7 348 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
säkring som går, hur åtgärda?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Betalar du för 3x25 A också eller har ni någon gemensam mätare för flera lägenheter?
Protte
Protte
Jag hade också tyckt 3x25A för en lgh låter mycke tills syrran flyttade in i en lgh i Göteborg.
Hon har 3x25A, tänkte först att någon tröttnat på att säkringarna gick och bytt bottenplattor så jag kollade upp hur det skulle ligga till på Göteborg energi's hemsida.
De kör samma tariff upp till 63A, så 3x25A är tydligen standard både i lgh och hus där.
http://goteborgenergi.se/Privat_Elnat_Elnat_i_Goteborg_Elnatavgifter_2010_DXNI-9326766_.aspx
Hon har 3x25A, tänkte först att någon tröttnat på att säkringarna gick och bytt bottenplattor så jag kollade upp hur det skulle ligga till på Göteborg energi's hemsida.
De kör samma tariff upp till 63A, så 3x25A är tydligen standard både i lgh och hus där.
http://goteborgenergi.se/Privat_Elnat_Elnat_i_Goteborg_Elnatavgifter_2010_DXNI-9326766_.aspx
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Hmm, problemet i denna tråd är väl redan löst, fast på ett mindre fult sätt.yxis skrev:Om det visar sig att uttaget faktiskt har trefas framdraget (komplett med nolla), avsäkrat 3*16A, så röstar jag för att du ber en elektriker att göra en adapter ("fult" men som jag förstår fullt lagligt) med en perliex-hane och vanlig "230V"-hona. Anslut diskmaskinen *eller* ugnen i det uttaget. OBS, om du ansluter ungne, se till att det blir 2.5mm2-kabel, inget klenare.
Se till att välja den fas du idag har minst belastning på, alltså typ t.ex. "häll 1, ugn 2, diskmaskin 3".
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Anmäla hemförsäkring? Dolda fel? Åtgärda först? Hjälp önskas
Försäkringar -
Dolda fel försäkring vägrar ersättning pga redan åtgärdat
Juridik -
Byggfel - reklamation, byggfelsförsäkring eller åtgärda själv
Juridik -
Erfarenhet av försäkringsskada som åtgärdas av valfri entreprenör ?
Försäkringar -
Dyrare åtgärda skada genom försäkringsbolag?
Försäkringar