Jag har problem med automatsäkringar som löser ut. Gåtan för mig är att det är olika säkringar som slår ifrån hela tiden. Det kan gå en vecka eller två utan att något händer, men så helt plötsligt har en eller ett par slagit ifrån.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Någon som vet vad detta kan bero på?
Mindre överlast låter mest troligt? En enstaka automatsäkring skulle kunna vara felaktig men knappast flera, fråga? Vilken karaktäistik har säkringarna C eller B ? C tål en kortvarig överlast bättre som tex när du startar damsugaren eller någon annat motordrivet föremål (startströmmarna är högre än driftströmmen). Nackdelen med C karaktär är att ett fel kan lösa ut även huvudsäkringen, trots det monterar jag uteslutande C karaktär på mina jobbHaeri skrev:
Lennart
Du har väl inte råkat få 6A säkringar ??
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Om vi börjar med "worst case", om än lite osannolikt. Om du har glapp på inkommande nolla till centralen. Så kan du få en situation med överspänning på en av de 3 inkommande faserna i förhållande till den glappande nollan, spänningen blir i motsvarande del lägre på de andra 2 faserna. Då kan man tänka sig att överspänningen gör att strömmen ökar till vissa apparater, och säkringen löser ut.
Den här typen av fel brukar visa sig i första hand genom att lampor och elektronik blir förstört eller börjar brinna. Det är en feltyp som är oerhört allvarlig med stor brandrisk. Dock ovanligt.
Jag nämner det mest så du kan fundera över om du har andra indikationer, som ojämnt lysande lampor, prylar som gått sönder oförklarligt osv.
Annars bör du undersöka vad du har haft för saker inkopplade på de säkringar som löst ut. Har du bara lampor, lite elektronik osv. Så bör man kanske koppla in en elektriker för felsökning.
Men går det rimligt att förklara, i stil med mikrovågsugnen, vattenkokare kaffebryggare som kan ha varit igång samtidigt och belastat säkringen som löst ut, då finns det troligen en naturlig förklaring, även dammsugare löser ofta ut säkringar, om något annat är igång samtidigt.
Observera att normala lampor, småelektronik, som mobilladdare, TV, och liknande drar försumbart med ström. Även datorer drar (trots ryktet) försumbart med ström,. Datorer har dock ofta en hög startström, så har du två eller 3 igång just när du slår på säkringen så löser den ibland ut direkt, slår man då på den igen inom någon sekund så har datorn laddat upp sitt nätaggregat på första försöket, så sedan fungerar det.
Den här typen av fel brukar visa sig i första hand genom att lampor och elektronik blir förstört eller börjar brinna. Det är en feltyp som är oerhört allvarlig med stor brandrisk. Dock ovanligt.
Jag nämner det mest så du kan fundera över om du har andra indikationer, som ojämnt lysande lampor, prylar som gått sönder oförklarligt osv.
Annars bör du undersöka vad du har haft för saker inkopplade på de säkringar som löst ut. Har du bara lampor, lite elektronik osv. Så bör man kanske koppla in en elektriker för felsökning.
Men går det rimligt att förklara, i stil med mikrovågsugnen, vattenkokare kaffebryggare som kan ha varit igång samtidigt och belastat säkringen som löst ut, då finns det troligen en naturlig förklaring, även dammsugare löser ofta ut säkringar, om något annat är igång samtidigt.
Observera att normala lampor, småelektronik, som mobilladdare, TV, och liknande drar försumbart med ström. Även datorer drar (trots ryktet) försumbart med ström,. Datorer har dock ofta en hög startström, så har du två eller 3 igång just när du slår på säkringen så löser den ibland ut direkt, slår man då på den igen inom någon sekund så har datorn laddat upp sitt nätaggregat på första försöket, så sedan fungerar det.
Här kommer en bild på centralen. Kan även nämna att jag har en utebelysning som är kopplade mot timers. Jag bytt alla timers till kvalitetsmärke nyligen (slängde de gamla ”3 för 79:-” modellerna eftersom jag misstänkte att dom kunde vara orsaken). Utebelysningen är uteslutande strömsnåla LED lampor. Dock är det inte dom säkringarna som slår ifrån.
Hej igen och tack för tipsen. Det ingen elektonik som har gått sönder, eller lampor som lyser ojämnt. Visst har det hänt att en säkring har slått ifrån när man har kört lite för mycket i tex köket, men då har man en rimlig förklaring Jag kan även nämna att jag har 20 amp. på huvudsäkringarna. Senaste säkringen som slog ifrån var varmvattenberedaren samt en omärkt säkring som jag inte vet vart den går! Jag lägger upp en bild på centralen.H hempularen skrev:Om vi börjar med "worst case", om än lite osannolikt. Om du har glapp på inkommande nolla till centralen. Så kan du få en situation med överspänning på en av de 3 inkommande faserna i förhållande till den glappande nollan, spänningen blir i motsvarande del lägre på de andra 2 faserna. Då kan man tänka sig att överspänningen gör att strömmen ökar till vissa apparater, och säkringen löser ut.
Lyft av locket på centralen och kika så att ingen byggt bo där.
Som @hempularen nämnde glappkontakt/ varmgång i nollas anslutningar vilket kan framkomma vid belastning.
Har du en Multimeter så mät varje fas till nollan. skall vara lika 230V ± 10 V
Någon stans i anläggningen försök mäta mellan nollan och verklig jord (vattenpöl utomhus) eller en sladd virad runt en grep / spade nertryckt i gräsmattan. spänningen skall vara nära 0V
Eller
Som @Fotografen föreslog det kan stå en råtta med flera fötter på fel ställe, det har jag hittat för något år sedan!
Den såg ut som ett dinosaurie skelett, allt var uppätet av spindlar och jag ångrar djupt att jag inte fotograferade det innan jag tog bort det.
Har du en Multimeter så mät varje fas till nollan. skall vara lika 230V ± 10 V
Någon stans i anläggningen försök mäta mellan nollan och verklig jord (vattenpöl utomhus) eller en sladd virad runt en grep / spade nertryckt i gräsmattan. spänningen skall vara nära 0V
Eller
Som @Fotografen föreslog det kan stå en råtta med flera fötter på fel ställe, det har jag hittat för något år sedan!
Den såg ut som ett dinosaurie skelett, allt var uppätet av spindlar och jag ångrar djupt att jag inte fotograferade det innan jag tog bort det.
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer