Fast det låter ännu mera osannolikt att den enskilde styrelsemedlemmen skulle bli skadeståndsskyldig. Visst strikt formellt så kan kan man ställas till ansvar för ett "oskickligt" styrelsebeslut.

Men gången här måste ju vara att den drabbade säljaren stämmer föreningen, och ev. lyckas med det. Sedan kan medlemmar som blir upprörda över att föreningen lider skada välja att neka ansvarsfrihet för styrelsen på nästa årsstämma. Först då kan det komma på fråga att styrelsen (som då ev. är utbytt) skall driva en stämning mot enskilda styrelsemedlemmar.
 
Kan man som privat person få in en annons på hemnet? eller är det bara för mäklare?
 
Man måste anlita hemverket för ett säljuppdrag för att få en annons där.
De har rolig reklam, i övrigt inga åsikter om dem.
 
hempularen skrev:
Fast det låter ännu mera osannolikt att den enskilde styrelsemedlemmen skulle bli skadeståndsskyldig. Visst strikt formellt så kan kan man ställas till ansvar för ett "oskickligt" styrelsebeslut.

Men gången här måste ju vara att den drabbade säljaren stämmer föreningen, och ev. lyckas med det. Sedan kan medlemmar som blir upprörda över att föreningen lider skada välja att neka ansvarsfrihet för styrelsen på nästa årsstämma. Först då kan det komma på fråga att styrelsen (som då ev. är utbytt) skall driva en stämning mot enskilda styrelsemedlemmar.
Hittade domen och kan konstatera att vi hade väl rätt båda två. :) Två (av fyra) av styrelsens medlemmar blev solidariskt skadeståndsansvariga tillsammans med föreningen.
 
Här är en hemverket annons på en lägenhet i en förort i sthlm
https://object.highestate.se/24832-multragatan_23.html

Ser inget som aviker från andra mäklare i huset / området och inget som skulle få mig att tveka att gå på en sådan visning.

Tror det mest är rädsla för det som är nytt och annorlunda som gör att folk tvekar, men vi kommer nog se mer av hemverket som en nagel i ögat på övriga mäklare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
På den typen av objekt, i förorten kan det nog kvitta. Det jag reagerar på är ju de dåliga bilderna och total avsaknad av styling.
 
falkn skrev:
På den typen av objekt, i förorten kan det nog kvitta. Det jag reagerar på är ju de dåliga bilderna och total avsaknad av styling.
Vad är det för styling du syftar på, de flesta lägenheter även hos de stora mäklarna säljs med befintilig inredning, visst det ställs dit samma citroner fat och kokböcker i många objekt.

Ser inget större fel på bilderna förut en som jag inte gillar.
 
harry73
falkn skrev:
Det jag reagerar på är ju de dåliga bilderna och total avsaknad av styling.
Som spekulant skulle jag se det som en fördel. På visningen kommer lägenheten att bättre stämma överens med bilderna. Så man behöver inte lämna visningen besviken för ännu en förlorad kväll.
 
Jag personligen bryr mig inte om styling då jag oftast vet att det ställts där inför visningen och inte är ett dugg intresserad av inventarierna om det inte specifict står att det ingår.

Men vi alla är olika.
 
Inte jag heller, men många andra gör det.
 
Klart att vi påverkas, vare sig vi vill eller inte. Inte speciellt många av de produkter du har i ditt hem är enbart fattade utifrån ett eget rationellt beslut. Trots att jag jobbar med reklam/kommunikation och vet hur "det funkar" så går jag ständigt på det ena och det andra.
 
Men fortfarande styling ingår inte i grundpaketen hos de stora mäklarna, det är något man får köpa till.
 
Andy78 skrev:
Men fortfarande styling ingår inte i grundpaketen hos de stora mäklarna, det är något man får köpa till.
I större omfattning med utbyte av möbler osv, ja. Men de jobbar ju alltid med det som finns. Plockar undan gamla dukar och annat skit.
 
Sålde vårt hus på kusten för två år sedan. Funkade kanon med Hemverket. Det skall nog finnas lite "Säljare" inom sig men själv proceduren var enkel. Viktigast för oss var att huset kom ut på marknaden på Hemnet. Det kommer hem en mäklare och hjälper till med all dokumentation samt tog grymma bilder. Det enda vi behövde göra var att hålla i visningen och sedan boka tid med banken.
 
Rolig reklam kanske, men inte speciellt vederhäftig.
Hemverkets kunder är i regel de med mindre intressanta objekt på orter/platser som kanske inte lockar så många köpare. När man i reklamen pratar om att mäklaren tar över 100.000 kr i arvode så jämför man sig med en helt annan kundgrupp. Om mäklaren ska få ett arvode i dessa nivåer så brukar det oftast vara ett dyrare objekt där säljaren vill få ut ett maximalt pris. Den säljaren vill säkerligen inte heller ta hand om visningarna. De flesta arvoden ligger nog idag mer i intervallet 30.000-50.000 kr då konkurrensen är hård när det gäller arvoden.
Så, att som Hemverket vill få säljare att tro att man kan jämföra deras tjänst med en fullödig mäklartjänst känns närmast pinsam. Använd gärna Hemverket om du vill sälja i Korpilombolo men annars bör man nog tänka efter både en och två gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.