Någon som har erfarenhet av Fresch Renoventaggregat?
De har motströmsväxlare i polyeten.
Man undrar om aggregatet är så energieffektivt som dom säger.
Kanske en hög tempverkningsgrad, men hur är det med risk för igenfrysning i en liten plastväxlare?
 
Hej! Intressant tråd.
Är i fasen av att bygga ut och bygga om ett 50-talshus helt och hållet.
I och med detta är det viktigt att få god ventilation, jämfört med idag där det är självdrag.
Jag har mätt upp radonvärden som ligger runt 400 bq.
Jag förstår bara inte denna hysteri kring radon... Har jag missat något?
Jag såg ett diagram från Strålskyddsinstitutet där risken om man är icke-rökare är klart marginell även när man når nivåer på upp till 800 bq per kubikmeter.

Jag är mer intresserad av god inomhusluft i sig och inte bara för att jag är rädd för radon. Det bästa sättet att skydda sig mot lungcancer är ju uppenbart att sluta röka, om man nu har den lasten.
 
bobove skrev:
Hej! Intressant tråd.
Är i fasen av att bygga ut och bygga om ett 50-talshus helt och hållet.
I och med detta är det viktigt att få god ventilation, jämfört med idag där det är självdrag.
Jag har mätt upp radonvärden som ligger runt 400 bq.
Jag förstår bara inte denna hysteri kring radon... Har jag missat något?
Jag såg ett diagram från Strålskyddsinstitutet där risken om man är icke-rökare är klart marginell även när man når nivåer på upp till 800 bq per kubikmeter.

Jag är mer intresserad av god inomhusluft i sig och inte bara för att jag är rädd för radon. Det bästa sättet att skydda sig mot lungcancer är ju uppenbart att sluta röka, om man nu har den lasten.
Ja, hysteri...så är det kanske. Jag pratade med en av våra "främsta radonexperter" i landet och han tyckte pressen har ställt till det för allmänheten och att man faktiskt inte kan säga med 100 procents säkerhet att någon har dött just enbart från radonexponeringen. Men samtidigt så kanske det inte är så enkelt heller. Idag utsätts vi ju för många luftföroreningar och kombinationen med dessa och radon kanske höjer risken att få lungcancer? Jag är långt ifrån en expert men man undrar ju lite om det kan vara så. Vi valde att installera FTX först och främst pga radonet men luften inomhus känns mycket bättre vilket är kul. Just nu har vi två radonmätare som står och blinkar grönt (värden under 200) och om man nu kan lita på dom verkar det ju bra. Jag var lite orolig för att värdena skulle skjuta i höjden om det nu kommer in markradon också men allt ser bra ut nu. Du kan säkert få bra värden med ett FTX-system...och du...bygg in rören...haha...vi tänkte inte göra det först för att spara in pengar men idag är vi glada att det blev inbyggda!
 
Snailman
Jo det finns en oerhörd hysteri inom området, läste om en arkitekt som efter pensionen flyttat in i en lägenhet som han efter en tid upptäckte var i blåbetong, och han vände sig till tidningen och var upprörd...

Man får ju liksom inte cancer första dagen man utsätts för radon, och ju äldre man är, ju mindre är ju chansen att man ska kunna utveckla någon sjukdom av det...
 
Snailman skrev:
Jo det finns en oerhörd hysteri inom området, läste om en arkitekt som efter pensionen flyttat in i en lägenhet som han efter en tid upptäckte var i blåbetong, och han vände sig till tidningen och var upprörd...

Man får ju liksom inte cancer första dagen man utsätts för radon, och ju äldre man är, ju mindre är ju chansen att man ska kunna utveckla någon sjukdom av det...
Ja...i min mammas bostadsrättsförening som är oerhört populär och dyra lägenhetspriser så är byggnaderna byggd till stor del av blåbetong på 50-talet. Många har bott där sedan lägenheterna byggdes och ingen av dom har lungcancer idag (vad de vet). Konstigt egentligen att det aldrig står i mäklarbeskrivningen vad lägenhetshusen är byggda av.
 
inez skrev:
Vi behöver förbättra ventilationen i vårt souterränghus som även till stor del består av blåbetong. Dessvärre har vi ett platt tak med bara några graders lutning på sina ställen. Alternativet är därför att dra rören synliga och därefter bygga in dom. Det gör även att det blir billigare. Vi har fått offert på ca 80,000:-. Om rören ska vara inbyggda så 100,000:- får man nog räkna med. Vi kan ingenting om FTX...vilka rör man ska ha, dimensioner etc. Ljuddämparna bör väl vara stora om jag förstått det rätt? Kan någon bara tipsa och de dundertabbar man bör undvika:confused: för det vill man ju! Är det något märke på något aggregat som man inte bör köpa?
Ni har precis samma typ av hus som vi har med skillnaden att vi installerade den pga att vi ville ha bättre ventilation helt enkelt (vi har en iofs en aning för hög radonhalt pga markradon, men det föranledde inga andra åtgärder än tätning av rörgenomföringar osv). Pga det minimala utrymmet i tak så installerade jag stammarna i taket i hallen i källarplan. Jag gick sedan upp i garderober och lyckades på så sätt gömma alla rör på entreplan. Stora fasta ljuddämpare vid aggregatet och flexibla ljuddämpare vid utlopp där jag inte vill höra nåt ventilationsljud.
Resultet blev absolut knäpptyst och en härlig förbättring av luftkvaliteten.

edit: totalkostnaden blev 23000, men då gjorde jag allt jobb själv och hade tur att hitta ett oanvänt begagnat aggregat för 7000. Betalade alltså 16000 för alla rördelar, ljuddämpare och don.
 
Redigerat:
Ville bara lite snabbt inlägga att korttidsmätningen med de två mätarna (vet ej namnet) uppmätta 90 beq i sovrummet och 60 i vardagsrummet...så det verkar ju fungera rätt så bra. Vi ska ju göra en långtidsmätning men säsongen är ju över. Har en på gång nu men ska göra en i rätt säsong till vintern.
 
Jag har inte varit inne på länge med några inlägg i frågan men konstaterar att frågan om olika ventilations- och återvinningssystem lever än och blir alltmer viktiga med nya hälsouppföljande undersökningar.
Jag kan bara för min del konstatera efter ytterligare studier att jag står fast vid mina tidigare inlägg. Framförallt att de som ger minst risker för hälsan kanske inte är de mest energieffektiva - men vad är viktigast för våra uppväxande släkten? - pengar eller hälsa??
Snart har jag 6 barnbarn i åldrarna 0-6 år boendes i småhus etc. så för mig är de tekniska valen ur hälsosynpunkt viktigast. Sedan får lobbyisterna i regeringskanslier och ev. korrumption inom myndigheterna jobba som dom vill. Vetenskapligt belagda undersökningar borde vara mer trovärdiga än sådant som baseras på industrins´ marknadsföringsinsatser.
 
Scenic: Kanske kan du hänvisa till de studier du nämner? Visst är det ett viktigt och svårt ämne! Trodde inte heller tråden skulle leva så länge men det är kul att folk har engergerat sig. Tycker jag lärt mig mycket utav er och är otroligt tacksam för alla synpunkter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.