, som någon nämnt tidigare. Är även lycklig ägare av stort arbetsbord att lägga upp skivorna på. Även den mest "bångliga" masonitskiva kan på detta sätt styckas upp, utan att bitar bryts av när de är genomsågade. Frigolitskivorna får drygt millimeterdjupa rispor kors och tvärs, men är återanvändbara länge.
Jag kapar ungefär på samma sätt som Nimajneb, alltså på fyra bockar med spillvirke ovanpå. Fast jag kör med cirkelsåg och kopplade skenor. Körde med TS55 innan men den fick ge vika för DeWalts motsvarighet, som även den har fått ge vika för en DeWalt cirkelsåg. DeWaltens skenor är mycket bättre i skarvningen än Festool, det blir stabilt och rakt. Det var huvudanledningen varför jag bytte märke.
Jag ritar med penna och sågar på frihand, ibland när man vill vara lite extra och kan ta hjälp så slår jag linjer med snörslå på ett par skivor i taget och sågar sedan själv med prylarna på bockar. Börjar man rakt får man ju nästan kämpa för att få det snett i slutet.....
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Hej jag använder Makita batteri cirkelsåg när jag sågar skivor och som bänk
har jag släpkärran perfekt för stora skivor, och lägg en eller flera reglar på mitten tvärs så kan man
hantera mindre skivor oxå.
Använder min kärra otroligt mycket när jag målar,sågar osv.
har jag släpkärran perfekt för stora skivor, och lägg en eller flera reglar på mitten tvärs så kan man
hantera mindre skivor oxå.
Använder min kärra otroligt mycket när jag målar,sågar osv.
Man tar vad man har
Jag bygger vägg av 22mm spontade golvspånskivor och då dom bara är 600 breda tycker jag det fungerar bra med 4 reglar på golvet och cirkelsåg även om jag är duktigt trött på att krypa omkring där ibland.
Men mest trött är jag på min Black and Decker som envisas med knasa med startknappen.
Får trixa med död mans grepp och startknappen för att få till nåt läge där den startar.Börjar bli dags att öppna den för en ny rengöring.Fungerade flera timmar efter senaste rengöringen....
Antar att fullstora skivor kräver lite mer av upplägget men jag skulle förmodligen gjort likadant ändå.
Tycker det räcker bra med att såga på frihand efter ritade streck om det inte är alltför noga.
Jag bygger vägg av 22mm spontade golvspånskivor och då dom bara är 600 breda tycker jag det fungerar bra med 4 reglar på golvet och cirkelsåg även om jag är duktigt trött på att krypa omkring där ibland.
Men mest trött är jag på min Black and Decker som envisas med knasa med startknappen.
Får trixa med död mans grepp och startknappen för att få till nåt läge där den startar.Börjar bli dags att öppna den för en ny rengöring.Fungerade flera timmar efter senaste rengöringen....
Antar att fullstora skivor kräver lite mer av upplägget men jag skulle förmodligen gjort likadant ändå.
Tycker det räcker bra med att såga på frihand efter ritade streck om det inte är alltför noga.
Jag brukar lägga skivorna på biltemas sågbockar (dom svart/röda i plast) och såga med cirkelsåg.
Och eftersom bockarna är i plast så gör det ingenting att klingan går i när man sågar, så man slipper ha en "offerskiva" under.
Dom är så billiga så jag köper nya lite då och då istället.
Och eftersom bockarna är i plast så gör det ingenting att klingan går i när man sågar, så man slipper ha en "offerskiva" under.
Dom är så billiga så jag köper nya lite då och då istället.
Produkter som diskuteras i tråden