Testar för övrigt just nu miljöprogrammet (50 grader) på disken som borde fungera samtidigt som ugnen kör.
Testet är ogynnsamt på det sätt att jag öppnar ugnen då och då och fläktar in lite kall luft så den inte kommer upp i värme. Programmetr jag kör på ugn är över+undervärme med fläkt.

Möjligen drar grill mer (har inte pyrolys)

En ugn med pyrolys bör ligga själv på en 16A!

Hmm, inte heller detta program fungerade. Hyser inget större hopp om att 13A kommer fungera heller men det märks imorrn.

Kamilenski: Tur att jag inte har en sån då :)

Det enklaste du kan göra är att dra en extra fas. Tänk på att taga en annan fas än den som kommer fram.
Då löser du ditt problem på det billigaste och enklaste sättet. Även om det blir en elektriker som gör det jobbet åt dig.
Precis som Bo.Siltberg föreslog.

Eftersom TS har en 20A till spisen kan man nog anta att det bara finns 1-fas till lägenheten, då är det inte så lätt att bara dra fram en till grupp från en annan fas...

Varför krångla till det? TS har 3 faser in enl #24.

Bara avlasta den ploppande 10a säkringen.
Men ni känner för att vända upp och ner på
allt.
Bo.Siltbergs fõrslag var och är både enkelt,säkert och billigt.

Ursäkta, missade det.

På torsdag kommer elektriker och går på föreslagen väg.
Jag har under tiden även frågat elsäkerhetsverket, se fråga och svar nedan.
Tack för alla tips i tråden!

Fråga:
Hej, Jag har i en bostadsrätt en ugn och en diskmaskin som delar på en fas (10A). Går det nyttja befintligt rör för att dra fram ström till dessa båda apparater så att de får en var sin säkring á 10A? Givetvis kommer jag anlita en elektriker för utförandet av jobbet, men vill höra mig för om möjligheten finns.
Svar:

Så länge elinstallationen du ämnar utföra uppfyller föreskrifternas krav och utförs av en behörig elinstallatör så möter det inget hinder att ha flera fasledare i samma VP-rör. Den elinstallatör du anlitar har kompetens att bedöma i detalj hur din installation ska utföras.

Tack för din fråga

Success!

Kanon. Blev det en fasledare till?

Japp.
Båda faserna sitter nu inkopplade i en trepolssäkring (där en pol är tom) så att de löser ut samtidigt.
Vet inte om det behöver vara så, men det kändes bäst.

Återigen tack för hjälpen.
Jag slapp kostnaden (för att inte tala om det estetiska) att dra utanpåliggande som rekommenderades av flera elektriker jag pratat med.

daljian skrev:
Japp.
Båda faserna sitter nu inkopplade i en trepolssäkring (där en pol är tom) så att de löser ut samtidigt.
Vet inte om det behöver vara så, men det kändes bäst.

Återigen tack för hjälpen.
Jag slapp kostnaden (för att inte tala om det estetiska) att dra utanpåliggande som rekommenderades av flera elektriker jag pratat med.
Det är säkrast så iaf.

Bra att det ordnade sig.

/Kam

Hej!

Om man slår på synen ordentligt och tittar längst ner till vänster på din bild från köksrenoveringen så ser man klart och tydligt ett perliexuttag, alltså trefas-spis-uttag.
http://picasaweb.google.se/goran.skantz/Proppskap#5511515938105801842

Eftersom du verkar ha tre avstängda 16A-automatsäkringar i din central så är de troligtvis kopplade till detta uttag.

Skaffa en spänningsprovare om du inte redan har, kostar 80-90 pix (för en gångs skull är biltema dyrare än Clas Ohlson):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134850815
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Spanningsprovare-6400-V-ACDC/

Slå på de tre gråa 16A-automatsäkringarna och mät mellan "hålen" i perilexuttaget. Om det är riktig trefas framdraget så kommer du ha 230V mellan ett av hålen och valfritt av de andra tre, och du kommer ha 400V mellan alla andra kombinationer av de runda hålen. (Om du mäter mellan runt hål och det rektangulära i mitten så kommer troligtvis jordfelsbrytaren lösa ut).

Observera att när du stoppar in ena "pinnen" på spänningsprovaren i ett av hålen så blir andra "pinnen" spänningsförande. Ta absolut inte i metallspetsen.

Du behöver antagligen "peta" lite "snett" med pinnarna för att verkligen komma åt metallen i uttaget. Uttaget är såklart gjort för klart grövre stift än du har nu.

Om det visar sig att uttaget faktiskt har trefas framdraget (komplett med nolla), avsäkrat 3*16A, så röstar jag för att du ber en elektriker att göra en adapter ("fult" men som jag förstår fullt lagligt) med en perliex-hane och vanlig "230V"-hona. Anslut diskmaskinen *eller* ugnen i det uttaget. OBS, om du ansluter ungne, se till att det blir 2.5mm2-kabel, inget klenare.
Se till att välja den fas du idag har minst belastning på, alltså typ t.ex. "häll 1, ugn 2, diskmaskin 3".

För övrigt ser det ut som om du har allt draget med moderna dosor, då är det väl inga större problem att dra in fler faser i samma rör...

Jag skulle förresten läsa lite mer om hällen, jag har svårt att tro att den inte går att koppla om för att köras på två faser (men om du hittar bruksanvisning som säger så så ger jag mig ;) ).

prototypen skrev:
Nä det tror jag inte på, 3*25 A till en lägenhet.q(;^;)p
Jag skriver det här inlägget från en lägenhet som har 3*25A huvudsäkring...
...(som går vidare till en central som från början hade hela tre säkringar använda 20A enfas till spisen och två 10A enfas till resten av hela lägenheten... det är ändrat efter att diskmaskin skaffades...).

(För att röra till det så har jag 3*16A huvudsäkring till stugan som har elvärme...) d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.