G
varför har man gått över till vattenbaserat?
kan ju ej vara bra att få behandla träet flera gånger för att det gröna piggmentet som grönt tryckt har inte ska rinna av eller bli dimmigt.
till o med att det står att man ska göra det för att det inte ska bli så .
undra hur många timmar målarn ska ha och hur många burkar man ska köpa för att ha det grönt o fint som i början ???
 
G
Ska såpa. Gul eller grön såpa, vilken ska jag välja och vad är egentligen skillnaden?!??
 
Enda skillnaden är färgen.
 
Färgen. :)

Den gröna såpan har grönt färgämne tillsatt och ibland också doft. Tidigare var det dock skillnad på dom.
 
S
Detta verkar intressant. Jag skall byta ett altandäck på 20m² + 30m², där de 20 ligger under tak. Nuvarande däck har legat på sedan hösten 1978, d.v.s. i totalt nästan 36 år. Däcket under tak är hyfsat till utseendet. medan det andra ser ut som ett typiskt utedäck. En sak är dock helt säker; Gissa om spikarna sitter som gjutna i regelverket!!! Jag utgår från att jag inte behöver "olja" med såpa de första åren, men kanske olja in däcket som förut tills det blir smutsigt. På skogstomter utsätts ju trä för extrema påfrestningar.
 
G
Garanterat ingen Sioo rep.

Men produkten är otroligt bra. Lade på gammalt o nytt 200 m2 däck för 8 år sen. Har hållit sen dess men nu är det dessvärre dags igen. Mitt enda klagomål är det hutlöst höga priset. Ingen kemist som kan blanda likvärdigt utan ockerpris ;)
 
G
Gynna svamp, mögel och andra mikroorganismer-olja in ditt utedäck och låt dom som lever på´t äta och föröka sig. Såpa, lut och dylikt tar kål på de små och gör handlaren fattigare och ger dig mindre hemmajobb.
EGAT
 
P
Jag har tvättat mitt 3 år gamla tryckimpregnerade trallgolv vår och höst med grumme. Tömmer en flaska i en hink. Jag har lyckats hålla det ljust och fint, men jag märker nu att golvet börjar flisa sig. Sonen har i sommar fått flera flisor i fötterna. Är lösningen att "olja in" med 50/50 vatten grumme efter rengöring? Gör det skillnad? Har funderat på sioo men blir avskräckt av priset då jag har 100 m2
 
M
Köp såpan på dunk på Jula. Betydligt billigare.
 
G
Hur kan man bäst ta bort MASSOR med löv och skräp från altanens trädäck? Vi har inget tak över golvet och det finns många stora träd som står nära. Vi har skräpigt under hela våren, sommaren och hösten. Brukar köra med en vanlig liten dammsugare men den fylls snabbt med skräp. Ska man ha lövsug eller?
 
M
gäst skrev:
Hur kan man bäst ta bort MASSOR med löv och skräp från altanens trädäck? Vi har inget tak över golvet och det finns många stora träd som står nära. Vi har skräpigt under hela våren, sommaren och hösten. Brukar köra med en vanlig liten dammsugare men den fylls snabbt med skräp. Ska man ha lövsug eller?
Lövblås med sug. Först blåser du ihop allt i en hög sen suger du upp med sugen. Det funkar rätt bra med blöta löv också.
 
R
Jag har hört att man kan blanda såpa vatten och atamon så blir trallet inte fult och svart. Någon som vet blandnings mängder?
 
J
När skall man börja olja impregnerat golv, vi la det 2014?
 
G
Köp ny trall era snål jåpar?
 
L
Jag har ett 13-år gammalt trädäck, tryckt virke. 14x4 meter stort. Har skött det årligen, tvättat med terasstvätt och sedan med högtrycksborsten samt oljat med känt fabrikat. Altanen har blivit allt mörkare och flammigt. Inte så mycket sprickor, Ser verkligen trist ut. Börjar att resignera. Finns det någon dunderkur att ta till? Tacksam för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.