Tänkte snart börja såga lite byggskivor i form av spån och plywood.
Frågan är vad som är smidigast och ger bäst resultat?

Har en bordscirkelsåg med förlängt bord.
Känns dom klumpigt och svårt att få ett bra resultat om man sågar skivor som är 2500mm. Man behöver ju vara två men samtidigt bågnar skivorna och det känns som om man behöver rejält med platsutrymme.

Ett annat förslag är att man spänner fast sitt 1200mm-vattenpass och använder det som riktlinjal vid sticksågning. Problemet blir när man ska såga skivorna på bredden.

Ett tredje förslag är att inhandla en styrskena och förlängare till sådan samt en cirkelsåg.

Hur gör ni andra?

Ett gäng pallbockar, gärna 4 om man är själv, o vanlig cirkelsåg.tycker det funkar bra för o sätta skivor på vägg. ska man dock bygga möbler med små toleranser är dock skena att föredra.

Kör batteridriven cirkelsåg. Oftast är det ju inte millimeterprecision på skivorna.

Sänksåg, kopplade styrskenor.
Liggandes på 4 bockar är ovansidan på bockarna har en fasttejpad läkt eller annat restvirke som jag kan såga igenom med några mm.

Sänksåg med skivan liggandes på golvet på reglar. Del blir det väldigt stabilt - dels är det lätt att hålla skenan på plats utan att spänna fast den. Är inte kravet på precision alltför högt räcker det med en standardskena (1,4) som man flyttar vartefter för längsgående snitt.

Micke...antar du lägger den på golvet så du kan krypa upp med ett knä eller 2 på skivan

Nimajneb skrev:
Micke...antar du lägger den på golvet så du kan krypa upp med ett knä eller 2 på skivan
Jupp!

Blir dessutom mindre damm i luften om man är nära golvet.

4 st. bokar, reglar 45x45 ovanpå och och sen en gammal 12mm plyfa-skiva som top.
Sänksåg från Festool samt kopplade styrskenor. Var min lösning när jag som mest
höll på med att såga skivmaterial.
MvH
Hobbit

På golvet med en cellplastskiva under och cirkelsåg. Använder rätskiva som riktlinjal eftersom jag saknar styrskena. Tycker det är bäst att såga på golvet, inga problem med att skivhalvorna vill ge sig av på olika håll när de är genomsågade och cellplastskivan gör att man har stöd under hela materialet.

/Ingenjören

Det värsta med bordssåg är att när man är själv och försöker trycka skivan mot anhållet så tippar man gärna bordssågen istället.

Ingenjören skrev:
På golvet med en cellplastskiva under och cirkelsåg. Använder rätskiva som riktlinjal eftersom jag saknar styrskena. Tycker det är bäst att såga på golvet, inga problem med att skivhalvorna vill ge sig av på olika håll när de är genomsågade och cellplastskivan gör att man har stöd under hela materialet.

/Ingenjören
Var får man tag i dylika cellplastskivor?

Blir det inte smuligt? Antar att du jobbar hemma då dylika skivor kanske får det lite svårt på ett bygge;)

Micke184 skrev:
Var får man tag i dylika cellplastskivor?

Blir det inte smuligt? Antar att du jobbar hemma då dylika skivor kanske får det lite svårt på ett bygge;)
Självklart är jag hemmafixare - det är väl sådant vi diskuterar här på forumet? :rolleyes:
Jag använder några bitar av 30mm cellplast (vanlig "frigolit", finns på t.ex. Byggmax och kostar under 20kr/st) på ca 600x1200 och jag tror nog att de klarar sig rätt länge även på ett bygge så länge du inte sågar i dem...
Finessen är ju att man ställer sågdjupet någon mm djupare än skivans tjocklek så att cellplasten bara får ett litet spår i sig. Har använt mina cellplastskivor under några års renovering och de håller än.
Tro mig - sågspånen är ett större problem än cellplastsmulorna....

/Ingenjören

Redigerat:
Vanlig cirkelsåg, använder det första avkapet som rätskiva och sågar efter det. Det blir en fattigmans styrskena. Har alltid tyckt att styrskena och sänksåg är för dyrt enkom för detta enkla moment.

2 bockar med 2 brädor mellan, skivan på den och cirkelsåg och skena (Bosch).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.