70 993 läst · 104 svar
71k läst
104 svar
Så underhåller du trädäcket
Jag har oljat in min altan med silvertjära nu i år. Trallen las för 2 somrar sedan, tryckt vanlig grön. Se på bilderna. Den högra delen utav altanen är oljad med 1 lager och den vänstra med 2 lager. Den vänstra blev snyggare enligt mig men kvistarna har kommit fram på den sidan och de är gulaktiga... och om den snyggare kulören är värt kvistarna njaaao.... Jag vet inte men nu har jag prövat iallafall och ser skillnaden.
Jag har även oljat in stolparna och klädselbrädorna på sidorna.
edit: Ser nu att det är svårt att se skillnaderna och kvistarna i motljuset...
Jag har även oljat in stolparna och klädselbrädorna på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
edit: Ser nu att det är svårt att se skillnaderna och kvistarna i motljuset...
Redigerat:
Oljade in sidorna på min altan, mest som ett test då jag ej visste vad jag hade att förvänta mig och jag blev glatt överraskad hur fint det blev. Den röda Goa Cumaru färgen kom tillbaka, vilket jag ville ha. Nu är ju sidorna byggda i plana cumaru plankor och som va väldigt enkla att slipa, värre blir det där man går, där är dom ju räfflade. Men så fort vädret tillåter ska jag olja där också. Torkade lite snålt på vissa ställen och regnet som kom dagen efter gjorde så att det blev någon vitare rand. Kommer bli svårt att passa in en bra tid men hoppas jag kan göra det snart i höst! Hopplöst när det ej får vara dagg, regn eller solsken
Logga in
Skapa konto
I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". LossanEj verifierad skrev:
Lossan skrev:I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". Lossan
Tack för tipset om Natron!
Jag vill bara få fråga igen för att få det helt klart för mig.
Kan man ha Natron blandad med 50% vatten, till tryckimpregnerad furualtan?
Hur blir då brädorna?
Hur ofta måste man behandla brädorna?
Jag vill bara få fråga igen för att få det helt klart för mig.
Kan man ha Natron blandad med 50% vatten, till tryckimpregnerad furualtan?
Hur blir då brädorna?
Hur ofta måste man behandla brädorna?
Jag lade nytt altangolv för 20 år sedan, och har aldrig oljat eller såpat. Tryckimp. furu som vartannat eller vart tredje år behandlats med vattenglas utspätt 50%. Golvet har alltid varit ljusgrått och blir inte angripet av mögel. Vattenglas säljs i färghandeln under namnet Natron.
Jag har några släta klipphällar, som ständigt invaderades av mossa, som jag inte ville ha där. Lösningen blev renskrapning och sopning med hård kvast, och därefter slaska på vattenglas. Ingen mossa efter 5 år!
(Vattenglas är luktfritt och innehåller natrium och kisel, som är naturens vanligaste grundämnen. Dessutom är det ett mycket billigt alternativ.)
LassOls
Jag har några släta klipphällar, som ständigt invaderades av mossa, som jag inte ville ha där. Lösningen blev renskrapning och sopning med hård kvast, och därefter slaska på vattenglas. Ingen mossa efter 5 år!
(Vattenglas är luktfritt och innehåller natrium och kisel, som är naturens vanligaste grundämnen. Dessutom är det ett mycket billigt alternativ.)
LassOls
Har du någon exempelbild på hur det ser ut?Lossan skrev:I stället för Sioo kan man använda vattenglas (natriumsilikat) utspätt med vatten 50%. Snabbt att slaska på med en "sugga", upprepas med 2-3 års mellanrum. Ger silvrig yta som inte utsätts för alger. Inga farliga kemikalier eller klibbig yta. Kan inte flaga och är i särklass billigast! Jag har använt vattenglas på min tryckimp altan i tjugo år nu, aldrig olja eller såpa. PS Det säljs även under namn "Natron". Lossan
Natron i flytande form utspätt med vatten, läggs på ung. vartannat år. Tryckimp. furu ser ut så här efter 20 år, och har aldrig oljats eller såpbehandlats. Hälsn LossanT tusentankar skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack. Hade ingen aning om att ni kallade det sugga. Du verkar haj` på detta här med trädäck. 2 frågor till. behöver trätrallen vara ren eller kan det vara lite grönt på vissa ställen?
Kan jag blaska på blandningen på fuktigt trä? Förstår att ju torrare det är ju mer suger det......
Oj....blev en lite fundering till............ hur fungerar detta vattenglaset? Gör det så att torrt trä " smörjs" så som olja gör?
Tack på förhand. // Ingela
Kan jag blaska på blandningen på fuktigt trä? Förstår att ju torrare det är ju mer suger det......
Oj....blev en lite fundering till............ hur fungerar detta vattenglaset? Gör det så att torrt trä " smörjs" så som olja gör?
Tack på förhand. // Ingela
Liknande trådar
-
FTX-ventilation - så kontrollerar och underhåller du
Artikelkommentarer -
Hur stänga trädäcket på bäst sätt?
Altan & Uteplats -
Såpa eller olja trädäcket?
Altan & Uteplats -
Fukt i källare kan trädäcket vara orsaken?
Miljö & Hälsa -
Fått gröna alger på trädäcket. Får ej bort det med såpa!? Hjälp tack! Bild finns
Altan & Uteplats