osiris skrev:
Visst, jag håller i grunden med. Men samtidigt känns det inte självklart att jag ska få kvitta aktieutdelning i mitt företag mot räntekostnader för min bostad...
Precis! Eftersom ränta på lån är något man själv valt, det är ju kostnaden för den tjänsten, så kan man lika gärna säga att jag ska kunna kvitta min inkomst mot någon annan utgift. Typ inköp på Systembolaget... ;-)

Så oavsett om att det bara tillfälligt mattar prisökningen på bostäder så tycker jag att ränteavdragen ska bort. Eller införas på allt så man kan kvitta vilket inköp som helst (vilket ju är helt knasigt, som ni säkert förstår).
 
Det blir inte direkt förenligt med Sossepolitiken eftersom de allra rikaste skulle vinna på att beskattning av ränta på sparkapital försvann och de vanliga svenssons som köpt en villa skulle förlora rejält på borttaget ränteavdrag.
 
G
skattelagstiftningen har tre inkomstslag , lön av arbete , inkomst av kapital och inkomst av fastighet . med dårens monomana envishet söker staten att öka skatterna på allehanda vis . nu är ränteavdragen på tapeten . att plocka ut ett enskilt moment i skattecirkusen och förse argumenten med allehanda populistiska påståenden som appellerar till folk så tror politikerna att de bereder väg för sådan förändringar i skattesystemet . det är som att man tar bort en del i en fungerande motor . och kleptokratin tror sig ha vunnit . är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha ?
Linuxs skrev:
Precis! Eftersom ränta på lån är något man själv valt, det är ju kostnaden för den tjänsten, så kan man lika gärna säga att jag ska kunna kvitta min inkomst mot någon annan utgift. Typ inköp på Systembolaget... ;-)

Så oavsett om att det bara tillfälligt mattar prisökningen på bostäder så tycker jag att ränteavdragen ska bort. Eller införas på allt så man kan kvitta vilket inköp som helst (vilket ju är helt knasigt, som ni säkert förstår).
 
Ulric skrev:
Ingen naturlag, bara att man brukar beskatta nettot. En potatishandlare som köper två ton potatis för en krona kilot, säljer ett ton för två kronor kilot och får resten förstört pga lagerskador gör ingen vinst och betalar ingen skatt. Det förefaller rimligt att den som lånar tusen kronor till 10% ränta och investerar dem till 10% avkastning inte heller bör beskattas för den obefintliga vinsten.
Men det där handlar väl egentligen om "avdrag för utgifter för inkomstens förvärvande". Och såna avdrag kan man ju ha kvar. Dock räknar jag inte räntor för vare sig bolån eller sms-lån dit.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Men det där handlar väl egentligen om "avdrag för utgifter för inkomstens förvärvande". Och såna avdrag kan man ju ha kvar. Dock räknar jag inte räntor för vare sig bolån eller sms-lån dit.
Nisse lånar hundra tusen med sitt hus som säkerhet till två procents ränta, köper aktier i Telia för pengarna, får nästa år utdelning motsvarande fyra procent av aktiekapitalet.
 
Eller - lisa och eva lånar 4000000 för att köpa ett hus. Fastighetsavgiften motiveras med att man har en fiktiv inkomst av sin bostad, då bör ju rimligen kostnaderna vara avdragsgilla också.
 
Det är klart att det skulle kunna blir en del definitionsfrågor, som vad är ett bolån och vad är lån till investering.

Men principen att skatt på kapitalinkomst och avdrag för räntekostnad hör benhårt ihop, är inte självklar anser jag.
 
sunqan skrev:
Eller - lisa och eva lånar 4000000 för att köpa ett hus. Fastighetsavgiften motiveras med att man har en fiktiv inkomst av sin bostad, då bör ju rimligen kostnaderna vara avdragsgilla också.
Fastighetsavgiften finns väl för att samhället vill få in pengar. Den avgiften finns väl inte bara på bostäder?
 
Motiveringen från politikerhåll har "alltid" varit att man har en fiktiv inkomst. Förr hade man en schablonintäkt som togs upp och beskattades som inkomst.
 
Lösningen när det gäller fastighetsskatten är givetvis att sluta låtsas att det är något annat än en skatt. Samtidigt tar man bort det låga taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.