11 001 läst · 43 svar
11k läst
43 svar
Säljare har angivit fel area till mäklare och skatteverket
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 310 inlägg
Mätreglerna ändrades för några årtionden sen. Jag vet inte när men går man tillbaks till 60-talet så ingick inte t.ex. innerväggarna i boytan utan det var mer som att summera varje rums invändiga yta.S swirve skrev:
Varför dessa diskussioner om boarea i så många trådar? Som köpare budar jag på bostaden jag ser och besöker på visningen. Varken mer eller mindre. Att som köpare värdesätta huset efter ett kvadratmeterpris är i mina ögon lite vanskligt.
Om huset känns rätt under visningen är det troligtvis rätt hus för er. Oavsett antal kvadratmeter.
Vill ni verkligen ha huset ser ni till att buda hem huset. Sen besiktigar ni huset och mäter upp det. Därefter försöker ni pruta med resultatet av mätningen som hävstång.
Om huset känns rätt under visningen är det troligtvis rätt hus för er. Oavsett antal kvadratmeter.
Vill ni verkligen ha huset ser ni till att buda hem huset. Sen besiktigar ni huset och mäter upp det. Därefter försöker ni pruta med resultatet av mätningen som hävstång.
I min kommun så räknar man byggnadsytan inklusive takutsticket....Claes Sörmland skrev:Det är inte så att man har rört ihop byggnadsarea och boarea? Det första är ju ofta det som spelar roll utifrån bygglovshänseende och där det finns skäl att uppge detta när bygglov söks för att prövas mot byggrätten i detaljplan. Den som inte är med här kan ju få för sig att byggnadsarea från bygglovsprocessen är boarean.
Jag har exempel från grannskapet på detta. Jag ser att man anger 100 kvm som storlek i Hemnetannons men huset måste ha en något mindre boarea eftersom det är byggnadsarean (fick detaljerna vid ett grannehörande), ytterväggarna har ju en viss tjocklek.
När jag var å tittade på hus bakåt i tiden så var ju rumsindelning å känslan för hur stor dom var mer intressant än boyta. Minns ett hus som var stort ca 250 kvm boyta men det var ett gigantisk vardagsrum å litet badrum å kök.. blev inte intressant tack vare rumsindelning. Sen var det ju kåken man skulle gå igenom ett sovrum för att komma till ett annat........
Kan också tycka att det är lite fånigt, men pris per kvadratmeter är ju samtidigt det allra mest fundamentala nyckeltalet som används i många sammanhang. T.ex. mäklaren och bankens värderingar. För att inte tala om ytans betydelse i andra sammanhang.Bart skrev:
Jo, jag kan hålla med om att mäklare och banker gärna använder det som måttstock för priset. Men som köpare borde det mer handla om ifall det jag upplevde under visningen är det jag var på jakt efter. Hur priset sen är beräknat och framtaget är ju då egentligen sekundärt i mina ögon.C cpalm skrev:
Jag vill ju samtidigt inte betala mer än jag absolut nödvändigtvis måste. Så om jag visste att boarean kan vara fel hade jag väntat till dess att jag budat hem huset, sen försökt pruta efter en egen besiktning. Om köparen inte vill gå med på en prissänkning har jag som köpare då oftast möjligheten att kliva av affären eller gå vidare.
Det kan vara en "smart" taktik.Bart skrev:
Samtidigt känner jag igen känslan när man upptäcker att en objektbeskrivning inte överensstämmer med verkligheten. Som spekulant är man väldigt mån om att övriga spekulanter får kännedom om (negativa) avvikelser så att alla agerar utifrån samma förutsättningar. Normalt viftas dock sånt såklart bort av mäklare/säljare.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 237 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 237 inlägg
Håller med. Minns när jag bjöd på ett hus och det fanns en tvåkammarbrunn på tomten. Frågade mäklaren om det verkligen stämde som det stod i prospektet att avloppet i det gamla huset var anslutet till det kommunala avloppet när det fanns en enskild avloppslösning på tomten. Tog en vecka så hörde en triumfartat mäklare av sig och meddelade att kommunen hade varit på plats och avloppet ut från slambrunnen verkligen var anslutet till det kommunala avloppet. Så nu var huset ännu mer värt menade mäklaren...C cpalm skrev:Det kan vara en "smart" taktik.
Samtidigt känner jag igen känslan när man upptäcker att en objektbeskrivning inte överensstämmer med verkligheten. Som spekulant är man väldigt mån om att övriga spekulanter får kännedom om (negativa) avvikelser så att alla agerar utifrån samma förutsättningar. Normalt viftas dock sånt såklart bort av mäklare/säljare.
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
Det var/är mer komplicerat än så. Inom ett värdeområde så tar de fram ramar för vissa egenskaper, boyta, tomtyta osv. Som uppfylls av en majoritet av objekten inom det området. Ligger boytan inom "standard" för området så ger det ingen påverkan. Sedan räknar de fram hur stor skillnaden är i pris inom just det området för hus som är ex. 10% större/mindre (baserat på tidigare försäljningar), och så justeras värdet mot normvärdet. Sedan gör man likadant på ett antal faktorer, och lyckas på något magiskt/matematiskt sätt exkludera effekterna av flera samtidiga avvikelser (typ både 10% större boyta, och 10% större tomt).yonna skrev:
Det som gör det hela extra komplicerat är att om det saknas tillräckligt många försäljningar inom området för att få statistik för värdet av en avvikelse. Så tar man värden från intilligande värdeområden och transformerar dem utifrån skillnaden i "normvärde" mellan områdena. jag tror att den överföringen av värden kan ske över flera värdeområden.
Det lustiga är att de verkar träffa oväntat rätt med taxeringsvärdena.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 951 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 951 inlägg
https://www.skatteverket.se/downloa...07375256/Hur%20du%20mäter%20ditt%20småhus.pdfI Ikr1 skrev:Hej,
Vi ska titta på ett hus idag som står listad med fel area. Jag vet med säkerhet att det är så då huset är en nyckelfärdig modell som vi tidigare tittat på. De har angivit 20kvm större än det faktiskt är i annonsen med en notis som säger att det är säljarens uppgift och om köpare vill ha exakt area så behöver man låta huset mötas upp. Huset är byggt för fyra år sedan så jag tycker det är konstigt att man inte har tydliga uppgifter på detta. Tydligen så har säljaren skickat in detta för att få det uppdaterat hos skatteverket också. Låter konstigt i mina öron. Varför skulle man ljuga om detta? Det ends jag tänker på är att de då kan få ut mer för huset och hoppas att köparen inte är kunnig och tycker att det är skitsamma. De extra 20 kvm, räknat med deras eget pris/kvm, innebär ca 900.000:- på priset.
Hur ifrågasätter jag detta på bästa sätt till mäklaren? Vi är myyyyyyycket intresserade av huset men vill givetvis inte betala för 20kvm som vi inte får.
Kan tillägga att detta är första bostadsköpet och vi är oerfarna med allt som kommer därtill.
https://www.sis.se/konstruktionochtillverkning/bygg/mtdinbostad/
Bygg vs. Bo area. Husbolagen varierar sitt användande av dessa måt...I Ikr1 skrev:Hej,
Vi ska titta på ett hus idag som står listad med fel area. Jag vet med säkerhet att det är så då huset är en nyckelfärdig modell som vi tidigare tittat på. De har angivit 20kvm större än det faktiskt är i annonsen med en notis som säger att det är säljarens uppgift och om köpare vill ha exakt area så behöver man låta huset mötas upp. Huset är byggt för fyra år sedan så jag tycker det är konstigt att man inte har tydliga uppgifter på detta. Tydligen så har säljaren skickat in detta för att få det uppdaterat hos skatteverket också. Låter konstigt i mina öron. Varför skulle man ljuga om detta? Det ends jag tänker på är att de då kan få ut mer för huset och hoppas att köparen inte är kunnig och tycker att det är skitsamma. De extra 20 kvm, räknat med deras eget pris/kvm, innebär ca 900.000:- på priset.
Hur ifrågasätter jag detta på bästa sätt till mäklaren? Vi är myyyyyyycket intresserade av huset men vill givetvis inte betala för 20kvm som vi inte får.
Kan tillägga att detta är första bostadsköpet och vi är oerfarna med allt som kommer därtill.
//