Janus82 Janus82 skrev:
Jo 5000 är nog en ganka rimlig gissning, grovt sett i alla fall.

Bara försäkringen bör vara 500-1000 och räntan bör närma sig 1000-3000 beroende på om den är bunden på en låg nivå eller rörlig.

Elen bör vara ytterligare 1000-2000 trots att det är sommar utan uppvärmningsbehov men någonstans står ju en beredare som håller varmvattnet varmt åt dig. Till hösten kan den kostnaden sticka ganska mycket beroende på vilken uppvärmning som du har.

Till sist så bör du även betala vatten och sophämtning för 500-1000.

Så i bästa fall kostar huset bara ca 3000 men i värsta fall så närmar det sig 7000. Så slösa inte för mycket med tiden utan få det klart. Om inte annat så för din egen skull så att du kan gå vidare från det här och komma framåt i ditt liv.
Jo när jag tänker efter bör nog 3-5000 vara rimligt förresten.
 
T Taxture skrev:
[bild]
kan inte gärna förbruka mindre….. :surprised: men ändå 506.61:- i elräkning :thinking:
Senaste elfakturan från vattenfall för fastigheten är på 915,99 kr samt 200 kWh för maj månad. Under denna månad glömde jag frysen på glänt vid ett tillfälle i ett par dagar då jag ej var där vilket bör ha dragit upp elförbrukningen. Här nedan går att se förbrukningen för det senaste 17 månaderna.
 
  • Stapeldiagram visar elförbrukning i kWh, jämför år 2022 med 2023 månadsvis. Ökning i november synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag räknar med en snittkostnad på 5000:-/månad även när det tydligen varit 0-förbrukning av elen den senaste månaden :thinking:
 
Janus82 Janus82 skrev:
Vi får väl anta att TS tvättar händerna och kanske även duschar nä någon gång när han jobbar i huset så förbrukningen är inte nere på noll. Och jämför gärna med @Taxture här ovanför där även ren nollkonsumtion kostar 500 per månad bara i fasta avgifter. Så visst jag kan backa och säga att min skattning för elen kanske är något hög men i gengäld ska vi ju lägga på fastighetsavgiften som @Kane påminde om att jag totalt glömt så slutresultatet är ändå exakt det samma om inte högre.

Som grov skattning är 5000 per månad en rimlig tumregel och den kostnaden kommer stiga ännu mer om det här projektet drar in på hösten och huset ska börja värmas igen.
Duscha har jag inte gjort i huset sedan pappa dog utan enbart använt vatten till att tvätta händer, spola i toan, dricka, städa lite samt köra diskmaskinen.
 
Redigerat:
M MGA89 skrev:
Under denna månad glömde jag frysen på glänt vid ett tillfälle i ett par dagar då jag ej var där vilket bör ha dragit upp elförbrukningen.
Gör inte som pappa gjorde när de fixade med farfars hus efter han gått bort. Han glömde tre stora infravärmare på fullt spett i tre månader
 
  • Haha
  • Ledsen
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Jo jag vet hur man löser det men kunskap hur man själv lagar trasig gräsklippare saknas och körkort för transport till reparatör saknas också. Vad gäller golven så blir de ej rena på en våttorkning utan de lär behövas minst 4-5 torkningar om ens det räcker för att torkvattnet ej ska bli smutsigt.
Får intrycket av att du inte är förmögen att fixa något själv. Kanske är det sorg, kanske är det att du aldrig lärt dig taget eget ansvar?
Sälj med så lite behov av ditt engagemang som möjligt. Friskrivningsklausul och oklippt gräsmatta och decimetertjockt dammlager inomhus. Inget annat är möjligt med obefintlig budget och den inställning du förmedlar. Du får ursäkta mig, men jag upplever att du svarar dina föräldrar här i tråden, kan inte, går inte, borde vara bättre än det är. Har du vänner som kan hjälpa dig med tanke och fysisk aktivitet? Kanske nån som är en "doer".
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Nu undrar ju jag varför du är så kategorisk med att du inte vill bo i huset?
I Stockholmspengar låter det ju som ett verkligt fin affär att ta över det där huset och småningom röja upp det medan du studerar och småningom renovera när du har börjat arbeta. I stället för att betala hyra.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Man får inte hyresbidrag?
 
Har du slängt nått skräp i dag, ska du tömma nått rum den här veckan?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du slängt nått skräp i dag, ska du tömma nått rum den här veckan?
Finns inget som kan tömmas än då jag först behöver flyttlådor vilket jag ska skaffa först. Dessutom har jag nu satt ut en del saker till försäljning via Facebook sen får vi se om någon är villig att köpa möblerna. Fler möbler ska upp på Facebook nästa gång jag är där vilket blir imorgon. När jag fått flyttlådor kommer jag börja packa och höra av mig till second hand för att hämta bl. a. kläder och skor samt de jag ej vill ha och som ej kan säljas. Om ingen vill hämta kanske jag tar hjälp av tiptapp och ber någon om hjälp att köra till second hand för en billig slant. Möblerna ska först ut på nätet en vända innan jag vet om de istället ska till second hand. Sedan tänker jag antingen imorgon eller nästa gång jag är där sortera bråtet i trädgården och gå igenom vad det är för saker som ligger där.
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Nu undrar ju jag varför du är så kategorisk med att du inte vill bo i huset?
I Stockholmspengar låter det ju som ett verkligt fin affär att ta över det där huset och småningom röja upp det medan du studerar och småningom renovera när du har börjat arbeta. I stället för att betala hyra.
Därför att jag har bott där hela min uppväxt och vill se något annat när jag tittar ut genom fönstren än samma gata som jag alltid sett.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Finns inget som kan tömmas än då jag först behöver flyttlådor vilket jag ska skaffa först. Dessutom har jag nu satt ut en del saker till försäljning via Facebook sen får vi se om någon är villig att köpa möblerna. Fler möbler ska upp på Facebook nästa gång jag är där vilket blir imorgon. När jag fått flyttlådor kommer jag börja packa och höra av mig till second hand för att hämta bl. a. kläder och skor samt de jag ej vill ha och som ej kan säljas. Om ingen vill hämta kanske jag tar hjälp av tiptapp och ber någon om hjälp att köra till second hand för en billig slant. Möblerna ska först ut på nätet en vända innan jag vet om de istället ska till second hand. Sedan tänker jag antingen imorgon eller nästa gång jag är där sortera bråtet i trädgården och gå igenom vad det är för saker som ligger där.
Så du har alltså inte gjort dej av med en enda grej idag och ännu inte skaffat nån container att slänga skräp i. Tänker du sälja innom ett kvartal?
 
F fribygg skrev:
Så du har alltså inte gjort dej av med en enda grej idag och ännu inte skaffat nån container att slänga skräp i. Tänker du sälja innom ett kvartal?
Jag säljer när det är tömt och städat.
 
M MGA89 skrev:
Jag säljer när det är tömt och städat.
Nåja, det är en fin målsättning. Tror du på det själv och kommer du tömma det innom ett kvartal?
 
F fribygg skrev:
Nåja, det är en fin målsättning. Tror du på det själv och kommer du tömma det innom ett kvartal?
Ja på båda.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.