Man tillverkar ju givetvis en egen skena enligt tråden tips och trix....finns ju tom på you tube hur man gör skenan.....vilket tar 10 min.
Om man är själv så är det ju mycket säkrare att föra sågen över skivan än skivan över sågen.
http://youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=related

Redigerat:
Jag använder 2 st bockar som jag lagt en pall för gipskivor på. Överst har jag en spånskiva som jag byter ut efterhand då den blir sliten. Stabilt och skön arbetshöjd.

Ulmian skrev:
Tänkte snart börja såga lite byggskivor i form av spån och plywood.
Frågan är vad som är smidigast och ger bäst resultat?

Hur gör ni andra?
Smidigast och bäst resultat, sänksåg med skenor. Sen sågar du på lämpligt underlag.
Finns säkert billigare sätt men smidigast och bäst blir det inte.

Kan bara instämma i ovanstående. Använde min sänksåg för första gången i helgen till att kapa spånskivor och det var otroligt snabbt, smidigt och exakt. Kör med en Makita, köpt hos Axminster.

Det här forumet är fullständigt lysande och fullt av fritidsexperter.
Oumbärligt för en villaägare med funderingar...

Nu blev det en billig handcirkel, två pallbockar och Wolfcrafts styrskena med förlängare.
En budgetlösning jämfört med Festools sänksåg... :D

Ulmian skrev:
Det här forumet är fullständigt lysande och fullt av fritidsexperter.
Oumbärligt för en villaägare med funderingar...

Nu blev det en billig handcirkel, två pallbockar och Wolfcrafts styrskena med förlängare.
En budgetlösning jämfört med Festools sänksåg... :D
Utan att ha provat Wolfcrafts styrskena (bara klämt och inte imponerats) så föredrar jag hemgjord skena enligt tips&trix. Blir man inte nöjd kan man alltid komplettera med skena senare. Bättre att lägga pengarna man sparar på en bättre handklinga från början.

verktygsgurun skrev:
Man tillverkar ju givetvis en egen skena enligt tråden tips och trix....finns ju tom på you tube hur man gör skenan.....vilket tar 10 min.
[länk]
Smart! Enda gången jag kapat remsor av byggskivor använde jag fabrikskanten som mall men räknade manuellt för avståndet från cirkelsågens anhåll till snittet... Hade skivan på betonggolv med en enda regel som upphöjning för att inte skada sågen...

Kul att höra en amerikan säga mejson-ajt när det svenska uttalet är så annorlunda maso-nit. :)

• 3 Kapa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aajajaj... den ryggen kunde inte ha känts så go eferåt

Inte den mest ergonomiska av arbetsställningar får medges, men minns det inte som jobbigt för ryggen. Ung och vältränad antagligen. ;)

• Gilla
HElgEe
  • Laddar…
Det som är så bra med den hemmagjorda skenan är att man slipper räkna - det slår alla reglar, kanter etc med hästlängder

Jag användert själv sänksåg & cirkelsåg med skena, undantagsvis bordssåg för att kapa upp byggaskivor - men i många fall hade jag klarat mig fint med ett ritat streck och en vanlig cirkelsåg. Det är ju långt ifrån alltid byggskivor måste ha spikraka kanter. Dessutom måste man ju underhålla färdigheterna i att såga efter en linje:)

Fogsvans funkar också fint, men kräver ofta mer av upplägget, eftersom man behöver mer luft under än med cirkelsågen.

Jag kapade upp en plywoodskiva i bandsågen i veckan, ritade linje och sågade först lite bredvid för att få loss biten jag ville ha. Sen finsågning nära linjen och sist rikthyveln till rätt dimensioner.

En sänksåg/cirkelsåg hade underlättat en hel del och kvarvarande del av plywooden hade varit rak...

Daniel_N skrev:
Fogsvans funkar också fint, men kräver ofta mer av upplägget, eftersom man behöver mer luft under än med cirkelsågen.
Nu är ju året faktistk 2010 och elektricitet finns på de flesta platser. Man ska vara bra mycket entusiast innan man börjar kapa osb och plyfa med fogis.:)

Köpte en makita sänksåg för någon vecka sen med en 1400mm skena...
ska man köpa en 3000mm skena eller en till 1400mm ? vad är smidigast om man är på lite olika byggen?
måste vara 2st 1400? blir det rakt när man kopplar 2? får det plats 2st i väskan som finns som tillbehör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.