651 läst · 6 svar
651 läst
6 svar
Så bygger de till utan att ta lån
De bygger till huset så lite de bara kan. Här berättar Lotta Kindlund om resan från konsumtionshets till en hållbar och genomtänkt tillbyggnad.
Du kan läsa artikeln här: Så bygger de till utan att ta lån
Du kan läsa artikeln här: Så bygger de till utan att ta lån
Vi flyttade från 200m2 efter nära 20 år till 80m2 nu har det gått 20 år igen och vi saknar inte en enda m2.
Men då det begav sig hade jag halv panik för vad vi hade gjort.
Men då det begav sig hade jag halv panik för vad vi hade gjort.
Ursäkta. Det måste vara det dummaste jag läst på länge.
Tar man ut pengar eller omplacerar så skiter man väl fullständigt i hur det gått.
Med Lottas resonemang så ska jag alltså sälja av det som gått bra och behålla det dåliga?
Man behåller eller investerar i det man tror på just nu och frammåt.
Antingen köper man mer om det går ner om man tror på det eller släpper surdegen och tar en förlust om det inte känns rätt.
Sitta kvar med surdegen och inte ta en förlust är ju första steget i dålig investering. Samma mentalitet som när spelberoende ska försöka vinna tillbaka pengarna...
Det beror ju helt på hur man värderar den. Man kanske tror att den ska upp igen framöver? Det kanske är krypto man har investerat i och sen väntar man på att sälja tills nästa "topp".P Pligg85 skrev:Ursäkta. Det måste vara det dummaste jag läst på länge.
Tar man ut pengar eller omplacerar så skiter man väl fullständigt i hur det gått.
Med Lottas resonemang så ska jag alltså sälja av det som gått bra och behålla det dåliga?
Man behåller eller investerar i det man tror på just nu och frammåt.
Antingen köper man mer om det går ner om man tror på det eller släpper surdegen och tar en förlust om det inte känns rätt.
Sitta kvar med surdegen och inte ta en förlust är ju första steget i dålig investering. Samma mentalitet som när spelberoende ska försöka vinna tillbaka pengarna...
Tricket att bygga utan att ta lån är alltså att ha pengarna kontant. Vilken shock.
Att ha 1,15mkr att likvidera samt jobba som influencer och tjäna pengar på bygget.
Artikeln kunde lika gärna sagt 'Vinn på lotto.'
Att ha 1,15mkr att likvidera samt jobba som influencer och tjäna pengar på bygget.
Artikeln kunde lika gärna sagt 'Vinn på lotto.'
Jag reagerade också på det, men vad artikeln säger (eller vill säga) är att det är billigare att bygga och bo på liten yta. Just denna familjens motivation tycks ha varit att försöka minimera onödiga saker vilket då spillt över även på bostaden. Det är en bra sak att bli påmind om för det gäller de flesta av oss, och ingen, absolut ingen, vill gå in i väggen.N Nmikkelinen skrev:
För min del tycker jag att bostaden kan vara mindre, för jag kan också konstatera och skriva under på att ju större bostad desto mer att städa, underhålla och reparera, samt värma upp. Biytorna däremot, garage, verkstad och lagerutrymmen de behöver vara rejäla.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygger mejeri själva i lego - så pressar de ner kostnaderna
Artikelkommentarer -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur bygger jag ett uterum som är öppet upp i nock med sadeltak och sedan bygger på ett burspråk som oxå ska vara öppet upp i nock på långsidan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det skadligt med småfåglar som bygger bo i den utstickande delen av fasaden, under taket?
Fasad -
Hur bygger jag ihop dessa förrådshyllor på höjden?
Inredning
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Varför göra det lätt? – Magnus elinstallation i kopparrör imponerar i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Så bygger de till utan att ta lån
Artikelkommentarer -
SBAB första storbank ut att höja boräntan
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer