20 529 läst · 80 svar
21k läst
80 svar
Sälja lägenhet mha Hemverket
I Stockholm betalar man (mäklare) för lägenheter oftast 50-60.000kr + provision om slutpriset hamnar på en väldigt bra nivå.
Som köpare kan man tycka det är jobbigt att säljaren själv håller i visning etc. Man vill ju gärna gå runt i bostaden och få en egen känsla, kanske man har synpunkter på hur säljaren gjort olika saker och ställa frågor och diskutera med en oberoende part som ju mäklaren är. Är det många objekt ute finns alltså risk att spekulanterna inte är lika heta på ett objekt man säljer själv. En mäklare är (ska) ju vara ett proffs på att också bedöma spekulanterna/budgivarna. Vi har bara goda erfarenheter av de 4 olika mäklare vi sålt via de senaste 10 åren. Framförallt märks det hur bra mäklaren är i en avvaktande marknad som det är just nu på många håll.
Som köpare kan man tycka det är jobbigt att säljaren själv håller i visning etc. Man vill ju gärna gå runt i bostaden och få en egen känsla, kanske man har synpunkter på hur säljaren gjort olika saker och ställa frågor och diskutera med en oberoende part som ju mäklaren är. Är det många objekt ute finns alltså risk att spekulanterna inte är lika heta på ett objekt man säljer själv. En mäklare är (ska) ju vara ett proffs på att också bedöma spekulanterna/budgivarna. Vi har bara goda erfarenheter av de 4 olika mäklare vi sålt via de senaste 10 åren. Framförallt märks det hur bra mäklaren är i en avvaktande marknad som det är just nu på många håll.
Min erfarenhet både som köpare, säljare och från Brf;s styrelse är att mäklarna inte tillför något som inte en vettig säljare själv klarar av. Mäklarna inhämtar information från säljaren och styrelsen, i bästa fall kan de redogöra för detta vid visning, i sämsta fall står de ointresserat och besvarar alla frågor med "det står i prospektet"... M.a.o. när det som i Stockholm cashas in över 100 000 kr för att en mäklare skall lägga några ynka timmar på visning, prospekt etc så tycker jag att alla andra, billigare, alternativ är självklara.
Sedan gäller det självklart att ha förståelse och öga för att snygga till bostaden, ta bra bilder etc, har man inte självinsikt och självkritik när det gäller det kan man nog lätt missa några sköna hundratursingar, när det gäller Stockholm i varje fall.
Sedan gäller det självklart att ha förståelse och öga för att snygga till bostaden, ta bra bilder etc, har man inte självinsikt och självkritik när det gäller det kan man nog lätt missa några sköna hundratursingar, när det gäller Stockholm i varje fall.
Men tydligen fungerar det aledels utmärkt att sälja med dem även i Sthlm så det går ju emot det du säger.Rogero skrev:Rolig reklam kanske, men inte speciellt vederhäftig.
Hemverkets kunder är i regel de med mindre intressanta objekt på orter/platser som kanske inte lockar så många köpare. När man i reklamen pratar om att mäklaren tar över 100.000 kr i arvode så jämför man sig med en helt annan kundgrupp. Om mäklaren ska få ett arvode i dessa nivåer så brukar det oftast vara ett dyrare objekt där säljaren vill få ut ett maximalt pris. Den säljaren vill säkerligen inte heller ta hand om visningarna. De flesta arvoden ligger nog idag mer i intervallet 30.000-50.000 kr då konkurrensen är hård när det gäller arvoden.
Så, att som Hemverket vill få säljare att tro att man kan jämföra deras tjänst med en fullödig mäklartjänst känns närmast pinsam. Använd gärna Hemverket om du vill sälja i Korpilombolo men annars bör man nog tänka efter både en och två gånger.
Skulle nog säga att det inte är så märkligt då de flesta vet vad de köper dvs hur närområdet är vart det ligger och vad som finns, mäklarenn är ju för det mesta där ställer ut en skylt, öppnar dörren och delar ut lite broshyrer som oftast är samma info som finns på deras hemsida.
Vill man kontakta mäklaren så finns ju deras kontaktinfo i annonserna.
Skulle säga att det är nog ännu lättare att sälja en lägenhet innanför tullarna, än på vishan.
Redigerat:
Det är ingen som motsäger huruvida det går att sälja med dem eller ej. Det jag menar är att du inte får ut samma köpeskilling och att mellanskillnaden upp till en riktig mäklarbyrå lönar sig fort.Andy78 skrev:Men tydligen fungerar det aledels utmärkt att sälja med dem även i Sthlm så det går ju emot det du säger.
Skulle nog säga att det inte är så märkligt då de flesta vet vad de köper dvs hur närområdet är vart det ligger och vad som finns, mäklarenn är ju för det mesta där ställer ut en skylt, öppnar dörren och delar ut lite broshyrer som oftast är samma info som finns på deras hemsida.
Vill man kontakta mäklaren så finns ju deras kontaktinfo i annonserna.
Skulle säga att det är nog ännu lättare att sälja en lägenhet innanför tullarna, än på vishan.
Vad är det som får dig att buda mindre för att du pratar direkt med säljaren på en visning och vad är det som får dig att buda mer pga att du pratar med en en mäklare både innan och efter visning.Åttioettan skrev:
Alltid intressant att höra.
Budgivningen på hemverket gör man ju inte direkt till säljaren utan på hemverkets hemsida så där ser jag ingen skillnad.
Jag tror många ser de stora mäklarna som någon slags messias men det är sällan de gör underverk tyvärr.
Min sambo sålde sin gård via Hemverket på hyfsat attraktivt område på den skånska landsbygden.
Erfarenheterna vi drog var nog något sådant här att...
Positivt
+ Hemverket var bra att ha göra med
+ I priset ingick hyffsad fotografering och objektsbeskrivning
+ Man får själv utforma en del av annonstexten vilket kan vara ett stort plus om det man säljer inte är en dussinvara
+ Fick ändra i annonsen när den väl var utlagd
+ Fick ta bort annonsen från Hemnet och lägga dit den igen för att få "nyexponering" efter en tid.
Negativt
- Det går åt mycket tid till visningarna, i vårt fall bodde vi inte längre där vilket innebar restid, gräsklippning och allmän uppfräschning inför varje visning (halvdags-projekt)
- Folk bokar visningar med dyker inte upp, otroligt arrogant men så är det väl.
- Folk kommer på visning utan att ha finansiering klar, och visar sig sedan att de inte kan lägga något bud alls pga. inga pengar.
Slutsats; har man egen tid/möjlighet att genomföra visningarna på så ska det inte vara något problem med Hemverket. Man spar otroligt med pengar.
Snacket om att man tappar mäklarens kundkrets är nog rent nys. ALLA hittar sina ställen via Hemnet idag. Har kollat på måånga hus, registrerat mig hos mäklare, men aldrig nånsin är det någon som hört av sig och sagt att de har fått in något som kunde passa mig. Min slutsats är att de inte har några intressentlistor eller kundregister som de aktivt jobbar med.
Erfarenheterna vi drog var nog något sådant här att...
Positivt
+ Hemverket var bra att ha göra med
+ I priset ingick hyffsad fotografering och objektsbeskrivning
+ Man får själv utforma en del av annonstexten vilket kan vara ett stort plus om det man säljer inte är en dussinvara
+ Fick ändra i annonsen när den väl var utlagd
+ Fick ta bort annonsen från Hemnet och lägga dit den igen för att få "nyexponering" efter en tid.
Negativt
- Det går åt mycket tid till visningarna, i vårt fall bodde vi inte längre där vilket innebar restid, gräsklippning och allmän uppfräschning inför varje visning (halvdags-projekt)
- Folk kommer på visning utan att ha finansiering klar, och visar sig sedan att de inte kan lägga något bud alls pga. inga pengar.
Slutsats; har man egen tid/möjlighet att genomföra visningarna på så ska det inte vara något problem med Hemverket. Man spar otroligt med pengar.
Snacket om att man tappar mäklarens kundkrets är nog rent nys. ALLA hittar sina ställen via Hemnet idag. Har kollat på måånga hus, registrerat mig hos mäklare, men aldrig nånsin är det någon som hört av sig och sagt att de har fått in något som kunde passa mig. Min slutsats är att de inte har några intressentlistor eller kundregister som de aktivt jobbar med.
Väldigt skeptisk till det här att banken skulle säga nej om det inte finns en mäklare med i bilden. Det intressanta för dem måste ju vara kundens ekonomiska status, inte huruvida mäklaren sagt sitt. Visst, det är skönt att ha mäklaren till hands, men jordbalken säger inget om mäklare vid förvärv av fast egendom.
Kan det vara en fråga om värdering av objektet kanske? Så att banken inte lånar på luftslott?
Kan det vara en fråga om värdering av objektet kanske? Så att banken inte lånar på luftslott?
Bra info!
Men det som du har upp som negativt.
Negativt
Detta är ju det man offfrar när man vill komma undan billigare, gräset får man klippa oavsett mäklare ingen hänger av sig kavajen, har man ett intressant objekt så kanske man har turen att man inte behöver göra det mellan visningarna innan det är sålt.
Vad kan en annan fastighetsmäklare göra för skillnad här?
Jag måste citera en mäklare "jag kan inte tvinga folk till visningarna"
Hur menar du här att traditionella mäklare kontrollerar innan visning om man har lånelöfte eller ej?
Men det som du har upp som negativt.
Negativt
Detta är ju det man offfrar när man vill komma undan billigare, gräset får man klippa oavsett mäklare ingen hänger av sig kavajen, har man ett intressant objekt så kanske man har turen att man inte behöver göra det mellan visningarna innan det är sålt.
Jag måste citera en mäklare "jag kan inte tvinga folk till visningarna"
Hur menar du här att traditionella mäklare kontrollerar innan visning om man har lånelöfte eller ej?
Ja, absolut! Säger inget annat heller, skrev det negativa som ren upplysning till de som kan tänkas vilja sälja något. Man kanske tänker sig att några visningar blir väl lätt att ordna, men beroende på omständigheter kan det ta ganska mycket tid. Bara så man är beredd på det.Andy78 skrev:
Svar på båda dina frågor: en traditionell fastighetsmäklare har nog precis samma bekymmer, det är nog ingen skillnad. Men.. den viktiga skillnaden är, att du betalar inte med din tid för att ta hand om dessa strulputtar som bokar och inte dyker upp eller kan inte betala trots att de är "jätteintresserade". Du betalar mäklaren för att hålla på med det strulet, under tiden kan du gå vidare med ditt liv och lägga tid och koncentration på ditt nya boende. Även dessa punkter skrev jag som ren upplysning, till den som kanske inte tänk på att sådant kan förekomma.Andy78 skrev:- Folk bokar visningar med dyker inte upp, otroligt arrogant men så är det väl.
Tänker själv anlita Hemverket när jag ska sälja nästa gång, helt klart.
Vi sålde med Hemverket. Gick hur bra som helst. Största skälet för oss var att min uppfattning är att dom flesta mäklare är helt urusla på att verkligen sälja huset/lägenheten. Har varit på många visningar och det mäklaren gör är att säga hej och vara supertrevlig och dela ut ett informationsblad.
Jag ville sälja själv, och ta emot på visningen själv för att kunna prata för mig. Skulle inte velat att en trött mäklare tar emot och gör ett kasst jobb när det handlar om så mycket pengar.
Vill man inte ha visning själv så skall man undvika dom. Annars är det bara fördelar.
Är skeptisk till mäklarens "kundlista". Precis alla som letar kollar väl på Hemnet? Och där får man ju en annons.
Dom 40.000 vi sparade kunde vi göra mycket roligt med...
Jag ville sälja själv, och ta emot på visningen själv för att kunna prata för mig. Skulle inte velat att en trött mäklare tar emot och gör ett kasst jobb när det handlar om så mycket pengar.
Vill man inte ha visning själv så skall man undvika dom. Annars är det bara fördelar.
Är skeptisk till mäklarens "kundlista". Precis alla som letar kollar väl på Hemnet? Och där får man ju en annons.
Dom 40.000 vi sparade kunde vi göra mycket roligt med...
Verkar som folk generellt har dålig erfarenhet av mäklare, tråkigt! Vi har goda erfarenheter av att sälja via mäklare både själva och som ordförande i BRF. Det en mäklare kan göra är att bearbeta budgivarna, först såklart kolla att de har lånelöfte, sen aktivt få dem att höja sina bud. De kan trovärdigt uttala sig om prisläget. De kan en hel massa saker som är svårare för säljaren att göra själv. Med samma argument som flera har här undrar jag varför vi har utbildade lärare, varför anlita proffs inom något gebit öht?! Allt kan ju en som orkar sätta sig in i yrket göra själv! Men jag vågar påstå att det i majoriteten av fallen inte blir så bra som det skulle kunna bli. Jobbar själv inom IT som varenda jäkel anser sig kunna. Men har många exempel på hur jäkla fel det går hela tiden när glada amatörer tror de kan göra det minst lika bra själva. Utbildning och erfarenhet går inte att läsa sig till på några dagar. Jag har sett både bra mäklare och sämre. När man gjort det inser man värdet av en bra mäklare.
Kan f ö säga att jag har sålt lgh i Sthlms innerstad till rekordpris (för det området, 18% över andra bästa trots sämre skick och läge). Vi hade satt provision 10% över det mäklaren i BÄSTA fall trodde vi skulle få och då hade vi valt bland 4 mäklare som alla räknade på samma värde. Mäklaren var själv chockad över summan han fick i arvode men inte ens då översteg det 100.000kr (straxt under). Så att det jämt kostar 100.000kr är en obegriplig myt. I just det fallet hade priset troligtvis blivit högt oavsett mäklare men efter budet fick köparen lite kalla fötter och då var det ovärderligt att ha ett oberoende proffs som kunde hålla köparen i handen.
Kan f ö säga att jag har sålt lgh i Sthlms innerstad till rekordpris (för det området, 18% över andra bästa trots sämre skick och läge). Vi hade satt provision 10% över det mäklaren i BÄSTA fall trodde vi skulle få och då hade vi valt bland 4 mäklare som alla räknade på samma värde. Mäklaren var själv chockad över summan han fick i arvode men inte ens då översteg det 100.000kr (straxt under). Så att det jämt kostar 100.000kr är en obegriplig myt. I just det fallet hade priset troligtvis blivit högt oavsett mäklare men efter budet fick köparen lite kalla fötter och då var det ovärderligt att ha ett oberoende proffs som kunde hålla köparen i handen.
Man har väl olika erfarenheter.Åttioettan skrev:Det en mäklare kan göra är att bearbeta budgivarna, först såklart kolla att de har lånelöfte, sen aktivt få dem att höja sina bud. De kan trovärdigt uttala sig om prisläget. De kan en hel massa saker som är svårare för säljaren att göra själv. Med samma argument som flera har här undrar jag varför vi har utbildade lärare, varför anlita proffs inom något gebit öht?! Allt kan ju en som orkar sätta sig in i yrket göra själv! Men jag vågar påstå att det i majoriteten av fallen inte blir så bra som det skulle kunna bli. Jobbar själv inom IT....
Men enda tvånget till att anlita en mäklare är att annars får man inte sitt objekt ut på Hemnet, det är trots allt där de flesta köpare tittar.
Annars kan man göra allt själv, förstår inte vad man ska med mäklare till.
De vet aldrig mer än vad som redan står i annonsen (uppgifter från säljaren, lantmäteriet).
Varför anlita proffs inom IT, vård? Tja, det är hantverk och där finns mångåriga erfarenheter och teoretiska kunskaper man inte snabbt kan ta till sig som lekman.
Du bör snarare jämföra mäklare med snabbköpskassörskor. De vet ingenting om produkterna de säljer, de läser på förpackningen precis som du. De tar bara betalt för att förmedla varan på en handelsplats. Förr var den handelsplatsen mäklarkontor men numera är den på internet.
Men nu har kassörskorna fått konkurrens av automatkassor vilket jag gärna använder. Känns inte som man behöver kassapersonal när man gör det lika bra själv. Samma med mäklare..
Du jämför att sälja en fastighet, oftast för mångmiljonbelopp med massor av lagar inblandade, med att sälja 1 liter mjölk?! :x
Tro't eller ej men en riktig mäklare är utbildad i juridik, ekonomi, byggteknik och fastighetsvärdering. 120högskolepoäng.
Tro't eller ej men en riktig mäklare är utbildad i juridik, ekonomi, byggteknik och fastighetsvärdering. 120högskolepoäng.