Elanvändningsstatistik som visar en minskning av total förbrukning med 33% från 1384 kWh till 921 kWh år-till-år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade in i februari 2021 så har ännu inte fått nån riktig känsla för elförbrukningen, har inte heller funderat så mycket över detta förrän nu i sommar.
I augusti sänkte vi innetemperaturen (bergvärme) nån grad och är överlag mer sparsamma med varmvattnet, annars inga större förändringar. Laddar bilen ungefär som vanligt.
Mer finns förstås att göra men en bra start.
 
32% mindre i september jämfört med föregående år (623kwh/917kwh). Ställt ner kurvan 2 grader och dragit ner på torktumlandet. Kanske aningen kortare duschar. Bor på 169kvm i 1.5 plan, halland, Frånluftsvärmepump IVT 490 från 2001. Elradiatorer och elvärmeslinga toalett övre plan och tillbyggt uterum.
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare

Minus 42,5 % jmf med sep -21

Ej startat elvärmen ännu, (2 st luftvärmepumpar)
Ett par brasor i liten täljstenskamin dagligen.
Nästan slutat bada i badkar, fler duschar på jobbet ist för hemma.
Mindre mysbelysning.
Installerat 2 st. luftsolfångare från Solkungen.

Oktober har börjat bra med ~ minus 50% jmf med samma period förra året,
kommer ju dock att tvingas starta luftvärmepumparna förr lr senare.
 
  • Elanvändningsdiagram som visar minskad elkonsumtion september 2022 jämfört med september 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gick från över 1.100 kW/h 2021 till 416 kW/h 2022, och kommer sikta på att nästan halvera 2021 okt, nov, dec om det är möjligt.

Stolpdiagram som visar månad för månad minskning av energiförbrukning, med jämförelse mellan 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stapeldiagram som jämför månatlig elförbrukning för åren 2021 (grått) och 2022 (orange) på en mobilapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
1. 2021: 1544kWh, 2022: 217kWh
2. Ej slagit på elgolvvärme, släcker överallt där man inte är, installerat värmeväxlare, sänkt innetemp från 23 till 19, LED
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Bor utanför Stockholm, jag har använt tryckluft och grovdamsugare för att helt tömma badet. För ca 3 år sedan gjorde jag en liknande manöver och det funkade bra den vintern. Värmaren och vid cirkpumparna har jag skruvat isär kopplingar så att vatten inte kan bli stående där.
stort tack för svar !
 
Eriksgatan
tveksamt tveksamt skrev:
Jag har inte bett dig läsa TS frågeställning igen, jag har bett dig läsa inlägget du först citerade igen.
Jag tror nog att det är du som borde läsa inlägget du syftar på - igen (#4). Vad står det, och vad står där inte?
tveksamt tveksamt skrev:
Du skrev:
som svar på ett inlägg som lät såhär:
Du frågade alltså rakt ut om de genom dessa åtgärder sänkt förbrukningen, i inlägget framgår väldigt tydligt att så är fallet. Därför bad jag dig att läsa det inlägget igen.
"Väldigt tydligt"? Du är säkert duktig på många saker, men logiskt tänkande tillhör inte det. Sug in det en stund innan du kritiserar andras läsförmåga. Nu ska jag vara "väldigt tydlig" och ta det stegvis.
arneri68 arneri68 skrev:
Vi torrkör inför övergången till timbaserat i november.
Sept 2021: 1148 kwh
Sept 2022: 703 kwh
Försöker lägga över så mycket uppvärmning som möjligt nattetid. Golvvärmen i badrummen går ett par timmar per natt, llvp går mindre.
@arneri68 beskriver två axiom:
1. Att förbrukningen skiljer sig.
2. De försöker flytta så mycket som är möjligt av energiförbrukning för uppvärmning till nattetid.
Ingenstans står om det finns ett identifierat orsakssammanhang. Där är två neutrala utsagor, inget annat.
Inget skrivs om ifall de värmer fler eller färre timmar 2022 än 2021. Att "lägga över" innebär inte att de minskar den totala tiden som uppvärmningen är igång.
Kan vi vara överens om detta?
Och det kan även finnas fler faktorer* du och jag inte känner till som påverkar @arneri58s lägre förbrukning 2022 mot 2021.
Därför frågar jag @ameri68 om de tror att förbrukningen har minskat på grund av åtgärder de gör och förstärker med att fråga om antal timmar uppvärmning är färre nu - eftersom flytten av tidpunkt knappast minskar förbrukningen utan att det måste bero på någonting annat.
Även utsagan att LLVP "går mindre" är öppen för tolkningar. Har man sänkt termostaten så att det orsakar att den går mindre de har nu kallare inomhus? Har de tidsstyrt LLVP så att den är avstängd delar av dygnet? Har golvvärme flyttad till nattetid höjt värmen inomhus nattetid så att LLVP går mindre tid under natten?
Så min uppföljande fråga är relevant och inget för dig att göra dig stöddig över.
Du däremot, drar slutsatser om orsakssammanhang som inte går att göra på den givna informationen. Dessutom blandar du in ovidkommande faktorer för energiförbrukningen genom att i #258 svara mig "Som sagt, det går inte att stirra sig blind på enbart antalet kWh som använts, det är också av stor vikt när dessa kWh förbrukas."
Jag stirrar inte och är inte blind.Som elingenjör vet jag att när "kWh förbrukas" (sic) inte har någon vikt alls för hur stor energiförbrukningen blir. Men du kan säkert få nobelpris ifall du kan visa att man kan minska energiförbrukningen till noll genom att flytta den tillräckligt många gånger på ett dygn.

Att man, ifall man tillhör de ca 1 % som har timdebitering, kan minska sina energikostnader om man är aktiv och kan flytta förbrukning som elbilsladdning till billigare tidpunkter, är som sagt en helt annan diskussion än den jag för i mitt svar till arneri68 - vilket är det du kritiserar här.

Efter min fråga till @arneri58 klarnar det. Då svarar denne i #278 att minskningen beror på golvvärmen tidigare "gick morgon och kväll vardagar samt morgon till kväll under helger. För tillfället går den elektriska golvvärmen ca 2 timmar nattetid för statistiken. Llvp har gått ett par timmar varje dag för fuktredusering och värme."
Så minskad energiförbrukning beror inte på flytt av tidpunkt, utan på att de håller både golvvärme och LLVP avstängd betydligt större delar av dygnet 2022 än under 2021.
Vilket inte klart framgick av #4, och det ville jag få en bekräftelse på ifall det var en trolig orsak.
En annan anledning till frågan var att du började argumentera som om att flytt av förbrukningstid skulle kunna vara en lämplig åtgärd för att sänka energiförbrukningen och dessutom hänvisade till @arneri68s inlägg #4. Det skulle kunna förvilla mindre kunniga trådläsare och har nu bevisats inte vara en korrekt utsaga.

*) Anektodiskt, är elförbrukningen är 25 % lägre även för oss i september mellan 2021/2022 och det beror förstås inte på någon flytt av förbrukning. Yttertemperaturskillnader och hushållning med varmvatten är de två faktorer som påverkar vår egen energiförbrukning mest. Att vi inte satt på värmepump och elpanna ännu minskar också förbrukningen. Vi stänger även av frånluftsventilationen när det är kallt ute (nattetid) så att avkylningen av magasinerad värme i byggnadsstommen i år sker långsammare.
 
  • Gilla
kribban
  • Laddar…
T TobiasK233 skrev:
Jag har också satt ner mitt till 15c, skulle aldrig riskera att tömma och frysa sönder. Det kostar nog avsevärt mer än kostnaden för att hålla 15c över vintern.

ett tips är att köpa ett isoleröverdrag på denspa det har jag gjort, tror det håller värmen lite och stoppar avkylningseffekten av vinden ytterligare.

[länk]
Tack för tips ! Jag ska också tilläggsisolera spat eftersom det är modell äldre (=12 år) och inte ”fullskummat” bakom panelerna.
 
Magnus E K
Det finns ingen egentlig anledning att försöka minimera summan av förbrukade kWh. Det som är intressant att minimera är dels ens egen kostnad (faktiska summan på elräkningen) och dels den samhällsekonomiska kostnaden (i princip spotpris gånger förbrukning per timme plus nätinvesteringar som hänger ihop med säkringsstorlek och högsta effektuttag). Med timpris blir det normalt högre korrelation mellan dessa än med andra typer av avtal. Att man hakar upp sig på totala förbrukningen (både på hushålls- och samhällsnivå) är mest för att det är mycket enklare.
 
  • Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Sänkt med 53%.

- Laddar hybriden på jobbet enbart. (laddade på båda destinationerna innan)
- Sänkt värmekurva
- sänkt tempen i VVB, duschar kortare.
- pluggat ur onödiga saker
- Stängt av enterprise switch och 2 st. servrar.
- Gör storkok så att jag har matlåda några dagar.
Läser att flera sänker tempen i VVB, inte så bra med tanke på legionella.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
K
TRYD TRYD skrev:
Läser att flera sänker tempen i VVB, inte så bra med tanke på legionella.
Finns schemalagda legionellakörningar i värmepumpen.
 
Mats-S
K KjellTimell skrev:
Finns schemalagda legionellakörningar i värmepumpen.
Och vad innebär det frågar en okunnig :)
Om den höjer tempen, hur ofta (vilket intervall)?
 
Har ökat min elförbrukning men det beror till stor del på att elbilen levererades i maj. Visserligen bara 300 kWh. Har börjar styra varmvatten och värmepumpar mer aktivt.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Och vad innebär det frågar en okunnig :)
Om den höjer tempen, hur ofta (vilket intervall)?
Mats-S
Min legionellakörning innebär att elpatronerna (som inte används för normal uppvärmning utan bara för legionellakörning och nöddrift) var 14:e dag värmer varmvattnet till ca 70 grader en stund. Gissningsvis 30-60 min.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
De flesta som kommenterar här i tråden har ju mer eller mindre sänkt sin elförbrukning. Och det är ju bra.

Ser även att arbetskamrater och grannar gör sitt till men vad gör stat och kommun för att minska förbrukningen av el?

Jag minns oljekrisen i början av 70-talet, då hälften av gatlyktorna var släckta, vägbelysning likaså. I min ort fick folk ha pannlampa för att ta sig runt elljusspåret. Till och med TV slutade sända framåt 22-tiden som en uppmaning till svenskarna att släcka och gå och lägga sig.

Om vi ska ta politikers och myndigheters uppmaningar att spara på el tycker jag att de bör göra något de också. Åtminstone spara på el som betalas av skattebetalarna. Dra ner värmen i kommunhus och i riksdagshuset och se till att lokalerna släcks när de går hem för dagen.
 
  • Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.