Fairlane Fairlane skrev:
Det är lite skillnad på att säga sig vara vän med folk och att hylla Putin och tycka att han är genialisk som invaderade Ukraina.
Det går hem hos vissa amerikaner, en minoritet.
Har han verkligen sagt att Putin var genialisk som invaderade Ukraina?
SVT skulle haft det som första inslag i en vecka om det vore sant. Men jag har ändå missat det.
Fairlane Fairlane skrev:
24 timmar har han sagt. Det han kan göra är såklart att strypa allt stöd från USA till Ukraina, men det lär inte stoppa kriget på 24 timmar. Antingen vet han det och är bara en lögnare eller så tror han verkligen det och då är han verkligen korkad.
Mycket går dig förbi när du tar folk ordagrannt för vad de säger. Han uttrycker sig bara mer målande än oss andra. Ett dygn var nog inte menat som max 24h och inte en sekund mer. Och det förstår naturligtvis du också, men för retorikens skull valde du den bokstavliga tolkningen denna gång. Har jag fel?😉
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte Putin gör. Han kan iofs säga sådant, men det Putin säger är som bekant inte alltid sant.
Jag vet att det inte går ihop med din förutfattade mening, men det går inte att komma ifrån att Putins motiv -"därför att Biden är mer förutsägbar än Trump", låter logiskt.
Det är bättre med en pålitlig/förutsägbar halvfiende än den labila kompisen Dorian Grey. Stabilitet är alltid bra för affärerna.

Jag håller med om att Putin inte är att lita på, liksom, Harris, Trump, Kristersson, Åkesson, Lööv, Stoltenberg, Meloni etc. Kan du nämna en enda politiker som aldrig ljugit?
Så det motivet föll väl platt till marken tyngd av sin egen orimlighet?

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Putin gillar Biden?

Jag tror snarare att Putin gillar Trump, för med Trump skulle troligtvis stöden till Ukraina försvinna, och de skulle dra sig ur Nato.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Har han verkligen sagt att Putin var genialisk som invaderade Ukraina?
SVT skulle haft det som första inslag i en vecka om det vore sant. Men jag har ändå missat det.
Oj, har du missat det?
Prova "Trump Putin Genius" i valfri sökmotor så kommer du få massor med träffar på att han sa det i februari 2022. Du kan välja den nyhetssida som du litar mest på.
Intet Intet skrev:
Mycket går dig förbi när du tar folk ordagrannt för vad de säger. Han uttrycker sig bara mer målande än oss andra. Ett dygn var nog inte menat som max 24h och inte en sekund mer. Och det förstår naturligtvis du också, men för retorikens skull valde du den bokstavliga tolkningen denna gång. Har jag fel?😉
Du har fel ja. Poängen är att han påstår sig kunna stoppa kriget på 24 timmar, utan att kunna säga hur. Hur är nog betydligt mer intressant än om det tar 24 timmar eller 48 eller en vecka.

Jag vet inte om mycket går mig förbi genom att anse att det är rimligt att en person säger vad den menar, inte att varje åhörare ska göra en helt egen tolkning.
Intet Intet skrev:
Jag vet att det inte går ihop med din förutfattade mening, men det går inte att komma ifrån att Putins motiv -"därför att Biden är mer förutsägbar än Trump", låter logiskt.
Det är bättre med en pålitlig/förutsägbar halvfiende än den labila kompisen Dorian Grey. Stabilitet är alltid bra för affärerna.
Jag tror inte ett dugg på det. Putin vet att med demokraterna vid makten så kommer Ukraina få stöd, men Trump kommer de troligen inte få det.
Putin har nog hellre en supporter i Vita Huset än en fiende (halvfiende tror jag inte det är frågan om)
Intet Intet skrev:
Jag håller med om att Putin inte är att lita på, liksom, Harris, Trump, Kristersson, Åkesson, Lööv, Stoltenberg, Meloni etc. Kan du nämna en enda politiker som aldrig ljugit?
Så det motivet föll väl platt till marken tyngd av sin egen orimlighet?
Alla människor ljuger ibland, somliga ljuger konstant. Jag tror att de flesta anser att det är skillnad.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Diskussionen lär väl fortsätta, inte bara här nu när det ser ut som att Trumpen kommer att vinna valet.
Världen väntar mad spänning på vad han kommer att hitta på denna gång.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi får se hur mycket kaos han hinner ställa till med.

Det blir nog till att titta på Idiocracy och Handmaids Tale snart.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Att låta Putin vinna kriget och starta ett handelskrig som kommer som en pungspark rakt i den svenska ekonomin verkar ju givet.

Det enda positiva jag kan se är att det sannolikt blir lättare att rekrytera högutbildad arbetskraft från USA till Sverige. Förra gången med Trump såg jag en hel drös amerikaner som tänkte "fuck it, jag vill flytta till skandinavien"

Jag kan se Trump som vinnare som positivt, just för att han är så dålig. Förra gången han hade posten så gjorde han ju USA till åtlöje på världsscenen, och de tappade så mycket diplomatiskt inflytande. Han är dessutom isolationistisk, så mindre benägen att ställa till saker utanför USA.

Detta kan leda till effekter som att USA lämnar NATO (och då har ju inte Sverige någon anledning att stanna...), att USA slutar stötta folkmordet i Palestina, att USA får minskat inflytande i världspolitiken. Allt detta är bra effekter.

• Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det enda positiva jag kan se är att det sannolikt blir lättare att rekrytera högutbildad arbetskraft från USA till Sverige. Förra gången med Trump såg jag en hel drös amerikaner som tänkte "fuck it, jag vill flytta till skandinavien"
Fuck off, we're full

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Fuck off, we're full
Nej :)

S Staffan-N skrev:
Idag är nog bilden av Sverige en annan. Varför skulle de åka till ett land som snarare är känt för att det sprängs hus till höger och vänster. Tidigare hade länder som Sverige rykte om sig att vara trygga.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Idag är nog bilden av Sverige en annan. Varför skulle de åka till ett land som snarare är känt för att det sprängs hus till höger och vänster. Tidigare hade länder som Sverige rykte om sig att vara trygga.
Visste du att en 0-4-åring i USA har större chans att skadas av vapenvåld än en polis?

• Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är ju främst sådana som Trump som försöker måla upp en nattsvart bild av Sverige internationellt, de vill att vi ska gå åt helvete så att de kan driva igenom sin politik på hemmaplan. De högutbildade som flyttar hit är inte direkt gänget som är mottagliga för detta narrativ.
De tycker snarare att vi är fåniga som ojjar upp oss över att det skjuts lite mer än för några år sedan.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Helt rätt. Usa är ju ett fantastiskt tryggt land. Inga skjutningar där inte...

E erik_83 skrev:
Helt rätt. Usa är ju ett fantastiskt tryggt land. Inga skjutningar där inte...
Självklart inte. Men ifall man vill lämna USA av trygghetsskäl så kanske Sverige inte står högst på listan. Eller förnekar du att Sverige har enorma problem med skjutningar/sprängningar. Finns gott om länder i Europa där dessa problem är betydligt lägre.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.