79 läst · 1 svar
79 läst
1 svar
Säkerhetsventilen på varmvatten beredare läcker
Halloj, har precis köpt ett väldigt fint ruckel som behöver ordentligt med kärlek innan huset är fullt beboligt. Huset har stått tomt i ett antal år och vattnet har varit avstängt. Nu i veckan skulle vi sätta på vattnet och då började det läcka ganska mycket ur säkerhetsventilen på undersidan av varmvattenberedaren.
I min begränsade förståelse betyder det att det är för högt tryck inuti beredaren. Ska jag tömma ut hela innehållet eller räcker det att ha en hink vid säkerhetsventilen och vänta på att det slutar rinna? Jag har noll kunskaper om hur vattensystem i ett hus fungerar och vill gärna lära mig.
I min begränsade förståelse betyder det att det är för högt tryck inuti beredaren. Ska jag tömma ut hela innehållet eller räcker det att ha en hink vid säkerhetsventilen och vänta på att det slutar rinna? Jag har noll kunskaper om hur vattensystem i ett hus fungerar och vill gärna lära mig.
Läcker det hela tiden från säkerhetsventilen även fast inte elen är igång?
På många säkerhetsventiler så kan man ställa ventilen i konstant öppet läge, prova att vrida ratten på säkerhetsventilen.
Det kan även vara så att det ligger lite skräp mellan käglan och ventilsätet, prova att vrida ratten några varv.
På många säkerhetsventiler så kan man ställa ventilen i konstant öppet läge, prova att vrida ratten på säkerhetsventilen.
Det kan även vara så att det ligger lite skräp mellan käglan och ventilsätet, prova att vrida ratten några varv.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp