7 348 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
säkring som går, hur åtgärda?
Sida 1 av 5
Hej,
Vi har en säkring som går då och då vilket vi tänkte försöka lösa.
Det som ligger på fasen är en diskmaskin och en ugn. Säkringen är av vipp-modell på 10A.
Vi har också en fas på 20A till köket där en induktionshäll sitter ensam.
Som första steg kommer en vvsmontör koppla om diskmaskinen till varmvatten (ca 55*C) men detta kommer troligen inte hjälpa då vattnet ändå kommer behöva värmas till 60, 65, 75 beroende på program.
Vi kommer vid behov anlita en elektriker för att försöka fixa felet, men skulle vilja ha lite ideér på vad som skulle kunna fungera som lösning.
Kan man mäta respektive apparat direkt från proppskåpet för att se vad de drar i ström och sedan försöka pussla ihop dem på de två befintliga faserna?
Kan man säkra upp 10An till högre säkring, och vad behöver man tänka på då?Kabeltjocklek samt eventuell överlast till lägenheten så propparna går i skåpet utanför lägenheten (tre faser á 25A sitter där) är saker jag kommer att tänka på.
Byta vitvaror känns inte aktuellt då samtliga är från -09 (annars hade trefas kanske varit ett alternativ).
MvH
Göran
Ps,
Datablad på vitvarorna kan plockas fram om det hälper.
Vi har en säkring som går då och då vilket vi tänkte försöka lösa.
Det som ligger på fasen är en diskmaskin och en ugn. Säkringen är av vipp-modell på 10A.
Vi har också en fas på 20A till köket där en induktionshäll sitter ensam.
Som första steg kommer en vvsmontör koppla om diskmaskinen till varmvatten (ca 55*C) men detta kommer troligen inte hjälpa då vattnet ändå kommer behöva värmas till 60, 65, 75 beroende på program.
Vi kommer vid behov anlita en elektriker för att försöka fixa felet, men skulle vilja ha lite ideér på vad som skulle kunna fungera som lösning.
Kan man mäta respektive apparat direkt från proppskåpet för att se vad de drar i ström och sedan försöka pussla ihop dem på de två befintliga faserna?
Kan man säkra upp 10An till högre säkring, och vad behöver man tänka på då?Kabeltjocklek samt eventuell överlast till lägenheten så propparna går i skåpet utanför lägenheten (tre faser á 25A sitter där) är saker jag kommer att tänka på.
Byta vitvaror känns inte aktuellt då samtliga är från -09 (annars hade trefas kanske varit ett alternativ).
MvH
Göran
Ps,
Datablad på vitvarorna kan plockas fram om det hälper.
På märkskylten borde framkomma effekten och strömförbrukningen på vitvarorna. Diskmaskin och ugn på samma grupp låter ganska hårt. Du har inga andra grupper fram till köket förutom diskmaskin/ugn och häll? Tänker på typ belysning, bänkarmaturer, uttag m.m.? Kan vara så att man t.ex kan lägga diskmaskinen på en sådan grupp. Annars får man dra ut en ny grupp från centralen. Men som sagt kolla gärna upp vad märkskyltarna på ugn och disk säger och posta här.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Körs ugn och diskmaskin samtidigt så då fungerar det inte.
Enbart diskmaskin borde inte poppa säkringen, isf är det fel på diskmaskinen (eller säkringen)
Ugnen kan ju vara på 3,5 kW med snabbstart så den är ju klart över gränsen.
Protte
Enbart diskmaskin borde inte poppa säkringen, isf är det fel på diskmaskinen (eller säkringen)
Ugnen kan ju vara på 3,5 kW med snabbstart så den är ju klart över gränsen.
Protte
Hej, Tack för svaren.
Kör man dem separat funkar det. Det finns el för belysning framdraget. Tror dock det är svårt att få tag på den utan att göra ingrepp i väggen. Köket är helt nytt -09. Ska försöka leta fram manualerna till vitvarorna när barnen lagt sig.
Kör man dem separat funkar det. Det finns el för belysning framdraget. Tror dock det är svårt att få tag på den utan att göra ingrepp i väggen. Köket är helt nytt -09. Ska försöka leta fram manualerna till vitvarorna när barnen lagt sig.
Jag har inte hittat någon toppeffekt på vitvarorna.
Om ugnen står (FRAMTID OV9):
Energiförbrukning med standardlast, värmning med över- och undervärme: 0,95 kWh
Länk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123007
Och om diskmaskinen står det (RENLIG DW60):
Energiförbrukning: 1,05 kWh/diskomgång.
Länk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80152513
Jag har en serie av uttag under överskåpen liknande detta:
http://www.nimaab.se/shop/6273/img55/h0055/3370055-rescaledpic-300x300.jpg
Det första uttaget är precis ovanför diskmaskinen, och går sedan vidare till nästa. Kan man tappa av här och lägga ett rör neråt till en stickpropp för diskmaskinen tro?
Det kan bli trixit utan att göra åverkan på väggen, men det skulle kanske gå. Under bänkskivan kan man öppna upp väggen men bakom uttaget under överskåpet kan bara ett hål göras (som döljs av uttaget)
Om ugnen står (FRAMTID OV9):
Energiförbrukning med standardlast, värmning med över- och undervärme: 0,95 kWh
Länk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123007
Och om diskmaskinen står det (RENLIG DW60):
Energiförbrukning: 1,05 kWh/diskomgång.
Länk: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80152513
Jag har en serie av uttag under överskåpen liknande detta:
http://www.nimaab.se/shop/6273/img55/h0055/3370055-rescaledpic-300x300.jpg
Det första uttaget är precis ovanför diskmaskinen, och går sedan vidare till nästa. Kan man tappa av här och lägga ett rör neråt till en stickpropp för diskmaskinen tro?
Det kan bli trixit utan att göra åverkan på väggen, men det skulle kanske gå. Under bänkskivan kan man öppna upp väggen men bakom uttaget under överskåpet kan bara ett hål göras (som döljs av uttaget)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Vad som kommer att hända om du flyttar diskmaskinen till en annan säkring är att kör du både ugn och diskmaskin och startar hällen så kommer H-säkringen att gå i källaren, inlåst. En fredag kväll. Gästerna åker hissen upp.
Försök istället att göra en effektbudget, starta diskmaskinen när ugnen är klar.
Protte
Försök istället att göra en effektbudget, starta diskmaskinen när ugnen är klar.
Protte
Jo, det är en risk. Antingen funkar det eller inte. Det borde gå att mäta/testa. Säkringarna till lägenheten sitter utanför dörren. Olåst, så för test är det ingen fara. I längden är det givetvis oacceptabelt att låta dessa säkringar gå.
En aning vid sidan om trådskaparens ursprungliga fråga, men ändå. Det låter inte som en bra idé att mata diskmaskinen med varmvatten. q(;^p
Dels är dagens maskindiskmedel skapade för att börja jobba med kallvatten. Enzymer aktiveras som löser upp bl a äggviteämnen. Alltså sämre diskresultat som följd. Dels ur ekonomisk aspekt. En modern diskmaskin behöver inte varmvatten i alla moment, utan värmer bara det vatten som behöver vara varmt.
Dels är dagens maskindiskmedel skapade för att börja jobba med kallvatten. Enzymer aktiveras som löser upp bl a äggviteämnen. Alltså sämre diskresultat som följd. Dels ur ekonomisk aspekt. En modern diskmaskin behöver inte varmvatten i alla moment, utan värmer bara det vatten som behöver vara varmt.
Redigerat:
Men.. Om jag inte höjer säkringen, utan håller mig till de som finns borde inte säkringen i trapphuset gå va?
Säg att jag kopplar disk + belysning samt bänk-uttag och kör disk tilsammans med vattenkokare så kommer min säkring gå. och jag får då välja vattenkokare eller disk.
Räknar man ihop det verkar det vara viss överbokning dock. Summerar jag ihop de säkringar jag har får jag 90A. I trapphuset är det 75 A (3 * 25).
Hur fördelningen på dessa tre faser ligger vet jag dock inte, men det borde en elektriker se och fördela på lämpligt sätt, eller?
Säg att jag kopplar disk + belysning samt bänk-uttag och kör disk tilsammans med vattenkokare så kommer min säkring gå. och jag får då välja vattenkokare eller disk.
Räknar man ihop det verkar det vara viss överbokning dock. Summerar jag ihop de säkringar jag har får jag 90A. I trapphuset är det 75 A (3 * 25).
Hur fördelningen på dessa tre faser ligger vet jag dock inte, men det borde en elektriker se och fördela på lämpligt sätt, eller?
Marcus: Bra synpunkter. Ekonomin är bra med varmvatten då jag inte betalar för denna uppvärming. Manualen till diskmaskinen säger även att det är mer miljövänligt att mata den med centralt uppvärmt vatten.
Att disken inte blir lika ren tar jag...
Det finns även aspekt med försäkringsbolag/förening samt spec på diskmaskinen och dessa är kontrollerade i mitt fall.
Att disken inte blir lika ren tar jag...
Det finns även aspekt med försäkringsbolag/förening samt spec på diskmaskinen och dessa är kontrollerade i mitt fall.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det står iofs max 25, har tagit en bild. Lägger upp sen. Men iaf, plopparna i är blå. De andra lägenheterna har bara en fas och där är det silverfärgade ploppar.
Kollar jag på min 20-brytare så är den blå. Betyder det att det är 3 * 20 A in då kanske..
Kollar jag på min 20-brytare så är den blå. Betyder det att det är 3 * 20 A in då kanske..
De säkringar som sitter där är blå, dvs 20A. Märkskylten borde ha bytts/tagits bort.
Det är nämligen så att det satt 25A passdelar & säkringar där tidigare, men nätägaren har säkrat ner. Av någon idiotisk anledning kunde man nämligen inte fortsätta ha "bastarriff" på 25A abonnemang. (Någon kanske vill förklara vilken tokstolle som tyckte det var värt besväret att ändra detta.....)
Fotnot: Bastarriff är det man normalt har i lägenheter, en lägre abonemangsavgift, men högre
elöverföringskostnad/kWh jämfört med enkeltariffen.
Det är nämligen så att det satt 25A passdelar & säkringar där tidigare, men nätägaren har säkrat ner. Av någon idiotisk anledning kunde man nämligen inte fortsätta ha "bastarriff" på 25A abonnemang. (Någon kanske vill förklara vilken tokstolle som tyckte det var värt besväret att ändra detta.....)
Fotnot: Bastarriff är det man normalt har i lägenheter, en lägre abonemangsavgift, men högre
elöverföringskostnad/kWh jämfört med enkeltariffen.
Redigerat:
Verkar ju finnas gott om lediga säkringar, använd en av 16A-reserverna och lägg fram en 2,5-matning till ugnen så fungerar det sedan.