A Andreas_jti skrev:
Det finns idag dimmer även för hemmabruk som inte flimrar nämnvärt.
Generellt är det bättre med amplitudimmer, det finns många bra konstantströmdon med minimalt med flimmer.
När det gäller PWM gäller det att ha koll på att hitta en driver med lågt flicker index och hög switchfrekvens.
Välj kända märken och gärna de mer påkostade donen.

Många moderna drivdon flimrar mindre än äldre lysrörsarmaturer även när du använder dimmer.

Mvh

Andreas
Intressant Andreas, tack för info! Kan man se på detta drivdonet hur det beteer sig? Det var långt ifrån det billigaste när jag köpte det, men det fanns ju dyrare också..

• Bild på ett Jolly Pro-dimmbart LED-drivdon med teknisk specifikationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte Jolly flimrar. De har funnits i många år nu och jag tycker att jag borde sett flicker eller hört av kollegor om de stött på flickerproblem. Kan koppla upp en test i morgon och undersöka:geek:

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Tror inte Jolly flimrar. De har funnits i många år nu och jag tycker att jag borde sett flicker eller hört av kollegor om de stött på flickerproblem. Kan koppla upp en test i morgon och undersöka:geek:
Jag har bara hidealite jolly drivare (pro och Maxi) Alla dessa flimrar med mobilkameran när de är dimrade.. Inte i fullt läge.

Provade både med min mobil (Nokia 8) och frugans Samsung S5.

D dennisson skrev:
Intressant Andreas, tack för info! Kan man se på detta drivdonet hur det beteer sig? Det var långt ifrån det billigaste när jag köpte det, men det fanns ju dyrare också..
Donet ser ut att vara något som hidealite har köpt från TCI och sedan skrivit sitt namn på.
Jag kan inte exakt hur det här donet uppför sig. Ibland finns t.ex kombinationer mellan amplituddimmer och pwm.

Det står inte all data på donet men generellt har inte TCi varit jättebra när det gäller flimmer. Det går säkert att hitta datablad på tillverkarens hemsida. Jag kan se om jag hinner ta fram det senare så är det lättare att bedöma.

Personligen skulle jag helst inte använt det donet för allmänbelysning men jag är petig.

För dekorativt t.ex. ljuslister kan det duga utmärkt.

Mvh

Andreas

A Andreas_jti skrev:
Donet ser ut att vara något som hidealite har köpt från TCI och sedan skrivit sitt namn på.
Jag kan inte exakt hur det här donet uppför sig. Ibland finns t.ex kombinationer mellan amplituddimmer och pwm.

Det står inte all data på donet men generellt har inte TCi varit jättebra när det gäller flimmer. Det går säkert att hitta datablad på tillverkarens hemsida. Jag kan se om jag hinner ta fram det senare så är det lättare att bedöma.

Personligen skulle jag helst inte använt det donet för allmänbelysning men jag är petig.

För dekorativt t.ex. ljuslister kan det duga utmärkt.

Mvh

Andreas
Vad anser du att man ska ha? Kan du ge ett exempel på en dimbar drivare för 700mA som är bra?

D dennisson skrev:
Jag har bara hidealite jolly drivare (pro och Maxi) Alla dessa flimrar med mobilkameran när de är dimrade.. Inte i fullt läge.

Provade både med min mobil (Nokia 8) och frugans Samsung S5.
Ljus Ljus skrev:
De flesta skulle inte direkt märka det flimmer du får från en sådan driver.
D dennisson skrev:
Vad anser du att man ska ha? Kan du ge ett exempel på en dimbar drivare för 700mA som är bra?
Nu vet jag inte vilken effekt du behöver men Tridonic LCA 45W SR PRE är ett riktigt bra don. Utmärkt livslängd, bra garanti och lätt att jobba med.

Nackdelen med den är storleken.

Mvh

Andreas

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
Har inte provat just det donet från tridonic men wlc brukar ha bra produkter

Jag har ju inte medvetet märkt det förens jag testade detta med mobilen nu. Vet ju inte ens om det påverkar mig övht eftersom jag har haft migränproblem sedan tonåren (början på 90-talet) och jag får ju det även på sommaren också, men i mindre utsträckning.

Mycket av allt som upptäcks blir ju uppblåst och det kanske i själva verket inte är någon direkt fara. Man tycker ju att vårdcentraler etc borde kunna se en markant ökning av "svårdiagnosserbara" problem som ökat i takt med att t.ex LED-lampor började bli vanliga..?

• Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
D dennisson skrev:
Jag har ju inte medvetet märkt det förens jag testade detta med mobilen nu. Vet ju inte ens om det påverkar mig övht eftersom jag har haft migränproblem sedan tonåren (början på 90-talet) och jag får ju det även på sommaren också, men i mindre utsträckning.

Mycket av allt som upptäcks blir ju uppblåst och det kanske i själva verket inte är någon direkt fara. Man tycker ju att vårdcentraler etc borde kunna se en markant ökning av "svårdiagnosserbara" problem som ökat i takt med att t.ex LED-lampor började bli vanliga..?
Jag tycker det låter som helt rätt inställning.

• Gilla
dennisson
  • Laddar…
PutteMannen skrev:
[länk]
Bra! Denna artikel sätter ju hela detta reportage och tråd på sin kant ☺️

Ljus Ljus skrev:
En halogenlampa eller klassisk glödlampa ska inte kunna flimra. Den tänds och släcks 50 ggr per sekund vid 50 Hz. Trögheten i filamenten gör att den inte hinner slockna av innan den tänds pånytt.

Även gamla lysrörsarmaturer har en förmåga att flimra. Detta försvann mer eller mindre när tillverkarna gick över till elektroniska drivdon, dessa switchar på högre frekvenser och blir då flimmerfria.

Kan det vara så att kameran i telefonen är inställd default på något inställning som visar flimmer?

När det kommer till led däremot så är det väldigt vanligt med flimmer på lite enklare och billigare lösningar.

Har massor av Mobilfilmer på olika anläggningar jag varit och löst liknande problem på men kan tyvärr inte lägga upp dem här pga integritetsskäl/sekretessavtal med dessa kunder.

Ett sätt att se detta för ögat om man inte har tillgång till Mobilkamera är att titta åt ett annat håll så man ser ljuskällan lite perifert i ögonvrån. Upplever man då att det blinkar så är det riktigt illa för då är det mycket flimmer.
Något som bör åtgärdas.
Nej. Effektfrekvensen är 100Hz. Men en halogenlampa är så pass trög att det inte blir mycket filmer.

Vad menar du?
Det var väl det jag skrev:

"En halogenlampa eller klassisk glödlampa ska inte kunna flimra. Den tänds och släcks 50 ggr per sekund vid 50 Hz. Trögheten i filamenten gör att den inte hinner slockna av innan den tänds pånytt"

Blir väl en effektfrekvens på 100?

Vad är det jag inte förstår?

Redigerat:
Den tänds och släcks 100 gånger per sekund. 1 gång per halvvåg.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D dennisson skrev:
Jag har i huvudsak inbyggda leds, sk downlights. De har en driver (trafo) som dimmrar med just pulsning av ström. Så funkar de flesta lampor av denna typ misstänker jag. Följden blir ju att det flimmrar pga pulsad ström. Misstänker att det är väldigt svårt att bli av med detta? Vad det gäller ir-ljus så kan man absolut se det med en digitalkamera, men det har väl ingenting med led-flimmer att göra, eller missuppfattade jag dig på något sätt? ☺️

Ja, jag lär nog låta bli dimmern nu i framtiden (till familjens förtret) när jag nu vet om detta..
Har dimmer för led och dom flimmrar inte, köp påkostade och där det står på förpakningen att dom är dimmerbara. Har även jag spot med led och inget flimmer där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.