Jag har skarvat bänkskivor i vinkel till köket samt till tvättstugan och underlimmat en ho i köket, och nu tänkte jag presentera detta i denna tråd.
Jag har använt relativt vanliga verktyg som många hemmafixare har tillgång till, dvs sänksåg och handöverfräs som mesta specialverktyg.
I denna tråd beskriver jag skarvningen av bänkskivan i tvättstugan:
http://www.byggahus.se/forum/kok/183765-fixar-jag-ihop-en-laminatbankskiva-i-vinkel.html
Inför underlimningen av diskhon fick jag mycket hjälp i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/kok/194631-vilket-lim-till-underlimmad-diskho.html
Jag kan väl passa på och rikta ett extra tack till Wide Glide och Paul-Staffanstorp som engagerade sig så väl att det till sist blev bra.
Jag har använt relativt vanliga verktyg som många hemmafixare har tillgång till, dvs sänksåg och handöverfräs som mesta specialverktyg.
I denna tråd beskriver jag skarvningen av bänkskivan i tvättstugan:
http://www.byggahus.se/forum/kok/183765-fixar-jag-ihop-en-laminatbankskiva-i-vinkel.html
Inför underlimningen av diskhon fick jag mycket hjälp i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/kok/194631-vilket-lim-till-underlimmad-diskho.html
Jag kan väl passa på och rikta ett extra tack till Wide Glide och Paul-Staffanstorp som engagerade sig så väl att det till sist blev bra.
Då sätter jag igång med artikeln om själva underlimningen.
Startmaterial var en relativt billig laminatbänkskiva i 90cm bredd från Bauhaus.
Den skulle till sist klyvas ner till 75cm bredd, kortas, rundas ett hörn, sättas kantband på samt skarvas i 90° vinkel. Jag kanske till sist kommer genom alla momenten, vi får se.
Hon var från IKEA, den lilla Boholmen:
Med detta material som totalt kostade relativt lite pengar kändes det som att jag vågar chansa och kan ta ett misslyckande. Hon skulle dessutom sitta i kanten av en bänkskiva som ända skulle kapas ner en del, så ett misslyckande skulle bara betyda att jag fick kapa bort det som misslyckats och erhålla mindre spill i slutändan.
Hon kändes också relativt tacksam att jobba med, med sina helt raka kanter, bara lite radie i hörnen.
Det enda som kanske hade kunnat varit enklare hade varit en helt rund ho, så man kunnat fräsa runt en styrning i mitten och bara cirklat fräsen runt.
En ho med långa mjuka böjar istället för raka kanter lär erbjuda många gråa hår.
Att hon ska ha en rak yta där det ska limmas är ju självklart, som det är på denna IKEA-ho.
Så nu kör vi:
Först en noggrann inmätning av önskat läge och en lika noggrann uppställning av hon på skivan, allt upp och ner:
Sen ritade jag upp längs kanten.
Det behöver inte vara helt toknoga här, det ska fräsas till minst hit, eller en mm extra, typ.
Startmaterial var en relativt billig laminatbänkskiva i 90cm bredd från Bauhaus.
Den skulle till sist klyvas ner till 75cm bredd, kortas, rundas ett hörn, sättas kantband på samt skarvas i 90° vinkel. Jag kanske till sist kommer genom alla momenten, vi får se.
Hon var från IKEA, den lilla Boholmen:
Med detta material som totalt kostade relativt lite pengar kändes det som att jag vågar chansa och kan ta ett misslyckande. Hon skulle dessutom sitta i kanten av en bänkskiva som ända skulle kapas ner en del, så ett misslyckande skulle bara betyda att jag fick kapa bort det som misslyckats och erhålla mindre spill i slutändan.
Hon kändes också relativt tacksam att jobba med, med sina helt raka kanter, bara lite radie i hörnen.
Det enda som kanske hade kunnat varit enklare hade varit en helt rund ho, så man kunnat fräsa runt en styrning i mitten och bara cirklat fräsen runt.
En ho med långa mjuka böjar istället för raka kanter lär erbjuda många gråa hår.
Att hon ska ha en rak yta där det ska limmas är ju självklart, som det är på denna IKEA-ho.
Så nu kör vi:
Först en noggrann inmätning av önskat läge och en lika noggrann uppställning av hon på skivan, allt upp och ner:
Sen ritade jag upp längs kanten.
Det behöver inte vara helt toknoga här, det ska fräsas till minst hit, eller en mm extra, typ.
Redigerat:
Innanför den uppritade yttercirkeln för fräsningen så ritade jag en inre "cirkel".
Den ritade jag på frihand med en linjal bara, och hur långt in den ritades bestämdes av att all yta för limning + någon mm var det som gällde, se den gröna markeringen i bilden:
Den ritade jag på frihand med en linjal bara, och hur långt in den ritades bestämdes av att all yta för limning + någon mm var det som gällde, se den gröna markeringen i bilden:
Dags att fräsa.
Jag körde mot en av mina festtool-skenor. Men det går givetvis bra att använda vadsomhelst. Men dessa skenor var för mig väldigt lämpliga då jag har tvingar till dom som håller dom ordentligt på plats.
Rikta in styrskenan så det fräses längs de uppritade linjerna, jag körde med en typ 8-10 mm notfräs, bättre att ta en liten fräs och ta många skär om man inte har en herrejösses stark fräs och starka och stabila armar/händer.
Det betyder att skenan får flyttas allt eftersom.
Och så en bild på lite påbörjad fräsning, och sen en halvvägs genom runtom.
Jag fegade lite och tog det lite allteftersom. Troligen skulle det kunnat gå bra att fräsa ända ner till laminatet på varje sida direkt.
Och sen går det ju att kolla passningen lite också, så det inte behöver tas mer på antingen yttersidan eller insidan.
Jag körde mot en av mina festtool-skenor. Men det går givetvis bra att använda vadsomhelst. Men dessa skenor var för mig väldigt lämpliga då jag har tvingar till dom som håller dom ordentligt på plats.
Rikta in styrskenan så det fräses längs de uppritade linjerna, jag körde med en typ 8-10 mm notfräs, bättre att ta en liten fräs och ta många skär om man inte har en herrejösses stark fräs och starka och stabila armar/händer.
Det betyder att skenan får flyttas allt eftersom.
Och så en bild på lite påbörjad fräsning, och sen en halvvägs genom runtom.
Jag fegade lite och tog det lite allteftersom. Troligen skulle det kunnat gå bra att fräsa ända ner till laminatet på varje sida direkt.
Och sen går det ju att kolla passningen lite också, så det inte behöver tas mer på antingen yttersidan eller insidan.
Och så fortsätta ner mot laminatet, nu börjar det bli svettigt, det är nog mindre än en halv mm mellan limmet och fel sida om laminatet.
Just det, jag glömde att nämna att man bör givetvis hålla till på en absolut stabil, plan och vågrät yta för detta jobb.
Första bilden visar när jag nått limskiktet/laminatet. Cirklarna ser lite skumma ut, men det är inget att oroa sig för, pressar man fräsen det minsta lite hårdare eller stannar till blir det mycket lätt sådär. Dom typ känns inte med fingret.
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och jobba metodiskt och försiktig (nåja, så jättesvårt var det ju inte, jag har mycket ringa maskinerfarenhet och lyckades ändå). Men en bra fräs är nog trevligt att ha, den här "mikrometerskalan" var guld nu, att kunna sänka delar av 1/10 mm med lite kontroll på vad man gör.
På bild tre syns det hur det fortfarande finns lite spån kvar, allt måste bort annars kommer det säkerligen ofelbart dra in fukt sen och sabba allt. Är det pyttelite kvar någonstans som man missat kan man försiktigt skrapa bort den med ett stämjärn också, men skrapa hellre än "klyv" bort det då.
Just det, jag glömde att nämna att man bör givetvis hålla till på en absolut stabil, plan och vågrät yta för detta jobb.
Första bilden visar när jag nått limskiktet/laminatet. Cirklarna ser lite skumma ut, men det är inget att oroa sig för, pressar man fräsen det minsta lite hårdare eller stannar till blir det mycket lätt sådär. Dom typ känns inte med fingret.
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och jobba metodiskt och försiktig (nåja, så jättesvårt var det ju inte, jag har mycket ringa maskinerfarenhet och lyckades ändå). Men en bra fräs är nog trevligt att ha, den här "mikrometerskalan" var guld nu, att kunna sänka delar av 1/10 mm med lite kontroll på vad man gör.
På bild tre syns det hur det fortfarande finns lite spån kvar, allt måste bort annars kommer det säkerligen ofelbart dra in fukt sen och sabba allt. Är det pyttelite kvar någonstans som man missat kan man försiktigt skrapa bort den med ett stämjärn också, men skrapa hellre än "klyv" bort det då.
Nu är det fräst runt, dvs hela det markerade området är nedfräst ner till laminatet, då ska mittdelen bort.
Jag antar att även detta går att fräsa, genom att göra inre "cirkeln" mindre, men här fegade jag och gick runt med min Bosch PMF180 multimaskin längs vinkeln laminat-inre delen.
Det gick snabbt och var helt odramatiskt.
Och så går det att prova passningen igen nu, även kolla hur det ser ut på ovansida, hålla tummarna för att laminatet går tillräckligt långt ut överallt. .
Jag antar att även detta går att fräsa, genom att göra inre "cirkeln" mindre, men här fegade jag och gick runt med min Bosch PMF180 multimaskin längs vinkeln laminat-inre delen.
Det gick snabbt och var helt odramatiskt.
Och så går det att prova passningen igen nu, även kolla hur det ser ut på ovansida, hålla tummarna för att laminatet går tillräckligt långt ut överallt. .
Redigerat:
Här gjorde jag IRL en paus på någon månad för att utreda limfrågan.
Jag hade också tänkt att överskjutande laminatkant skulle fräsas bort efter limningen, men ändrade mig sen, som jag snart ska visa.
Så jag tar en paus här och nu också. Vi får väl se om det även nu blir någon månad.
Jag hade också tänkt att överskjutande laminatkant skulle fräsas bort efter limningen, men ändrade mig sen, som jag snart ska visa.
Så jag tar en paus här och nu också. Vi får väl se om det även nu blir någon månad.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Är det värt besväret jämfört med att sätta in en hel rf diskbänk?
Som rent tekniskt faktiskt är mycket bättre
Som rent tekniskt faktiskt är mycket bättre
Det har jag också i köket ! *hehe*KnockOnWood skrev:
Jag har en heltäckande RF diskbänk där det diskas och en extra underlimmad ho bredvid spisen, den kommer även nära och bra till för åtkomst från uteplatsen och v-rummet.
Detta är denna typ av trådar som gör detta forum så bra, väldigt bra beskrivet.
För mig handlar det om att en måttanpassad rostfri diskbänk är mycket dyrare än en laminatskiva samt att utseendet är helt annorlunda.KnockOnWood skrev:
Mycket bra skrivet Mikael, ser fram emot fortsättningen!
Först hade jag som sagt tänkt att limma först och trimma laminatkanten efter. Men ju mer jag tänkte på det desto svårare verkade det vara, särskilt att trimma utan att repa och skada det rostfria.
Så jag bestämde mig för att göra kanten klar innan limningen.
Så först mätte jag ut och försökte bestämma var kanten lämpligen skulle vara. Och markerade.
Och så valde jag ut en falsfräs med en radie som skulle passa direkt som rundning i hörnen.
Och nu sviker minnet mig lite, jag vet faktiskt inte riktigt säkert varför jag gjorde denna jigg. Det var åtminstone inte för köra med kullagrat frässtål mot. Jag körde fortfarande mot skenan.
Men i vilket fall, jag la på skenan, spände fast den med tvingarna, ritade ett streck på skivan längs med skenan så skenan skulle hamna på samma ställe sen. Två markeringar över hur långt det skulle fräsas, och så fräsa spåret.
Så jag bestämde mig för att göra kanten klar innan limningen.
Så först mätte jag ut och försökte bestämma var kanten lämpligen skulle vara. Och markerade.
Och så valde jag ut en falsfräs med en radie som skulle passa direkt som rundning i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu sviker minnet mig lite, jag vet faktiskt inte riktigt säkert varför jag gjorde denna jigg. Det var åtminstone inte för köra med kullagrat frässtål mot. Jag körde fortfarande mot skenan.
Men i vilket fall, jag la på skenan, spände fast den med tvingarna, ritade ett streck på skivan längs med skenan så skenan skulle hamna på samma ställe sen. Två markeringar över hur långt det skulle fräsas, och så fräsa spåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dags att fräsa laminatkant.
Måtta in mallen noga, och skenan mot det ritade strecket på jiggen.
Jag vill minnas att jag tog 1-2 mm för lite i det första skäret (pbs) och kontrollerade med diskhon att jag var på rätt spår innan jag tog det sista. Nu ser man också varför det var så fiffigt med ett litet urtag i spalten på jiggen, för att få in fräsen smidigt.
Visa bilaga 115108
Sen gick jag inte riktigt längst ut heller i detta skede, ville ha lite kvar att spela på.
Måtta in mallen noga, och skenan mot det ritade strecket på jiggen.
Jag vill minnas att jag tog 1-2 mm för lite i det första skäret (pbs) och kontrollerade med diskhon att jag var på rätt spår innan jag tog det sista. Nu ser man också varför det var så fiffigt med ett litet urtag i spalten på jiggen, för att få in fräsen smidigt.
Visa bilaga 115108
Sen gick jag inte riktigt längst ut heller i detta skede, ville ha lite kvar att spela på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så var två kanter klara och kontrollerade att det blev bra:
Så samma operation den andra ledden. Denna ledd är hon lite kortare, men nu syns det tydligt i den redan gjorda fräsningen hur långt jag ska gå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så samma operation den andra ledden. Denna ledd är hon lite kortare, men nu syns det tydligt i den redan gjorda fräsningen hur långt jag ska gå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder