Mikael_L
Och så var laminatfräsningen klar då. Det ser ju fantastiskt nog bra ut. Jag var rätt nöjd. :)
underlimmad_ho#22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De olika hörnen blev aningen olika, vilket jag surade lite över just då, men ärligt talat är det ingen som lägger märke till det nu. Inte ens jag själv stör mig på det.
Förövrigt ser det lite fransigt ut på en del bilder, det är bara skyddsfolien på bänskivan som syns.
underlimmad_ho#23.jpg
Skapa konto

underlimmad_ho#24.jpg
Skapa konto

underlimmad_ho#25.jpg
Skapa konto

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bra jobbat! Och jättebra tråd. Nu vill vi se mer ;)

Mikael_L
Nu är det ju snart klart, bara limma lite och lite annat pyssel och sen ... :)

Limmet var länge en knäckfråga, vad för slags.
Men i tråden som länkades i första inlägget så framkommer det att det blev TEC7.
FELLES TEC7 310ml 2012_weblarge.jpg
http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501

Så nu kollade jag bara av laminatkanten lite till, skrapade lite lätt med stämjärn för att vara säker på att sista resterna av spånskiva verkligen var borta. Rengjorde limytorna (diskbänk + laminat) med T-röd på bomullstrasa.

Och så på med limmet. Försökte få ut en så jämn sträng som möjligt, för att underlätta en perfekt lika tjock fog hela vägen runt. Jag siktade på ca 1mm tjock fog eller lite drygt det. Och på de lite dryga 10 mm som pressytan var så betyder det ca 1*15mm limskikt (15mm2) vilket betyder att en sträng med diameter på ca 4 mm blir lagom. Så det siktade jag på.
Och så jobbade jag på så snabbt jag kunde med någorlunda precision, och sen snabbt på med diskhon. För att limmet inte skulle hinna få något torkat skinn på ytan.
Så här blev det inga bilder, jag prioriterade hastigheten.

Och här hade jag ett något fjädrande underlag i form av en kraftig kartong/wellpapp-skiva under, och sen en liten bit plastfolie (åldersbeständig ångtät folie blev det givetvis). Detta skulle visa sig vara ett felaktigt beslut.
Men jag tänkte att det något fjädrande underlaget skulle hjälpa till att få jämnt presstryck och lite sådana tankar.

När jag lagt in hon på plats så la jag i 4 små klossar och 4 vikter i form av kartonger med klinker, för att hålla press på limningen.
underlimmad_ho#27.jpg
Skapa konto

Såhär fick det nu stå några dagar, jag minns inte riktigt hur länge, men jag hade inte direkt bråttom så det fick säkert stå en 3-7 dagar nåt.

Så här såg klossarna ut, och dom behövdes för att bänkskivan var tjockare än vad diskhon var på kanten.
Det hade nog gått att tynga ner mitt på själva hon också, men när det gick att göra såhär så kändes det bra.
Den här hon har uppstyvande plåtvinklar längs långsidorna, så det räckte bra att tynga ner i de 4 hörnen.
underlimmad_ho#28.jpg
Skapa konto

Och efter så såg det bra ut, limmet hade trängt fram litegrann precis överallt.
underlimmad_ho#29.jpg
Skapa konto

Närbild. I överkant har jag provat att ta bort lite lim, lite orolig att det skulle sitta hårt och vara svårt att få loss. Men det var inga problem.
underlimmad_ho#30.jpg
Skapa konto

Mikael_L
Jag räknade ut mha kontaktytan att limmet bör få en limstyrka på bortåt 7 ton mot diskhon.
Det känns ju betryggande. Men å andra sidan, vad kan det inte bli för våldsamma krafter, och skjuvkrafter dessutom, när man tömmer en kastrull med kokhett pastavatten?

Så jag grunnade lite på någon slags extra infästning/säkring. Helst en som avlastar limfogen vid ev rörelser.

Och jag valde polyesterplast, som jag fyllde upp mellan ho och bänkskiva med.

Och då tänkte jag fylla mellan bänskivan och förstärkningsplåtarna som är nära kanten.
Så först lite maskeringstape + akrylfog på de fyra ställena där det saknas plåtförstärkning, så polyestermassan håller sig på sin plats.
underlimmad_ho#32.jpg
Skapa konto

Sen behövs det lite saker.
underlimmad_ho#33.jpg
Skapa konto

Och här har jag hällt i ett par dl polyster, så det blev ca 5-10mm djupt.
Sen drog jag upp lite polyester med en träpinne upp mot bänkskivan, för att öka på anliggningsytan lite extra.
Det mesta rinner ju tillbaka, men det gör väl den nytta det gör. Om inte annat så blir mer av ändytan fuktsäkrad :)
underlimmad_ho#34.jpg
Skapa konto

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Detta är helt min melodi!
Vad spelar det för roll om det tar 20 timmar av ens liv i anspråk när det är kul hela tiden. Det är ju för just sånt här som man har fina maskiner, en förstående familj, Google och självklart Byggahus forum.

Tummen upp för mycket fint reportage!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När får vi reda på detta då?

citat:

Och här hade jag ett något fjädrande underlag i form av en kraftig kartong/wellpapp-skiva under, och sen en liten bit plastfolie (åldersbeständig ångtät folie blev det givetvis). Detta skulle visa sig vara ett felaktigt beslut.

Noseone skrev:

citat:

Man kan ju gissa att laminatet fjädrar ut lite och limmet härdar i det läget. Då blir det kanske ett upphöjt laminat runt stora delar av hon. Eller kanske mest i hörnen där vikterna tryckte.
Det hade nog varit bättre att ha ett stumt, plant underlag och lagt mindre vikt mitt på hon (1 krt klinker).
Det var en gissning.

Mikael_L skrev:
Och nu sviker minnet mig lite, jag vet faktiskt inte riktigt säkert varför jag gjorde denna jigg. Det var åtminstone inte för köra med kullagrat frässtål mot. Jag körde fortfarande mot skenan.
Men i vilket fall, jag la på skenan, spände fast den med tvingarna, ritade ett streck på skivan längs med skenan så skenan skulle hamna på samma ställe sen. Två markeringar över hur långt det skulle fräsas, och så fräsa spåret.
Kanske för att ha en vettig plattform för fräsens sula? Annars hade det ju på ena sidan vart helt tomt och på andra bara en laminatkant (som kanske inte är så stabil?)

Jag är i valet och kvalet om jag ska ge mig in på detta jag med.. mitt problem är att laminatskivan jag vill ha kostar 3600:- eller nått sånt (lite lyxigare kant etc).. känns surt om man skulle misslyckas på en skiva för 3600:- .. alternativet är att låta marbodal (som har skivan) själva göra underlimningen men då är det billigaste alternativet för en 1½ ho med avrinning 7300:- bara för ho/underlimning så totalt över 10k!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag borde kanske försöka knyta ihop säcken nu då. (iaf tillfälligt).
Jag kanske hittar lite bilder på de andra bearbetningarna och lägger upp de senare.

Efter limningen så är det en ganska lätt match att försiktigt skära loss överflödigt lim med en vass rakbladskniv, och de sista resterna putsar man lätt bort med finger eller en tygtrasa.
Hörnet på laminatkanten måste också putsas ner lite försiktigt, den är jättevass annars.

Nåväl, annars så tyckte jag det mesta gick ganska bra. Med lite försiktighet och noggrannhet så kan jag inte tänka mig att så många får några stora svårigheter, i alla fall om man har en hyggligt bra fräs och en liten erfarenhet av att jobba med trä.
Själv är jag så gott som total nybörjare, har bara lite allmän händighet i fingrarna.

Men en bra arbetsplats med slätt, vågrätt och stabilt underlag ska man nog försöka ha. Jag jobbade på lite halvkassa sätt, bl.a. på ett antal paket laminatgolv som arbetsbänk.
Mycket mycket spån och damm blev det.
Jag hade lite problem med att mina frässtål inte var tillräckligt långa, typ hade tillräckligt lång axel.
Kolla detta när du köper stål. Jag lyckades nätt och jämt få till det, bl.a. genom att fästa frässtålen lite för långt ut i spännhylsan. Inte helt bra, men vad gör man. ;)

Jag tror svårighetsgraden beror väldigt mycket på formen på diskhon, en helt rund ho eller en med raka kanter som min, är nog relativt enkelt. Svagt böjda former av olika slag kan däremot erbjuda en hel del utmaning.

Jag tyckte det var ett ganska kul projekt, men ekonomiska faktorer spelade givetvis in. Ett tag var jag helt klart sugen på att köpa färdigt från IKEA, för det var oerhört prisvärt. Men det föll i princip bara på att IKEA har (hade?) hopplöst tjocka bänkskivor, som inte passar ihop i höjd med den heltäckande diskbänk vi hade.

Och så till några svar på speciella frågor:
Noseone skrev:

citat:

Ja, det var alltså något litet dumt.
När allt var limmat klart så var laminatet vikt/böjt något något lite. Ner mot hon. Det gör egentligen nästan ingenting, det är så lite att det nästan inte märks, men när ytan speglas i ljus så syns det dock rätt väl.
Böjningen är ju åt rätt håll också, dvs det rinner ner i hon, samlar inte pölar på bänkskivan.

Men helt klart skulle jag hellre haft ett tokstabilt underlag, absolut 100% plant (kan kontrolleras med ett vattenpass eller rätskiva). Sen bara en tunn plastfilm ovanpå detta för att limmet inte ska limma ihop allt.

largab skrev:
Man kan ju gissa att laminatet fjädrar ut lite och limmet härdar i det läget. Då blir det kanske ett upphöjt laminat runt stora delar av hon. Eller kanske mest i hörnen där vikterna tryckte.
Det hade nog varit bättre att ha ett stumt, plant underlag och lagt mindre vikt mitt på hon (1 krt klinker).
Det var en gissning.
ja typ så, fast laminatet fjädrade alltså in lite istället. Men korrekt, ett plant stabilt underlag är det bästa.

Men vilken vikt som passar kan ju diskuteras. Med mina 4 paket (jag vet inte vad dom väger, 30st 20x20cm plattor/ paket, kan kanske vara ... hmm 4x 5 kg kanske) så blev limskiktet ganska tunt, rätt ordentligt hoppressat.
Det blev åtminstone tunnare än den mm jag tänkte mig, kanske 1/4 eller möjligen 1/2 mm.
Halva vikten hade alltså säkert också fungerat. Men det beror ju sen också på hur stor anliggningsyta det är som limmet ska pressas emot.

pjkw skrev:
Mikael_L skrev:
Och nu sviker minnet mig lite, jag vet faktiskt inte riktigt säkert varför jag gjorde denna jigg. Det var åtminstone inte för köra med kullagrat frässtål mot. Jag körde fortfarande mot skenan.
Men i vilket fall, jag la på skenan, spände fast den med tvingarna, ritade ett streck på skivan längs med skenan så skenan skulle hamna på samma ställe sen. Två markeringar över hur långt det skulle fräsas, och så fräsa spåret.

Kanske för att ha en vettig plattform för fräsens sula? Annars hade det ju på ena sidan vart helt tomt och på andra bara en laminatkant (som kanske inte är så stabil?)
Ja så var det ju. Tack för att du agerar minne åt mig. :)

Lite bilder på slutresultatet kan man väl få se?

Mikael_L
Jo det borde gå.

Nu hittade jag ingen bra snabbt. Jag kan annars ta lite nya fina bilder, bara jag lyckas städa av bänken lite.
Men jag hittade en med julbordet uppställt, mindre än en vecka efter jag gjorde klart det sista, så det var lite bråttom där på slutet. ;)
underlimmad_ho#35.jpg

Men håller verkligen laminatet om man tappar en 10 liters kastrull full med vatten i hon?

Jag vet inte om jag någonsin sett en "riktig" underlimmad ho. Är de konstruerade likadant?

Har det funkat så här långt?
Renoverar en lgh åt grabben och blev lite sugen på att underlimma.

Mikael_L
Det funkar och håller än.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Skulle man inte kunna sänksåga från ovansidan några mm in sen ta fräsen och fin putsa till kanterna, har man ett stål med rätt radie så får man väl till hörnet direkt.
Ev fräsa bort mesta delen av spåret från undersidan innan man göra slutliga finfräsningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.