15 286 läst · 86 svar
15k läst
86 svar
Sänk elräkningen utan investering - 10 smarta sätt
En elpanna lönar det sig oftast att byta ut. Men då inte mot en ny elpanna, utan t ex en värmepump.
Om effektiviteten är hur många kWh värme man får från varje krona köpt energi så är en elpanna ineffektiv. Även om den rent fysikaliskt är väldigt effektiv på att omvandla varje instoppad kWh till värme...
Om effektiviteten är hur många kWh värme man får från varje krona köpt energi så är en elpanna ineffektiv. Även om den rent fysikaliskt är väldigt effektiv på att omvandla varje instoppad kWh till värme...
Pratar vi om standby så är det inte tillämpligt på kyl och frys, de är ju igång dygnet runt. Det är dessutom stor skillnad i förbrukning på en ny och en gammal så du kan spara upp till 1000 kr per år. Men håller med om att det är onödigt att slänga fungerande apparater.P Paxman skrev:Absolut inte bara för lägre förbrukning i standby!
En gammal ineffektiv värmekälla kan ju vara lönsam att byta ut, men t ex en gammal ineffektiv vitvara har jag svårt att tro att det lönar sig, varken för ekonomin eller miljön. Återigen, betalar man för sin uppvärmning så minskar ju den högre förbrukningen i en äldre apparat värmekostnaden.
I miljöhänsyn är det dock i min uppfattning princip alltid förkastligt att byta ut en fungerande apparat eller pryl. Folk river ut och kasserar hela kök som är bara några år gamla bara för att det är "fel" stil, byter bil eller mobiltelefon för att det kommit en ny modell osv osv. Dock driver ju konsumtion ekonomin, så viss förbrukning krävs för att vi ska kunna behålla den typ av civilisation vi valt.
Disk och tvätt har kanske standby, men är de tillräckligt gamla är det nog av/på bara utan displayer och Wi-Fi mm som ständigt är på i standby.
Jag mätte precis en vanlig iPhoneladdare och den drog 0,015 W (0,064mA), alltså till och med mindre än Apples siffror.klaskarlsson skrev:
När den laddade telefonen drog den 5,5 W och det stämmer väl skapligt med en nominell effekt på 5 W.
På kul mätte jag även tomgångsströmmen på en urgammal laddare från Nokia och den var tiodubbel mot iPhoneladdaren, 0,6 mA/0,14 W.
Här är en som har kollat upp fakta:P Pin skrev:
http://www.ekosvensson.se/hur-mycket-el-drar-en-gammal-kylfrys/
Testet gjordes 2012 och den exakta åldern på vitvarorna framgår inte, men det står "gissningsvis minst 20 år." vilket borde kunna klassas som gammalt även i dag?
Resultatet blev en förbrukning på 461 kWh per år tillsammans för ett kyl och ett frysskåp. Kollar jag på nya kyl- och frysskåp så verkar dom ligga på drygt 300 kWh i årlig förbrukning tillsammans om man kollar tillverkarens uppgifter.
Besparingspotentialen är alltså i storleksordningen upp till ett par hundra kWh per år.
Jag kollade också fakta innan jag skrev. Det finns många olika uppgifter men här är en:useless skrev:
Här är en som har kollat upp fakta:
[länk]
Testet gjordes 2012 och den exakta åldern på vitvarorna framgår inte, men det står "gissningsvis minst 20 år." vilket borde kunna klassas som gammalt även i dag?
Resultatet blev en förbrukning på 461 kWh per år tillsammans för ett kyl och ett frysskåp. Kollar jag på nya kyl- och frysskåp så verkar dom ligga på drygt 300 kWh i årlig förbrukning tillsammans om man kollar tillverkarens uppgifter.
Besparingspotentialen är alltså i storleksordningen upp till ett par hundra kWh per år.
En kombinerad kyl och frys drar ungefär 200 kilowattimmar per år, att jämföra med för tio år sedan då en liknande kyl och frys drog dubbelt så mycket och för 15 år sedan drog den tre gånger mer än idag. Kylar och frysar har fått effektivare kompressorer och tjockare isolering.
https://www.energimyndigheten.se/
Så om de drar 300 idag och 3 ggr mer för 15 år sedan blir besparingen 600 kWh per år. Sedan beror det på elpriset men med 1:50 så blir det 900 kr. På 15 år 13 500 kr vilket är ungefär vad vitvarorna kostar att byta. 15 år är kanske livslängden idag också.
OBS att det i framtiden inte finns en så stor besparing i absoluta tal att göra även om den skulle vara procentuellt stor.
(Sedan blir det ju värme som biprodukt som kommer till viss del under vintern.)
"En teknik som marknadsförts på senare tid är duschvärmeväxlare som monteras på golvet i duschen och som återvinner värmen i duschvattnet. Enligt reklamen ger värmeväxlaren en energibesparing på 60 procent."
Mitt VA-avtal säger:
Innebär detta jag måste ansöka om tillstånd för att få installera duschvärmeväxlare?
Mitt VA-avtal säger:
- 8. Vatten som utnyttjats för värmeutvinning får avledas till den allmänna avloppsanläggningen endast om huvudmannen efter ansökan skriftligen medger det.
Innebär detta jag måste ansöka om tillstånd för att få installera duschvärmeväxlare?
Ni har fjärrvärme va?jarlh skrev:
"En teknik som marknadsförts på senare tid är duschvärmeväxlare som monteras på golvet i duschen och som återvinner värmen i duschvattnet. Enligt reklamen ger värmeväxlaren en energibesparing på 60 procent."
Mitt VA-avtal säger:
- 8. Vatten som utnyttjats för värmeutvinning får avledas till den allmänna avloppsanläggningen endast om huvudmannen efter ansökan skriftligen medger det.
Ett suveränt tips om man tycker elräkningen är för hög är att bestrida hela fakturan och vägra betala det pris man kommit överens med elbolaget om.
Så kan du också göra!
Så kan du också göra!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Infällda spottar utan att sänka taket
El -
Sanktionsavgift efter målning utan bygglov
Fasad -
Vettigt sänka marknivå utanför en fasad för ökad boarea?..
Grund & Markarbeten -
Göra gästhus högre utan att höja taket, istället sänka golvet? (illustration i tråden)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dubbelgips i tak, vilket gips till första lagret? Utan försänkt kant?
Byggmaterial & Byggteknik