M MGA89 skrev:
Nu är näst intill hela källaren tömd (förutom verkstaden) på allt som jag själv kan bära upp. Kvar finns endast målarfärgsburkar, lite gamla leksaker, en bokhylla med böcker, en dubbelsäng, en skinnsoffa med soffbord, en sekretär, en fotölj samt ett par skåp och ett helt rum med träplank och brädor av varierande storlek och träslag. Övervåningen (markplan) är proppfull av saker, golvet syns knappt i vissa rum.
Varför har du inte skaffat nån container så du kan tömmahuset på grejor som du inte ska ha kvar? Ett hus fullt med grejor och en ägare som inte verkar ha förmåga att köra bort varken skräp eller grejor som kan återanvändas/säljas, vi på forumet kommer inte töma kåken åt dig så gör det själv eller se till att leja så det blir gjort.
 
  • Gilla
Grindstolpe och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför har du inte skaffat nån container så du kan tömmahuset på grejor som du inte ska ha kvar? Ett hus fullt med grejor och en ägare som inte verkar ha förmåga att köra bort varken skräp eller grejor som kan återanvändas/säljas, vi på forumet kommer inte töma kåken åt dig så gör det själv eller se till att leja så det blir gjort.
Därför att jag först måste gå igenom vad som ska kastas, vad som ska sparas, vad som ska säljas och vad som ska skänkas bort så att jag slipper ha containern onödigt länge eller ev. kan få hjälp med att frakta bort sakerna vid ett och samma tillfälle. Det är ju liksom dumt att beställa en container eller be om hjälp att köra till miljöåtervinningen om jag ändå inte vet vad som är tänkt att kastas.
 
Vad det verkar efter att ha Googlat så kan ej farligt avfall så som elektronik, målarfärg, kemikalier osv. läggas i containers utan måste köras till miljöåtervinningen. Rätta mig om jag har fel.

Om det nu är så måste jag få bort detta på annat vis som jag ej ännu har kommit på. Kanske hyra en mindre lastbil och be någon agera chaufför för några timmar och köra iväg till miljöåtervinningen med detta eller finns det kanske annat smidigare sätt?
 
M MGA89 skrev:
Därför att jag först måste gå igenom vad som ska kastas, vad som ska sparas, vad som ska säljas och vad som ska skänkas bort så att jag slipper ha containern onödigt länge eller ev. kan få hjälp med att frakta bort sakerna vid ett och samma tillfälle. Det är ju liksom dumt att beställa en container eller be om hjälp att köra till miljöåtervinningen om jag ändå inte vet vad som är tänkt att kastas.
Hur många veckor eller månader tänker du att du behöver ha på dej för att bestämma om du ska kasta tex soffan?
En kåk har sina driftskostnader och det blir dyrt att ha huset kvar för att du inte har förmåga att tömma det, jag estimerar att det kommer att kosta dig 5000kr per månad för att du har en massa gamla möbler stående som du lika gärna kan se till att bli av med redan denna vecka, "arvet" minskar i värde.

En köpare vill ju normalt ha kåken tömd och möjlighet att flytta in till terminsstart, se till att få det gjort och lägg ut kåken till försäljning snarast om du inte ska ha den kvar och bo i den.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela tråden, men vill bara berätta om vårt husköp för ganska exakt tre år sedan. Huset såldes av ett dödsbo, obesiktat och med friskrivningsklausul. 125 + 125 kvm, byggt på 1930-talet, knappt renoverat sedan 80-talet, förra ägaren var storrökare. Du kan nog gissa skicket. Många spekulanter vände i dörren, ännu fler när de kom ner i källaren. Det enda ”positiva” var att tomten i teorin är styckningsbar, men för att det ska vara görbart i praktiken behöver huset rivas.

Huset ligger i Huddinge och då för tre år sedan blev det helt galen budgivning. Minst ett dussin olika budgivare var med. Priset landade på 6 mkr, vilket motsvarar ungefär två tomter i Huddinge, eller som vi själva räknade, ca två miljoner under vad ett lika stort hus skulle kostat i renoverat skick i samma område. Vi är inte förstagångsköpare så vi visste ungefär vad vi gav oss in på. Vår plan är att renovera lite i taget och slippa ta så stort lån. Med inflationen och en del ”nya upptäckter” kommer vi såklart att överskrida budgeten på två mille, men det innebär bara att vi får vänta lite längre med vissa renoveringar. Och framförallt får vi bestämma själva hur det ska bli. Vi vill inte ha grått/vitt kök eller badrum, så ett renoveringsobjekt är perfekt för oss.

Det finns garanterat fler som tänker som vi. Nu är tiderna lite sämre och renovering dyrare, men nog måste det gå att hitta minst två spekulanter som gärna köper ett renoveringsobjekt i bra storlek och maxar priset åt dig.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur många veckor eller månader tänker du att du behöver ha på dej för att bestämma om du ska kasta tex soffan?
En kåk har sina driftskostnader och det blir dyrt att ha huset kvar för att du inte har förmåga att tömma det, jag estimerar att det kommer att kosta dig 5000kr per månad för att du har en massa gamla möbler stående som du lika gärna kan se till att bli av med redan denna vecka, "arvet" minskar i värde.

En köpare vill ju normalt ha kåken tömd och möjlighet att flytta in till terminsstart, se till att få det gjort och lägg ut kåken till försäljning snarast om du inte ska ha den kvar och bo i den.
Nej 5000 kr per månad kostar det med största sannolikhet ej att driva fastigheten.
 
Redigerat:
M MGA89 skrev:
Nej 5000 kr per månad kostar det med största sannolikhet ej att driva fastigheten.
Jo 5000 är nog en ganka rimlig gissning, grovt sett i alla fall.

Bara försäkringen bör vara 500-1000 och räntan bör närma sig 1000-3000 beroende på om den är bunden på en låg nivå eller rörlig.

Elen bör vara ytterligare 1000-2000 trots att det är sommar utan uppvärmningsbehov men någonstans står ju en beredare som håller varmvattnet varmt åt dig. Till hösten kan den kostnaden sticka ganska mycket beroende på vilken uppvärmning som du har.

Till sist så bör du även betala vatten och sophämtning för 500-1000.

Så i bästa fall kostar huset bara ca 3000 men i värsta fall så närmar det sig 7000. Så slösa inte för mycket med tiden utan få det klart. Om inte annat så för din egen skull så att du kan gå vidare från det här och komma framåt i ditt liv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Elen bör vara ytterligare 1000-2000 trots att det är sommar utan uppvärmningsbehov men någonstans står ju en beredare som håller varmvattnet varmt åt dig.
Fast det kostar inte i närheten av dina siffror.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det kostar inte i närheten av dina siffror.
Jo det är nog relativt rimliga siffror.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jo 5000 är nog en ganka rimlig gissning, grovt sett i alla fall.

Bara försäkringen bör vara 500-1000 och räntan bör närma sig 1000-3000 beroende på om den är bunden på en låg nivå eller rörlig.

Elen bör vara ytterligare 1000-2000 trots att det är sommar utan uppvärmningsbehov men någonstans står ju en beredare som håller varmvattnet varmt åt dig. Till hösten kan den kostnaden sticka ganska mycket beroende på vilken uppvärmning som du har.

Till sist så bör du även betala vatten och sophämtning för 500-1000.

Så i bästa fall kostar huset bara ca 3000 men i värsta fall så närmar det sig 7000. Så slösa inte för mycket med tiden utan få det klart. Om inte annat så för din egen skull så att du kan gå vidare från det här och komma framåt i ditt liv.
Plus fastighetsavgift. 700 kr?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo det är nog relativt rimliga siffror.
1000-2000 för att hålla vattnet varmt i en beredare en månad utan varmvattenförbrukning? Då har man antingen stans sämst isolerade varmvattensberedare eller stans sämsta elavtal.

Så här anser eon att en varmvattenberedare drar i tomgångsförbrukning.

Text om elförbrukning för varmvattenberedare, tips om anpassning efter hushållsstorlek och ny teknikbeskrivning.

Så visst, är det en gammal som drar 1200 kWh/år, det vill säga 100 kWh/månad och man betalar 10 kr/kWh så kommer man faktiskt upp i en tusenlapp.
 
Alfredo Alfredo skrev:
1000-2000 för att hålla vattnet varmt i en beredare en månad utan varmvattenförbrukning? Då har man antingen stans sämst isolerade varmvattensberedare eller stans sämsta elavtal.

Så här anser eon att en varmvattenberedare drar i tomgångsförbrukning.

[bild]

Så visst, är det en gammal som drar 1200 kWh/år, det vill säga 100 kWh/månad och man betalar 10 kr/kWh så kommer man faktiskt upp i en tusenlapp.
Eftersom vi inte vet aktuellt elabonnemang så är det säkert en fast grundkostnad för elen också.
 
M MGA89 skrev:
Nu är näst intill hela källaren tömd (förutom verkstaden) på allt som jag själv kan bära upp. Kvar finns endast målarfärgsburkar, lite gamla leksaker, en bokhylla med böcker, en dubbelsäng, en skinnsoffa med soffbord, en sekretär, en fotölj samt ett par skåp och ett helt rum med träplank och brädor av varierande storlek och träslag. Övervåningen (markplan) är proppfull av saker, golvet syns knappt i vissa rum.
Bra gjort (y)

Själv väntar jag på besök av städfirma idag (för grovstädning om nån månad i pappas lgh.. de ville komma och titta och ge en prisbild - jag tror snarare de vill ha en tidsbild så de vet hur mycket tid de ska avsätta för den städningen.. pengarna kan jag räkna ut själv).

Sedan får mandel städa lite till.. tar några säckar i taget (är lite långsam.. men då hans lgh är på vår gård i ett annat hus.. så spelar det ingen större roll).
 
Ett svenskt energiföretags elräkning med stapeldiagram som jämför elförbrukning över olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kan inte gärna förbruka mindre….. :surprised: men ändå 506.61:- i elräkning :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
1000-2000 för att hålla vattnet varmt i en beredare en månad utan varmvattenförbrukning? Då har man antingen stans sämst isolerade varmvattensberedare eller stans sämsta elavtal.

Så här anser eon att en varmvattenberedare drar i tomgångsförbrukning.

[bild]

Så visst, är det en gammal som drar 1200 kWh/år, det vill säga 100 kWh/månad och man betalar 10 kr/kWh så kommer man faktiskt upp i en tusenlapp.
Vi får väl anta att TS tvättar händerna och kanske även duschar nä någon gång när han jobbar i huset så förbrukningen är inte nere på noll. Och jämför gärna med @Taxture här ovanför där även ren nollkonsumtion kostar 500 per månad bara i fasta avgifter. Så visst jag kan backa och säga att min skattning för elen kanske är något hög men i gengäld ska vi ju lägga på fastighetsavgiften som @Kane påminde om att jag totalt glömt så slutresultatet är ändå exakt det samma om inte högre.

Som grov skattning är 5000 per månad en rimlig tumregel och den kostnaden kommer stiga ännu mer om det här projektet drar in på hösten och huset ska börja värmas igen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.