12 898 läst · 61 svar
13k läst
61 svar
Saftig faktura för grävning
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 894 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 894 inlägg
Ja, du har ju beskrivit händelsekedjan. Inkompetens helt enkelt.MTH23 skrev:
Inte lämnar man schakt öppna över en semester, det vet ju varenda person som har testat en gång. (Jag har testat att lämna det en arbetsveckadet och mycket riktigt kom ett sommarregn och det rasade. Fick handgräva i en hel dag.)
Och inte sätter man igång och gräver för VA utan att ha kollat att kunden eller man själv har stämt av med kommunen hur grävningen ska lösas utanför kundens fastighetsgräns.
"Vi kan göra det men först efter semestern" och allt hade gått bättre och du hade fått en betydligt rimligare faktura.Claes Sörmland skrev:Ja, du har ju beskrivit händelsekedjan. Inkompetens helt enkelt.
Inte lämnar man schakt öppna över en semester, det vet ju varenda person som har testat en gång. (Jag har testat att lämna det en arbetsveckadet och mycket riktigt kom ett sommarregn och det rasade. Fick handgräva i en hel dag.)
Och inte sätter man igång och gräver för VA utan att ha kollat att kunden eller man själv har stämt av med kommunen hur grävningen ska lösas utanför kundens fastighetsgräns.
Deras slarv ska inte gå ut över dig som kund.MTH23 skrev:Hej!
Befinner mig i en lite komplicerad sits just nu och uppskattar alla råd. En vattenledning pajade i mitten av juni. En väns vän har en grävfirma och bad dem att komma till mig lite akut. I ett telefonsamtal berättade firmans chef att den ungefärliga kostnaden för grävningen skulle bli 25.000 kr plus moms och arbetet beräknades ta cirka två dagar. Sedan snackade vi om dränering osv. Eftersom avloppsröret ligger nära vattenledningen så passade jag på att byta även det röret också. Ingen större kostnad enligt chefen.
Firman kommer och gräver, hittar rören på några timmar. Sedan stannar de för att de var osäkra om de fick gräva på kommunens mark. Vi ringer kommunen och de bekräftar att det är firman som ska gräva även på kommunens mark. Sedan säger killarna som grävde att de skulle fortsätta med jobbet efter sin semester. Det spelade ingen större roll för mig då eftersom jag skulle ändå åka på semester och behövde inte ha nåt vatten i huset.
Efter semestern pratar jag igen med chefen som säger att de skulle komma om en vecka. Sen dyker två andra killar upp två dagar senare för att fortsätta arbetet. Det första de nämnde var att all jord hade rasat ner pga regnet och de behövde i princip börja om. Dagen efter hittade de inte ventilen och efter en stund sa en av killarna att han inte vågade gå ner och handgräva pga säkerhetsrisken. Dagen efter kom de inte alls och dagen därpå fastnade deras grävmaskin i leran, då det hade regnat väldigt mycket dagen innan, och då fick de knappast något gjort. Summa summarum, jobbet tog nästan sex dagar istället för två.
Fakturan kom och landade på nästa 110.000 inkl moms. Såg att jag blev debiterad för två transporter istället för en. Bara den kostnaden gick på nästan 20.000 inklusive moms.
Ringde förstås chefen för att få en förklaring och spelade in samtalet. Hans svar var att jag borde förstått att det skulle kostat mer då eftersom kommunen inte ville gräva den där extra metern från min tomt till ventilen, och för att det regnade så pass mycket.
Har bestridit fakturan och haft sedan ett bra samtal med chefen som annars verkar vara en väldigt trevlig och snäll person. Han bad väldigt mycket om ursäkt för att inte ha varit tydlig och informerat mig och vill undvika gå till rätten. Han har även sänkt fakturan med cirka 10.000 men jag känner ändå att det här är långt ifrån vad som är rimligt att betala.
Min fråga nu är: Vad borde ett sånt arbete kosta i vanliga fall? Inga stora stenar, träd osv. Cirka 10 meter från husväggen till ventilen. Och vad är rimligt att göra i en sån situation. Enligt chefen så kommer han gå minus om han sänker fakturan mer än så. Jag upplever att jag behöver betala mycket mer än avtalat än vad han förlorar. Vad är rätt och vad är fel?
Tack på förhand
Chefen försöker bara manipulera dig, går du med på hans krav så kommer han bara sitta och skratta åt allt med kollegorna på kontoret.
Och du kommer sedan gå iväg med 90k mindre i fickan och tro att han va en snäll person som du aldrig mer kommer stöta på.
Tänkte också på det, den där chefen är inte alls en "snäll person" som ts fått intrycket av. Snälla personer skickar inte i det närmaste bluffakturor på 100 000kr till privatpersoner.D DrBuggaHugga skrev:Deras slarv ska inte gå ut över dig som kund.
Chefen försöker bara manipulera dig, går du med på hans krav så kommer han bara sitta och skratta åt allt med kollegorna på kontoret.
Och du kommer sedan gå iväg med 90k mindre i fickan och tro att han va en snäll person som du aldrig mer kommer stöta på.
Den här situationen kommer att uppkomma allt oftare i takt med att entreprenörerna får mindre att göra.
Man försöker helt enkelt kräma ut så mycket som möjligt ur de kunder som beställer i en lågkonjunktur med allt mindre efterfrågan.
Många svar är irriterade över att grävfirman i det här fallet inte kommunicerade fördyringen under arbetets gång.
Man bör förstå att det är medvetet från utförarens sida.
Skulle grävfirman i detta fall informerat om kostnadsökningen, över 100 tkr, hade kunden stoppat arbetet omedelbart och man hade gått miste om en bra intäkt. Nu blir det troligen en tvist i detta fall men många knyter näven i fickan och betalar.
Man försöker helt enkelt kräma ut så mycket som möjligt ur de kunder som beställer i en lågkonjunktur med allt mindre efterfrågan.
Många svar är irriterade över att grävfirman i det här fallet inte kommunicerade fördyringen under arbetets gång.
Man bör förstå att det är medvetet från utförarens sida.
Skulle grävfirman i detta fall informerat om kostnadsökningen, över 100 tkr, hade kunden stoppat arbetet omedelbart och man hade gått miste om en bra intäkt. Nu blir det troligen en tvist i detta fall men många knyter näven i fickan och betalar.
Konsumenttjänstlagen §6 säger:
”Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.”
Det kostar ju inget att bestrida fakturan och be ARN bedöma vad som är rimligt.
”Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.”
Det kostar ju inget att bestrida fakturan och be ARN bedöma vad som är rimligt.
Varje gång när en tråd av detta slag kommer på forumet så är det nästa uteslutande p.g.a. man inte skriv ett skriftligt avtal. Hur kan man beställa något för 25 000kr eller mer utan skriftligt avtal? Det skulle vara lag på att beställningar över 1 000kr skall det upprättas ett skriftligt avtal. Dessa extra beställningar som inte skall kosta så mycket, men nu har du fått en erfarenhet så kanske du har lärt dig att få det har kommit övernorm på papper. Det allt tid sorgligt att få dessa chocker på tusentals kronor.MTH23 skrev:Hej!
Befinner mig i en lite komplicerad sits just nu och uppskattar alla råd. En vattenledning pajade i mitten av juni. En väns vän har en grävfirma och bad dem att komma till mig lite akut. I ett telefonsamtal berättade firmans chef att den ungefärliga kostnaden för grävningen skulle bli 25.000 kr plus moms och arbetet beräknades ta cirka två dagar. Sedan snackade vi om dränering osv. Eftersom avloppsröret ligger nära vattenledningen så passade jag på att byta även det röret också. Ingen större kostnad enligt chefen.
Firman kommer och gräver, hittar rören på några timmar. Sedan stannar de för att de var osäkra om de fick gräva på kommunens mark. Vi ringer kommunen och de bekräftar att det är firman som ska gräva även på kommunens mark. Sedan säger killarna som grävde att de skulle fortsätta med jobbet efter sin semester. Det spelade ingen större roll för mig då eftersom jag skulle ändå åka på semester och behövde inte ha nåt vatten i huset.
Efter semestern pratar jag igen med chefen som säger att de skulle komma om en vecka. Sen dyker två andra killar upp två dagar senare för att fortsätta arbetet. Det första de nämnde var att all jord hade rasat ner pga regnet och de behövde i princip börja om. Dagen efter hittade de inte ventilen och efter en stund sa en av killarna att han inte vågade gå ner och handgräva pga säkerhetsrisken. Dagen efter kom de inte alls och dagen därpå fastnade deras grävmaskin i leran, då det hade regnat väldigt mycket dagen innan, och då fick de knappast något gjort. Summa summarum, jobbet tog nästan sex dagar istället för två.
Fakturan kom och landade på nästa 110.000 inkl moms. Såg att jag blev debiterad för två transporter istället för en. Bara den kostnaden gick på nästan 20.000 inklusive moms.
Ringde förstås chefen för att få en förklaring och spelade in samtalet. Hans svar var att jag borde förstått att det skulle kostat mer då eftersom kommunen inte ville gräva den där extra metern från min tomt till ventilen, och för att det regnade så pass mycket.
Har bestridit fakturan och haft sedan ett bra samtal med chefen som annars verkar vara en väldigt trevlig och snäll person. Han bad väldigt mycket om ursäkt för att inte ha varit tydlig och informerat mig och vill undvika gå till rätten. Han har även sänkt fakturan med cirka 10.000 men jag känner ändå att det här är långt ifrån vad som är rimligt att betala.
Min fråga nu är: Vad borde ett sånt arbete kosta i vanliga fall? Inga stora stenar, träd osv. Cirka 10 meter från husväggen till ventilen. Och vad är rimligt att göra i en sån situation. Enligt chefen så kommer han gå minus om han sänker fakturan mer än så. Jag upplever att jag behöver betala mycket mer än avtalat än vad han förlorar. Vad är rätt och vad är fel?
Tack på förhand
Fast vad är det för företagare som gör jobb över 100 000kr baserat på ett handslag? Självklart ska företaget ordna med pappersarbete om de vill få betalt.
Jag förstår att det för småjobb ibland kanske är några rader i ett epost eller ett par sms som skriftlig bekräftelse på vad man kommit överens om, men det är mycket amatörmässigt av företaget att hantera avtalsbiten så här dåligt, när arbetet blir avsevärt dyrare än planerat.
Just grävarbeten är ju annars vanligt att det blir dyrare än väntat, eftersom man aldrig riktigt vet vad som finns i backen. Så det borde vara rutin för företag i den branschen att vara supertydliga i sin kommunikation och ordna tydliga avtal.
Jag förstår att det för småjobb ibland kanske är några rader i ett epost eller ett par sms som skriftlig bekräftelse på vad man kommit överens om, men det är mycket amatörmässigt av företaget att hantera avtalsbiten så här dåligt, när arbetet blir avsevärt dyrare än planerat.
Just grävarbeten är ju annars vanligt att det blir dyrare än väntat, eftersom man aldrig riktigt vet vad som finns i backen. Så det borde vara rutin för företag i den branschen att vara supertydliga i sin kommunikation och ordna tydliga avtal.
Tack för att du delar med dig av ditt perspektiv. Så kan det mycket väl vara.D DrBuggaHugga skrev:Deras slarv ska inte gå ut över dig som kund.
Chefen försöker bara manipulera dig, går du med på hans krav så kommer han bara sitta och skratta åt allt med kollegorna på kontoret.
Och du kommer sedan gå iväg med 90k mindre i fickan och tro att han va en snäll person som du aldrig mer kommer stöta på.
Ja, fattar inte heller att man inte kommunicerat detta med mig. Hade jag vetat att det skulle kosta mig ett extra transport på nästan tio tusen plus en dags extra arbete, dvs mer än 25.000 totalt så hade jag förstås sagt att de får börja gräva efter semestern.Claes Sörmland skrev:Ja, du har ju beskrivit händelsekedjan. Inkompetens helt enkelt.
Inte lämnar man schakt öppna över en semester, det vet ju varenda person som har testat en gång. (Jag har testat att lämna det en arbetsveckadet och mycket riktigt kom ett sommarregn och det rasade. Fick handgräva i en hel dag.)
Och inte sätter man igång och gräver för VA utan att ha kollat att kunden eller man själv har stämt av med kommunen hur grävningen ska lösas utanför kundens fastighetsgräns.
Har alltid bett om offert när jag beställt jobb från hantverkare. Men den här gången kände jag att jag kunde lita på personen för vi har en gemensam vän. Hade fel helt enkelt och det får bli en läxa.B BJKALLE skrev:Varje gång när en tråd av detta slag kommer på forumet så är det nästa uteslutande p.g.a. man inte skriv ett skriftligt avtal. Hur kan man beställa något för 25 000kr eller mer utan skriftligt avtal? Det skulle vara lag på att beställningar över 1 000kr skall det upprättas ett skriftligt avtal. Dessa extra beställningar som inte skall kosta så mycket, men nu har du fått en erfarenhet så kanske du har lärt dig att få det har kommit övernorm på papper. Det allt tid sorgligt att få dessa chocker på tusentals kronor.
Om du kunde beskriva vad som utförts blir det enklare att svara. PEM och avlopp bytt tio meter till husvägg skriver du? Så skarvades det där eller drogs in nytt och rätade? Har du behållit det gamla röret utanför kan du räkna att snart behöva gräva upp där igen.MTH23 skrev:
Servisventilens läge är från början känt och det verkar väldigt naivt av din kompis att tro att kommunen skulle ta denna kostnad.
Du skriver hant verkar.MTH23 skrev:
Men det handlar egentligen om an läggning.
Det blir svårare att för utse saker.
Hen du beställde av har troligen fått en fet räkning från dom i fält.
Och dom tycker i sin tur dom varit duktiga. Men på grund av ignorans och bristande erfarenhet har det dragit i väg.
Ring chefen. Säg att du betalar 50. Resten vill du ha en för klaring på plats vad det handlar om.
Gräv först fråga sen? Ja, så gör amatören. Har du betalt för amatörer?
Eller ska du betala mot svarande vad proffs skulle kostat?
Be att få ut dag bok på vad som skett.
Prata med din kompis och för klara din sida. Tycker inte det är orimligt. Kom nu nation.
Såhär blev det: jag skrev till chefen att jag betalar för tre arbetsdagar och en och en halv transport, inte två. Det skulle innebära att kostnaden blev cirka 60.000. Han anser att jag ska betala för fyra dagar och två transporter vilket landar på cirka 76.000. Ska jag acceptera eller ska jag gå till domstol? Känner lite att jag borde vara ett svin och bestrida hela fakturan och chansa på att komma undan med 25.000 plus 15% i extra tillägg. Han kommer aldrig kunna bevisa att han informerat mig om hur stor kostnaden skulle bli, inte ens hans grävmaskinister som jobbade trodde att det skulle ta så lång tid. Ett möjligt utfall är att jag ska betala vad som är skäligt för ett sånt arbete. Vad säger ni som är insatta i grävarbeten?
Rätt ska vara rätt. Du kan välja att gå den tunga vägen. Kanske kan du komma undan med att betala 25. Kanske är det 50. Äta ska all tid informeras kund. Står maskin och tickar pengar måste snabba beslut fattas.MTH23 skrev:Såhär blev det: jag skrev till chefen att jag betalar för tre arbetsdagar och en och en halv transport, inte två. Det skulle innebära att kostnaden blev cirka 60.000. Han anser att jag ska betala för fyra dagar och två transporter vilket landar på cirka 76.000. Ska jag acceptera eller ska jag gå till domstol? Känner lite att jag borde vara ett svin och bestrida hela fakturan och chansa på att komma undan med 25.000 plus 15% i extra tillägg. Han kommer aldrig kunna bevisa att han informerat mig om hur stor kostnaden skulle bli, inte ens hans grävmaskinister som jobbade trodde att det skulle ta så lång tid. Ett möjligt utfall är att jag ska betala vad som är skäligt för ett sånt arbete. Vad säger ni som är insatta i grävarbeten?
I ditt fall hade jag nog valt den guldiga medel vägen. Du accepterar.
Men vara en trans port.
65500. Inte en krona mer. Inte en krona mindre. Semester. Två trans porter dålig planering.
Inte ditt problem. Är vi över ens? Bra.
Beror så klart vilken ekonomi och tid för att bråka man har. Och så.
Ring. Via tele fån.