14 677 läst · 86 svar
15k läst
86 svar
Sänk elräkningen utan investering - 10 smarta sätt
Pratar man om timpris vore det intressant med en jämförelse med faktiska data. Jag efterlyser en funktion där jag kan mata in mina egna timavlästa värden och jämföra vad jag hade fått för elpris med timavläsning kontra vad jag faktiskt hade med nuvarande elavtal.
Någon som känner till en sådan hemsida/funktion?
Någon som känner till en sådan hemsida/funktion?
Administrator
· Skåne
· 7 852 inlägg
Den stod påslagen, med plattan som värmde kaffet.
Administrator
· Skåne
· 7 852 inlägg
Marlen Eskilsson skrev:Alltså, jag vet inte, men statliga Energimarknadsbyrån skriver så här:
"Standby-el
Teven, musikanläggningen och datorn står ofta i standbyposition.
För några år sedan uppskattades denna standby-förbrukning i Sverige till i genomsnitt 400 kilowattimmar om året per hushåll. Denna mer eller mindre onödiga elförbrukning kan alltså kosta ett hushåll ganska stora summor per år. Undersökningar visar även att upp till 10 % av hushållens totala elförbrukning går till apparater i standby-läge." [länk]
Kan det inte vara så att många har gamla elapparater där hemma på i stand-by-läge och att det bara är de nyinköpta som står och drar el?
Jag ville själv undersöka detta för något år sedan.
Satte en elmätare på min skarvdosa, TV, Stereo, Tv-Box anslutna till denna. Alla i standby, det var knappt mätbart den energi som detta drog.
Jag håller helt med om att det har blivit mycket bättre med de direktiv för standbyförbrukning som finns. Jag tycker dock fortfarande att man ska vara lite uppmärksam på kanske främst två saker. Det är då dels förstås gammal elektronik. Mät gärna upp gammal elektronik du har inkopplad för att se om det kanske är läge att se över det.useless skrev:Är det inte dags att döda den där kvällstidningsmyten att prylar i stand-by drar mycket el? Det är väl snart 10 år sen det blev krav inom EU på max 0,5 W standbyförbrukning för huhållselektronik? Sen har väl kraven sänkts efter det?
Dvs en någorlunda modern TV som används 4 timmar per dygn kostar 3kWh om året när den inte används.
En iPhone-laddare drar en kWh på 10 år om den sitter inpluggad i vägguttaget...
Sen är det kul att man i samma artikel tycker att man ska skaffa smarta pluggar för att styra sina prylar. Den smarta pluggen drar i de allra flesta fall mer el än prylen den bryter för att spara energi....
Det andra är "hela TV-bänken" som kan dra väldigt mycket i standby. Det beror dels på utrustning som inte faller under standby (kan vara olika typer av digitalboxar med inspelningsfunktion etc) eller prylar som har nätverksuppkoppling och måste vara i "nätverksstandby". Det har blivit nya regler här också, tidigare kunde denna "Nätverksstandby" dra mellan 20-80 W beroende på produkt, men är sedan 2017 reglerad till 3-12 W beroende på produkt.
Problemet är att de allra flesta av dom prylarna är påslagna för att man vill ha dom på. En fjärrströmbrytare som stänger av strömmen till fiberboxen och routern när jag inte surfar är ju ganska dåligt.H Hajjen skrev:Det andra är "hela TV-bänken" som kan dra väldigt mycket i standby. Det beror dels på utrustning som inte faller under standby (kan vara olika typer av digitalboxar med inspelningsfunktion etc) eller prylar som har nätverksuppkoppling och måste vara i "nätverksstandby". Det har blivit nya regler här också, tidigare kunde denna "Nätverksstandby" dra mellan 20-80 W beroende på prodult, men är sedan 2017 reglerad till 3-12 W beroende på produkt.
"fastprisavtalen ligger på en hög nivå (kring 1,50 kr/kWh)" här ligger det på 58öre/kWh om jag skulle täckna ett 24 månaders i dag.
Men jag förbrukar för lite för att kunna spara nå penga som kommer märkas nå.
Men jag förbrukar för lite för att kunna spara nå penga som kommer märkas nå.