11 246 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
Säljare har angivit fel area till mäklare och skatteverket
Min upplevelse efter 40 år sen första husköpet är att många mäklares moral, och arbetsvillighet, är betydligt lägre idag än förr.I Ikr1 skrev:Hej,
Vi ska titta på ett hus idag som står listad med fel area. Jag vet med säkerhet att det är så då huset är en nyckelfärdig modell som vi tidigare tittat på. De har angivit 20kvm större än det faktiskt är i annonsen med en notis som säger att det är säljarens uppgift och om köpare vill ha exakt area så behöver man låta huset mötas upp. Huset är byggt för fyra år sedan så jag tycker det är konstigt att man inte har tydliga uppgifter på detta. Tydligen så har säljaren skickat in detta för att få det uppdaterat hos skatteverket också. Låter konstigt i mina öron. Varför skulle man ljuga om detta? Det ends jag tänker på är att de då kan få ut mer för huset och hoppas att köparen inte är kunnig och tycker att det är skitsamma. De extra 20 kvm, räknat med deras eget pris/kvm, innebär ca 900.000:- på priset.
Hur ifrågasätter jag detta på bästa sätt till mäklaren? Vi är myyyyyyycket intresserade av huset men vill givetvis inte betala för 20kvm som vi inte får.
Kan tillägga att detta är första bostadsköpet och vi är oerfarna med allt som kommer därtill.
offtopic lite: snedtak och biareor kan rejält sätta ner bostadsytan. när jag köpte min gård för sex år sedan var boarean listad till 65 m2 på ett tvåvåningars bostadshus med yttermått 8x10 meter. Vilket gjorde att jag kunde dra rejäl nytta av att vara den enda budgivaren
Funkar ju bra om man är ensam budgivare, men jag antar att det TS "oroar" sig för är att det skall komma andra budgivare som inte uppmärksammat den felaktiga ytan och därmed bjuda över TS.G G.L. skrev:
Tydligen inte då man angav ytan som täcktes av takets utstick som ytan man inte godkände, det var ett garage och en tillbyggnad av bostadshuset där man slog ner på ytorna räknat på takets utstick och jag som gillar att det sticker ut en del fick inte mitt bygglov.useless skrev:
Om takutsprånget är under 50 cm räknas det inte med men är det över 50 cm räknas hela takutsprånget med i byggnadsarean.maxmsm skrev:
/Krille
Eftersom du endast skrev:maxmsm skrev:
"I min kommun så räknar man byggnadsytan inklusive takutsticket...."
Så utgick jag ifrån att du menade att din kommun alltid räknar med takutsticket oavsett storlek.
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Det håller jag faktiskt inte med om. När jag köpte min första bostad för ca. 40 år sedan, så fanns det en väldigt stor spridning i mäklarkåren. Det fanns i ena änden mäklare som iallafall verkade proffsiga, och kunniga. I andra änden fanns mäklare som jag inte kan förstå hur någon överhuvudtaget släpper in i sin bostad. Typ uteliggare. Eller mäklare som ser ut precis som Wall Enberg i Jönsonligan.A AndersMN skrev:
Sedan kom det regleringar, utbildningskrav. Som jag tror har fått bort de allra värsta från marknaden (de som inte klarade utbildningen blev tydligen ofta istället säljare på trähusföretagen.. ett koncentrat av de sämsta/oseriösa säljarna från den mest oseriösa branschen).
De som är värst idag är troligen lite mer målinriktat kriminella, än bara allmänt odugliga. Då tänker jag på fallet som nyligen varit uppe där en mäklare satte i system att säga till säljarna att köparen inte kunde vara med vid tillträdet, och samma sak till köparna. Sedan författade mäklaren kontrakt med olika belopp till köpare och säljare, och tog skillnaden själv som "extra arvode".
De mäklare jag träffat på själv på senare år har varit "normaldåliga" till skapligt bra. Dottern sålde en bostadsrätt och anlitade en mäklare som möjligen såg ut att vara lite "för bra", typ rekordsiffror. Men han gjorde ett bra arbete, och har dessutom på eget initiativ gett god service även efteråt. Erbjöd sig till exempel att "pappersgranska" nästa affär där de köpte ny bostad, via en helt annan mäklarfirma.
Liknande trådar
-
Husleverantör har angivit fel byggyta
Bygglov -
Köpt hus där säljaren angett fel årtal på värmepumpen
Värmepumpar -
Dolt fel, säljare ansvarig?
Köpes, Hyres & Bytes -
Hur ska vi gå vidare med ett dolt-fel som ej täcks av säljarens försäkring
Försäkringar -
Dolt fel, vem har ansvar? Mäklaren eller säljaren?
Tak & Vind