37 578 läst · 95 svar
38k läst
95 svar
Sätter upp rörspis
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Aha!
Blev lite orolig, men egentligen förstod jag väl att du inte skulle ha missat en sådan sak.
Undrar om det bara är regional tradition om de ska sitta ute eller inne, jag har aldrig sett detta innan.
Några andra praktiska eller tekniska skäl?
Det blir ju möjligt att placera spisen mer inklämd, kanske lämpligt när det är snålt med utrymme, i traditionellt fattigare miljöer?
Blev lite orolig, men egentligen förstod jag väl att du inte skulle ha missat en sådan sak.
Undrar om det bara är regional tradition om de ska sitta ute eller inne, jag har aldrig sett detta innan.
Några andra praktiska eller tekniska skäl?
Det blir ju möjligt att placera spisen mer inklämd, kanske lämpligt när det är snålt med utrymme, i traditionellt fattigare miljöer?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
De äldsta rörspisarna brukar ha sotstenar inne i eldstaden som muras fast med lite lerbruk efter sotning. Yttre sotluckor av plåt har nog tagit över för att det är bekvämare. Plåt skulle ju inte överleva hettan i eldstaden så de måste av nödvändighet sitta på utsidan.
Risken med dessa inre sotluckor i gjutjärn att ju att de försvagar eldstadens väggar. Jag har murat fast dem med 1 cm lerbruk runt omkring så att de ska kunna röra sig i värmen. Men det går inte att komma ifrån att det är en halvsten hål i varje vägg. Vill man optimera ugnens livslängd så ska man nog mura eldstaden i eldfast tegel med lerbruk baserat på chamottesand/tegelmjöl (detta lerbruk blir helt eldfast) och undvika inre sotluckor.
Risken med dessa inre sotluckor i gjutjärn att ju att de försvagar eldstadens väggar. Jag har murat fast dem med 1 cm lerbruk runt omkring så att de ska kunna röra sig i värmen. Men det går inte att komma ifrån att det är en halvsten hål i varje vägg. Vill man optimera ugnens livslängd så ska man nog mura eldstaden i eldfast tegel med lerbruk baserat på chamottesand/tegelmjöl (detta lerbruk blir helt eldfast) och undvika inre sotluckor.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Claes Sörmland, var har du sett det lerbruket?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Tack för snabbt svar. Fantastiskt jobb du gjort! Var köpte du bruket?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Jag har bara använt vanligt lerbruk baserat på 1 del lerpulver och 3 delar mursand. Lerpulver på säck fanns på den lokala Optimerabutiken. Tydligen byggs det en och annan kakelugn i Trosatrakten eftersom att det lagerhålls.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Tjena Claes!
Nu har jag putsat om eldstaden i kakelugnen med 1:3, får se om det håller i längden
Är första gången jag putsar, men rent utseendemässigt blev jag nog ganska nöjd faktiskt!
Det ser lite sandigt ut, kanske olika kvalité på lera eller för lite vatten? Vi får se hur det håller sig!
Nu har jag putsat om eldstaden i kakelugnen med 1:3, får se om det håller i längden
Är första gången jag putsar, men rent utseendemässigt blev jag nog ganska nöjd faktiskt!
Det ser lite sandigt ut, kanske olika kvalité på lera eller för lite vatten? Vi får se hur det håller sig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Ser snyggt ut! Jag tror att sandigheten kommer från fördelningen av olika korndimensioner i sanden. Du har nog en stor andel grövre korn. Brukar inte s k mursand innehålla grövre sand jämfört med vad som säljs som putssand?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Verkar stämma bra! Jag tog den finaste dem hade på bygghandeln
När det kommer till den här typen av mureri så är dem ju otroligt obildade i handeln, varken vet vilken sand eller blandning som rekommenderas av lertillverkaren.
Firman som sålde sanden till mig rekommenderade eldfast bruk (med cement) till mig istället. Fick vänligt tacka nej till det förslaget
När det kommer till den här typen av mureri så är dem ju otroligt obildade i handeln, varken vet vilken sand eller blandning som rekommenderas av lertillverkaren.
Firman som sålde sanden till mig rekommenderade eldfast bruk (med cement) till mig istället. Fick vänligt tacka nej till det förslaget
Väldigt roligt att se någon sätta sig in i gamla metoder och på egen hand skapa något som för de flesta av oss bara antingen finns sedan tidigare när man köper sitt gamla hus, eller inte finns och aldrig kommer finnas. Mycket imponerande, och tack så mycket för alla fina foton och beskrivningar och att du delar med dig av både tankar och genomförande!
Extra roligt att få se hur en sån här rörspis kan vara uppbyggd på insidan. Vi har en skorstensstock ute i vår lilla stuga som verkar vara murad på liknande sätt inuti och som enligt tidigare ägare ska ha någon slags kanaler upp/ner inuti, på ungefär samma sätt som du byggt. Känns som det stämmer när den blir varm efter ett tags eldande och man tydligt känner vilken väg den varma röken tar på sin väg ut. Fast vi har en fristående gjutjärnskamin med ett rör till skorstensstocken, som eldstad.
Extra roligt att få se hur en sån här rörspis kan vara uppbyggd på insidan. Vi har en skorstensstock ute i vår lilla stuga som verkar vara murad på liknande sätt inuti och som enligt tidigare ägare ska ha någon slags kanaler upp/ner inuti, på ungefär samma sätt som du byggt. Känns som det stämmer när den blir varm efter ett tags eldande och man tydligt känner vilken väg den varma röken tar på sin väg ut. Fast vi har en fristående gjutjärnskamin med ett rör till skorstensstocken, som eldstad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Idag putsades rörspisen.
Grannen hade en hög blästersand som kom till användning - som vanligt 1 del lerpulver + 3 delar sand. Nu har jag även köpt en enkel handhållen bruksblandare från Jula. Rekommenderas.
Jag putsade på frihand genom att kleta på lerbruket med händerna och sen snyggade jag till med stålskånska. Det tog ungefär 3 h. Lerputs var betydligt mer lättjobbat än vanligt KC-puts.
Grannen hade en hög blästersand som kom till användning - som vanligt 1 del lerpulver + 3 delar sand. Nu har jag även köpt en enkel handhållen bruksblandare från Jula. Rekommenderas.
Jag putsade på frihand genom att kleta på lerbruket med händerna och sen snyggade jag till med stålskånska. Det tog ungefär 3 h. Lerputs var betydligt mer lättjobbat än vanligt KC-puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder