Hej! Hade inte varit inne på forumet på några dagar och ser att ni diskuterar. Jag har lånat Radonboken av Clavensjö och läser den för att försöka få mer kunskap så att man gör allt för att det ska bli rätt. Puh! Såg att det fanns risker med att ha roterande värmeväxlare för att "viss radonhaltig luft kan överföras om tryckförhållandena är felaktiga". Står även att det kan kompenseras med ökad luftväxling. Jag önskar verkligen att någon bara kunde ta de rätta besluten, se att det är rätta aggregat etc. Jo, jag tror att det är en bra ventilationsfirma som kommunen även använder. De kunde uppvisa lyckade saneringar med mätning alltså efter åtgärder. Jag frågade hur man sedan skulle sköta systemet men de skulle ju sköta sig själv med undantag av filterbyte "då och då". Vi skulle nog behöva förbättra ventilationen i vårt självdragshus för det blir lätt "unket" och avfuktaren går för fullt nere i vår källartvättstuga. Ja, jag tar era råd och försöker läsa mera... Jag ska även läsa det ni skrivit igen! Tack så hemskt mycket!
 
Följande rapport är en rapport om vår inomhusmiljö och våra barn. Rapporten är en av världens största i sitt slag. Den är skrämmande men samtidigt visar den på hur samhället fungerar.: www.kau.se/forskning/nyheter/artikel.lasso?artikel_id=3937&sho... · svenska. Rapportens namn: Bostad-Barn-Hälsa-studien i Värmland.
De som försöker lösa ventilationsproblem borde, som tidigare nämnts, se över hela huset så lösningen blir optimal och hälsosam även i det långa loppet.
Många andra intressanta skrifter finns på nätet om vår innemiljö, inneluft etc.
T.ex 70-tals hus har ofta källargolv med ovanpålagd isolering. Likaså de med platta på mark. Isolering på källarväggarnas insida utan bra dränering och/ eller luftning av källarmurarnas yttersida är s.k. riskkonstruktioner ur fukt- och hälsosynpunkt.
Hur kommer det sig att inneluften idag ofta är sämre än uteluften?
Hur kommer det sig att för 50år sedan visste man knappt vad astma var - det var sällsynt. Varför är allergier så vanliga idag - och likaså hade väldigt få sådana problem för 50 år sedan.
Innemiljön har försämrats så snabbt de sista tjugo åren med ökad astma- och allergifrekvens framförallt hos barn. Varför? Konstruktioner man trodde på för 20år sedan har man konstaterat fungerar inte idag.
Ventlationen är både bov och möjlighet att - tillsammans med andra åtgärder i husen mot bl.a. fukt, mögel, kvalster m.m. - få bukt med denna trend.
Personligen vet jag ännu inte vad som är bästa totala systemlösningen för ventilation, vårme, värmeåtervinning etc. i ett hus. Och jag håller ändå på att "forska"/ studera i en projektering av ett nybygge, ett lågenergihus (passivhus) - där alla möjligheter finns att göra rätt från början i alla faser och detaljer.

P.S. Visst är rengöringen av fläktar och kanaler en viktig, mycket viktig, ingrediens för att ett ventilationssystem skall vara hälsosamt. Men gör man det i erforderlig omfattning? Har man kunskapen? och rätt verktyg att göra rent i kanaler etc.?
Nästa sak, beroende på husets konstruktion, uppvärmningssystem etc.; har man rätt tryckförhållande i huset?
Helt bra fungerande balanserade system, perfekt behovsstyrda finns knappast ännu, då industrin inte vill använda optimal motorteknik av kostnads-, konkurrens- och vinstskäl. Det är en del jag kommer att ägna tid åt att marknadsundersöka/ studera vilka som har vad och hur man kan "pressa" tillverkarna till optimal teknik.
Som sagts ventilationen är det allra svåraste att lösa för ett hälsosamt inneklimat.D.S.
 
Scenic: Det är intressant det du skriver. Ja, varför är allergier så mycket vanligare idag? Hur hänger allt ihop? Med tanke på att jag har en dotter på nio månader så känns det här ju alltmer läskigt.För att inte totalt klappa ihop mentalt över situationen måste jag försöka sålla och göra "så gott jag kan och lite mer". Men eftersom jag arbetar med något helt annat än sådant vi diskuterar här så är det mesta ny information och kunskap jag tar till mig. Vi bor i ett hus från -62 som hade syllar ingjutna i ett golv i källaren och invändigt isolerad. Det har vi tagit bort och den fuktlukten har förbättrats betydligt. Det fanns ett trägolv med luftspalt under och efter att ha känt lukt så rev vi bort allt. Nu ska vi gjuta golv i två rum i källaren och göra detta minst 10 cm för att minska risken för markradon. Enligt SP så ska detta räcka. Vi har en nyare vinyltapet på gästtoaletten och ny kvartvinyl i köket, annars parkett/laminat/källargolv. Vi värmer med pelletspanna/vattenburet system. Vi dränerade för tre år sedan och isolerade med Pordrän. Souterränghus. Jag ska prata med firman i veckan och höra vad det är för sorts aggregat som han tänkt sig men jag är rätt säker på att det är sådant där roterande.
 
Om Du skall göra om källargolven i boutrymmen är min rekommendation följande:
På betonggolvet, som förmodligen måste avjämnas, så lägg en Platonmatta med ventilationsstos anslutet till husets ventilationsanläggning eller enklare med Platons fläkt ut genom väggen i vägglivets överkant. Andra ventilerade golv, som jag studerat, duger inte för mig. Betr. golvavjämning kan Du ta en blandning av tunn väggputs dvs. en ren cementblandning. Det duger gott (jag har gjort så i mitt nya kontor i källaren - dock utan fläkt då jag varken har små barn elelr markradon etc.) Dock blir det viktigt att Du tar hjälp av Isola-Platon (företaget) för den projektering av golvet som företaget erbjuder. Se deras hemsida - ventilerade golv - www.isola-platon.se.
På ett sådant golv kan Du sedan lägga frigolitisolering och övergolv. Då blir golvet tämligen varmt och skönt även för en litet barn på filt när färäldrarna ser TV (smile! - minns åren).
Avjämningsmassor för golv, golvspackel etc. har olika kemikalier som kan ställa till emissioner. Min metod är enkelhet, billigt och mycket lätt att justera.
I andra utrymmen som tvättstuga etc. så är ren betongbeläggning, ev målat att föredra. Dessa golv har dock lite krav för att hålla sig sprickfria och bör nog läggas av proffs. Vilka ev. avjämningsmassor som är att föredra där kan jag inte, men kanske de massoena man änvänder till inbakning av elvärmegolv kan användas. De har iaf. inte spackelmassoenas alla kemikalier.
Lite tankar.
 
Ja, vi har ju ett rum UTAN golv alls! Jag tänkte bifoga en bild på hur det andra rummet ser ut men jag vet inte hur man bifogar bilden (skäms). I rummet utan golv alls så tänkte vi inte isolera för det är bara förråd. Behövs det i alla fall? Vi kommer aldrig (jag lovar ;-)) använda det som boutrymme. Det tänkte vi dock göra i det andra rummet där vi rev ut trägolvet och väggisleringen Måste säga att du ger massor av info...mammahjärtat smälter!
 
Rekomenderar dom roterande växlare blir jag VÄLDIGT förvånad!
Isf får dom motivera det hela tycker jag.

Det räcker INTE med att byta filter i ett FTX!
1 ggr/år: Rengöring fläkthjulsskovlar.
1-2 ggr/år: Rengör luftintag och aggregat invändigt samt ventiler (don).
Kolla i drift o underhålls instruktionerna som SKALL medfölja det tilltänkta aggregatet. Där skall utförliga skötselanvisningar finnas,

Jag håller med om att det borde finnas bättre system än dagens, speciellt så har vi nästan alltid problem med stängda uteluftsventiler i lgh då folk upplever drag och kallras. På alla dessa år tycker man att det borde finnas bättre sätt än dom traditionella.

Kanske starta en ny tråd där vi kan skriva mer allmänt om dessa tankegångar och erfarenheter?
 
Raukas skrev:
Rekomenderar dom roterande växlare blir jag VÄLDIGT förvånad!
Isf får dom motivera det hela tycker jag.

Ja, kanske det skulle startas ännu en tråd med dessa tankar... Jag pratade idag med en välkänd radonkonsult som menade att man kan använda roterande men då kompensera med ökad luftomsättning. Hel istället för halv. Men man måste se till att aggregatet är kapabel att utföra detta från början.Vet inte om ni förstår vad jag menar...

Jag återkommer när jag pratat med "min" radonkonsult! Jag har nu ett antal frågor att komma med bl.a. tack vare er.
 
Det blir väldigt mycket luft som kan ge ljud och kräver större kanaler och ventiler samt större aggregat med 1 oms/timme! Aldrig hört talas om roterande vid radon, bra att ha lärt sig något nytt.
 
Ok...ja, jag ska verkligen kolla noga vad det är för aggregat!
 
Större ventiler och/eller fler ser ju heller kanske inte så roligt ut?
Aggregat o kanaler kanske går att "gömma".
 
Det är inte bara radon som kan gå bakåt och in igen med roterande värmeväxlare. Även skit, emissioner etc. kan gå bakåt. Inga roterande för mig.
Ett företag som kan vara intressant (jag har beställt material från dom ikväll) det är RecVent som användes i Lågenergi- och Passivhus m.m.. Även jag lär mig i mina studier av marknaden, produkternas för och nackdelar. Kan alltså inte "allt" om företagets system ännu.
Viktigt är också var man ställer luftbehandlinggsaggregaten i huset. Så korta rör som möjligt. Så få böjar som möjligt. Rätt rördimensioner , typ och luftdon.
Värmeåtervinning är lurigt hus som helst även om det energiekonomiskt är intressant. Fram till början 1990-tal avrådde (nästan förbud) från Boverket att använda värmeåtervinning från frånluften. Industrin fick dock med (lobbying??) Boverket att glömma bort detta och succesivt är det nu nästan regel i nybyggen??!!!! Förhoppningsvis är systemen bättre och ur hälsosynpunkt bättre.

I Ditt förråd, om Du accepterar temperaturen, räcker betonggolv. (Temeperaturen får bara inte vara lägre än +14grader om Du förvarar tenn - då kommer tennpesten - lite kuriosa)
 
Var det inte ÅTER-luft boverket förbjöd??? Alltså, tillbakaföring/inblandning av frånluft i tilluften. Annars har jag lärt mig ännu mer idag. :)

REC köpte Temovex för något år sedan, ett välanvänt aggregat som sällan felar enligt våra erfarenheter. Bra verkningsgrad!

Vi brukar försöka att överdimensionera fläktar en aning, dels för att fä ner fläktarnas varvtal och ljud samt för att ha lite luft i reserv s a s.
 
Men återluftfunktionen får Du ju delvis med mindre bra värmeväxlarteknik som roterande värmeväxlare, eller. Det är, som jag fattat det hela från vetenskapen (universitet/ professorer etc.), att det är riskerna med återföring av ventilationsluft - oavsett grundteknik. Alltså hälsoriskerna med att få in frånluft i tilluften.
 
Hittade en liten sida (4st A4 utskrivet) bland Energieffektiviseringsföretagen (en del av Energirådgivarna) www.energikompetens.se/Pdf/Ventilation.pdf. Där finns också rekomemndation på en bok av Prof. Hagentoft (en av de kunnigaste i vent./energi etc.)
 
På deras hemsida finns tre små böcker om ventialtion och hälsa som dom sålt i kampanj för totalt SEK 131:- inkl. moms & frakt. Jag lästre dom för några veckor sedan. Intressant.
Svensk ventilation är ventilationsbranschens intresseorgan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.