M
Snygg krona du har fått till!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
falkn skrev:
Ser mycket bra ut :) Målas den vit med kalkfärg sen eller hur blir ytbehandlingen?
Tackar!

Planen är nog att kalka den vit. Lite funderingar finns på en grön ton men det är nog lätt att färgen bli fel.

Traditionen säger ju limfärg eller kalka vit. Den blir ju ganska varm på ytan så jag gissar att annan färg inte är så lämpligt. Någon som testat matt linoljefärg?

Vilket jobb! Tack för att du delar med dig! (y)

• Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar det med kalkfärg, blir man vit om händerna när kalkfärgen torkat ungefär som med slamfärg?

Claes Sörmland
Exostor skrev:
Hur funkar det med kalkfärg, blir man vit om händerna när kalkfärgen torkat ungefär som med slamfärg?
Precis, det kritar av sig. På så sätt vore ju en starkare färg bättre.

Bra att veta. Jag skulle precis börja kalka murstocken här hemma i barnens rum. Då får det bli något annat.

Jag har målat murstocken medvanlig linoljefärg. Är på övervåningen och eldas i spis under så den blir varm. Ser bra ut än dock bara 9månader gammalt än.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
Om man inte eldar nåt hiskeligt i flera eldstäder eller i extremt ineffektiva eldstäder så blir väl inte ytan på murstocken så otroligt varm att färg borde påverkas nämnvärt? Eller så kanske det bara är min som fungerar så. Eldar ändå med järnspis och den släpper ju iväg rätt bra med värme i skorstenen men murstocken blir max "fesljummen", kanske 25-30 grader efter en dags eldning.

Jag har målat mina murstockar med Bifrost från Enetorpet. Det är en linoljefärg som blir matt och avtorkningsbar. Den innehåller inga lösningsmedel överhuvudtaget och är trevlig att arbeta med. Ska man måla med färg innehållande linolja bör man dock vänta minst 6 månader från putsningen eftersom oljan annars kan reagera med kalken i bruket och ge försåpade fläckar.

Vi har både på murstocken som blir varm genom kanalen och bakom en kamin där väggen blir varm genom kraftig strålningsvärme och färgen har nu suttit 2-3 år utan problem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Man blir ju så sjukt inspirerad av denna tråd! Men jag vet inte om jag skulle våga mura en spis själv som det ska eldas i... Vad är riskerna? Vad kan gå fel?

(skulle säga att baserat på TS fina arbete lär riskerna med den här spisen vara 0, men för en annan murarnovis menar jag...)

Claes Sörmland
Ja, vad kan gå fel?

Den största risken är väl att man tekniskt inte får rörspisen och fungera och då står där med några tusen kronor tegelhög som måste rivas. Sne och ful är väl en annan risk.

Problemen som jag har föreställt mig är att det blir något problem med draget så att spisen ryker in eller att jag inte får den tät. Spisen som jag har byggt ryker inte in - jag har fint drag i det eftersom att den gamla skorstenskanalen var så väl utformas av kunnigt folk 1919. Om den är tät vet jag ännu inte - jag väntar på att sotaren ska provtrycka den.

Sotaren sa att rörspisar ofta är otäta när de var nysatta. Det vanligaste problemet var att vissa av yrkesfolket inte putsar insidan på kanalerna och heller inte baksidan på spisen. I frånvaro av tätande puts på ändera sidan av tegelväggen så är risken att spisen läcker på baksidan - en enda fog som inte tätat räcker ju för att ställa till det. Det värsta är att det är svårt att täta bakväggen i efterhand - man kan riva spisen ned till läckan och mura om den. Andra kletar på bruk med nån pinne (det är trångt bakom ugnen). Jag ångrar lite att jag inte putsade den bakre muren på utsidan varefter jag murade men det är inte traditionen.

• Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
Claes Sörmland
Just det ja, jag kalkar rörspisen vit. Vanligt släckt kalk på säck (murkalk E) som rörts till en kalkpasta som fått stå några dagar i en burk med tätt lock. Kalkpastan rör jag sedan ut i vatten till kalkmjölk som jag målar med. Först så strök jag lerbruket med kalkvatten och sedan efter att det torkat lite så strök jag på kalkmjölken. Lerbruket gillar att lösa upp sig i vatten så man får stryka snabbt och utan att tveka. Några strykningar till så är det färdigt.

IMG_2057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ValterP och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Provtryckt. Den är tät.

Sen börjar de ofta läcka lite när man eldat dem men det ses som acceptabelt.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
Grattis - kul att den gick igenom!

För mitt bruk gick det inte lika bra :(
Det har redan blivit tegelfärgat och har börjat flaga i stora kakor.
Det torde väl tyda på att det är för mycket lera i blandningen? Kanske även att jag blandade den med för lite vatten? Eller ska allt vatten ändå avdunsta?

Av någon anledning har jag i alla fall skapat tegelflagor, vilket ju kan ses som kul på ett annat sätt :)

Har du med dina erfarenheter några idéer Claes?

M
Eller kan det vart för mycket vatten som skapade luftfickor bakom iom att det lossnar i flaggor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.