7 328 läst · 238 svar
7k läst
238 svar
Sälj ett kreditkort till mig
Enda fördelarna med kreditkort är att de i vissa fall kan ge ett visst skydd vid förhandsbeställningar och postorderhandel och när man reser.
Annars tycker jag vi skall hålla oss till kontanter och debitkort. För det är många nackdelar med kraditkort.
Annars tycker jag vi skall hålla oss till kontanter och debitkort. För det är många nackdelar med kraditkort.
Varför inte ta med alla för- och nackdelar? Långt ifrån alla med kreditkort är ekonomiskt ansvariga och betalar på rätt sida förfallodatumet.D Dilato skrev:
Bättre då att inkludera räntesats och fakturaavgifter osv. Känns missvisande att utgå ifrån best-case.
Den som sköter sig kan ju sålla bort dyra merkostnader från kalkylen. Den som inte sköter sig bör varnas för dem.
det faktum att du är skyddad om du inte får det du betalat för har ett stort värde den dagen du köper något och sen inte får.
Vanligaste scenariot är att leverantören går i konkurs, du får pengarna tillbaks med kreditkort men inte med cash eller debitkort. Det kan även vara ett rent bluffköp, där du får en tegelsten i paketet, pengarna tillbaks.
Vanligaste scenariot är att leverantören går i konkurs, du får pengarna tillbaks med kreditkort men inte med cash eller debitkort. Det kan även vara ett rent bluffköp, där du får en tegelsten i paketet, pengarna tillbaks.
Medlem
· Västernorrland
· 2 062 inlägg
Förutsatt att man alltid betalar inköpsfakturan i sin helhet och innan förfallodagen så är det bara fördelar med kreditkort, jämfört med både debitkort och kontanter.
De mest framstående fördelarna äsom direkt kan nämnas är:
- Du får ett inbyggt skydd mot bedrägeri eller utebliven leverans vid köp på nätet. (När du betalar med ett kreditkort så är det kortutgivaren som har den ekonomiska kontakten med den du köpt av och som har styrkan att slå tillbaka).
- Du får ofta någon form av kickback som gör att du får tillbaka något för varje spenderad krona/euro. Förutsatt att man väljer ett kort som ger tillbaka något som man har ett värde av. Välj ett kort som ger något du har nytta av. Vissa ger pengar tillbaka, vissa ger resor, vissa ger bonuscheckar etc. Vanligt värde på kickback brukar vara 1-2%.
Kreditkort är inget som ska användas sporadiskt. Alla inköp i vardagen ska göras med kreditkortet för att maximera dess värde. Helt onödigt att betala för något med debitkort eller kontant få det ger absolut noll i värde tillbaka.
De mest framstående fördelarna äsom direkt kan nämnas är:
- Du får ett inbyggt skydd mot bedrägeri eller utebliven leverans vid köp på nätet. (När du betalar med ett kreditkort så är det kortutgivaren som har den ekonomiska kontakten med den du köpt av och som har styrkan att slå tillbaka).
- Du får ofta någon form av kickback som gör att du får tillbaka något för varje spenderad krona/euro. Förutsatt att man väljer ett kort som ger tillbaka något som man har ett värde av. Välj ett kort som ger något du har nytta av. Vissa ger pengar tillbaka, vissa ger resor, vissa ger bonuscheckar etc. Vanligt värde på kickback brukar vara 1-2%.
Kreditkort är inget som ska användas sporadiskt. Alla inköp i vardagen ska göras med kreditkortet för att maximera dess värde. Helt onödigt att betala för något med debitkort eller kontant få det ger absolut noll i värde tillbaka.
Dom ska ju då inte ha kredit, varken på kort eller annars.pjgb skrev:
Men man lär sig, jag har också betalat slarvavgifter i min ungdom men det leder ofta till insikten att sköta sig är billigt, slarv är dyrt
Ok, och detta är vanligt förekommande?H heimlaga skrev:
Försenad inkomst eller utebliven sådan är inte normalt om man har en anställning.
Om man ser till att behandla kreditkortet på samma sätt som ett debitkort uppstår inte det problemet.
Men..man kan försäkra dig mot det.
Dessutom, utan kreditkort är du helt rökt när pengarna tar slut, då får du svälta.
Med kredit kan du överleva under tiden du löser inkomstbiten.
Ett exempel
Redigerat:
Det är väl ändå inte en nackdel med kreditkortet. Det har väl snarare med personlighet/uppfostran/utbildning/konsekvenstänk att göra. Men visst man kan ju säga att en nackdel med en hammare är att man kan slå sig på tummen, men sådana argument tycker jag man hör sällan.pjgb skrev:
Nej det har med vanligt mänskligt beteende att göra. Det vanligaste är att se här och nu och inte tänka på sen. Men skit samma. Bara det faktum att TS väljer att starta en tråd tyder väl på att h*n är av den kategorin som planerar i förväg och inte kommer att drabbas av räntekostnader.Alfredo skrev:
Jag tycker själv att ränta och avgifter är intressant. Även om vi som hushåll räknas som höginkomsttagare har de senaste åren drabbat ekonomin och jag har några tusen på kreditkort som inte är betalda ännu.