*fel tråd*
 
Jag har oljat in min altan med silvertjära nu i år. Trallen las för 2 somrar sedan, tryckt vanlig grön. Se på bilderna. Den högra delen utav altanen är oljad med 1 lager och den vänstra med 2 lager. Den vänstra blev snyggare enligt mig men kvistarna har kommit fram på den sidan och de är gulaktiga... och om den snyggare kulören är värt kvistarna njaaao.... Jag vet inte men nu har jag prövat iallafall och ser skillnaden.
Jag har även oljat in stolparna och klädselbrädorna på sidorna.
Altan behandlad med silvertjära, höger del 1 lager, vänster 2 lager, några kvistar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altan delvis behandlad med silvertjära, högra delen med 1 lager, vänstra med 2, i soligt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Ser nu att det är svårt att se skillnaderna och kvistarna i motljuset...
 
Redigerat:
  • Gilla
mangea
  • Laddar…
Oljade in sidorna på min altan, mest som ett test då jag ej visste vad jag hade att förvänta mig och jag blev glatt överraskad hur fint det blev. Den röda Goa Cumaru färgen kom tillbaka, vilket jag ville ha. Nu är ju sidorna byggda i plana cumaru plankor och som va väldigt enkla att slipa, värre blir det där man går, där är dom ju räfflade. Men så fort vädret tillåter ska jag olja där också. Torkade lite snålt på vissa ställen och regnet som kom dagen efter gjorde så att det blev någon vitare rand. Kommer bli svårt att passa in en bra tid men hoppas jag kan göra det snart i höst! Hopplöst när det ej får vara dagg, regn eller solsken :)

Nyoljad altan med röd Goa Cumaru-färg och ooljade räfflade ytor synliga, mot en bakgrund av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1
Kan man använda linolja och terpentin på ett tryckimpregnerat trädäck?
 
Tomture61
1800ES skrev:
Kan man använda linolja och terpentin på ett tryckimpregnerat trädäck?
Det går väldigt bra ,kallpressad linolja är bäst (tränger in djupare i trät) men du får räkna med att trät blir mörkt/svart med tiden .Linoljan oxiderar.
 
Om jag täcker det jag olja in med plast då jag märker att det ev. Kan börja regna, vad kan hända? Kommer det att torka till slut eller blir det kondens och således ränder?
 
  • Gilla
C/o 146
  • Laddar…
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Snickarn

För de som vill ha ett bra trädäck som håller i många många år och dessutom inte behöver underhållas finns det inget annat alternativ än Sioo.se- allt annat är att be om problem, spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det - så är det bara. Man får vad man betalar för !!
I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". Lossan
 
Lossan Lossan skrev:
I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". Lossan
 
  • Hink med 4,5 kg natronpulver av livsmedelskvalitet för hushållsbruk, vegan, utan tillsatser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset om Natron!
Jag vill bara få fråga igen för att få det helt klart för mig.
Kan man ha Natron blandad med 50% vatten, till tryckimpregnerad furualtan?
Hur blir då brädorna?
Hur ofta måste man behandla brädorna?
 
Jag lade nytt altangolv för 20 år sedan, och har aldrig oljat eller såpat. Tryckimp. furu som vartannat eller vart tredje år behandlats med vattenglas utspätt 50%. Golvet har alltid varit ljusgrått och blir inte angripet av mögel. Vattenglas säljs i färghandeln under namnet Natron.
Jag har några släta klipphällar, som ständigt invaderades av mossa, som jag inte ville ha där. Lösningen blev renskrapning och sopning med hård kvast, och därefter slaska på vattenglas. Ingen mossa efter 5 år!
(Vattenglas är luktfritt och innehåller natrium och kisel, som är naturens vanligaste grundämnen. Dessutom är det ett mycket billigt alternativ.)

LassOls
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Lossan Lossan skrev:
I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". Lossan
Har du någon exempelbild på hur det ser ut?
 
T tusentankar skrev:
Tack för tipset om Natron!
Jag vill bara få fråga igen för att få det helt klart för mig.
Kan man ha Natron blandad med 50% vatten, till tryckimpregnerad furualtan?
Hur blir då brädorna?
Hur ofta måste man behandla brädorna?
Natron i flytande form utspätt med vatten, läggs på ung. vartannat år. Tryckimp. furu ser ut så här efter 20 år, och har aldrig oljats eller såpbehandlats. Hälsn Lossan Trädäck i tryckimpregnerad furu som åldrats 20 år utan olja eller såp, med vita trädgårdsmöbler och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väderbiten träaltan av tryckimpregnerad furu vid ett hus, behandlad med natron och vatten, visar ålderstecken efter 20 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck av tryckimpregnerad furu som aldrig oljats eller såpbehandlats, belyst i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck av tryckimpregnerad furu, 20 år gammalt, obehandlat, med skuggor av utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Har du någon exempelbild på hur det ser ut?
vad är en sugga?
 
Grov pensel.
En grov pensel med trähandtag och svarta borst mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack. Hade ingen aning om att ni kallade det sugga. Du verkar haj` på detta här med trädäck. 2 frågor till.:giggle::D behöver trätrallen vara ren eller kan det vara lite grönt på vissa ställen?
Kan jag blaska på blandningen på fuktigt trä? Förstår att ju torrare det är ju mer suger det......
Oj....blev en lite fundering till............ hur fungerar detta vattenglaset? Gör det så att torrt trä " smörjs" så som olja gör?

Tack på förhand. // Ingela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.