Vad är Mpsa? Googlade på det men fick inga vettiga träffar...
 
Nerre skrev:
Vad är Mpsa? Googlade på det men fick inga vettiga träffar...
Menar givetvis MSPA :)

Mspa är tillverkaren av tex. Camaro B-130 och B-150 (där B-150 är det lite större badet)

Har spanat in dessa ett tag.. kolla tex på youtube (sök på "Camaro B-150")

Tycker de är tilltalande i designen, lite robustare än lazy-spa (läder-imitation runt hela karet)
Enligt mig är ett svart spabad trevligare än ett ljusgrått eller blått!

Camaro B-150 ligger på ca 9000kr, medans man får B-110/B-130 för omkring 6000 respektive 7500kr

//Hugo
 
Är det någon här som äger Rustas SPA och som inte har fått slagsida på den? För mig så är det sidan mitt emot pumpen och två bekanta som köpte SPA't har fått exakt samma snedhet efter 1-2 månaders användning.

Känns som om det är läge att påtala reklamation och/eller prissänkning på produkten för nya köpare iaf.
 
Bra att denna tråd tinade fram igen, snart dags att laga eller köpa nytt :)
 
Jag fick nytt av Co på sensommaren, klarade sig från slagsida innan det åkte ner i källaren, men kändes som förra påverkades av stark sol. Får väl se. Är för dotterns skull så blir inget mer avancerat i år.
 
Plockade fram poolen nu i helgen och konstaterade att jag inte hade gjort rent tillräckligt när det åkte in i höstas. Har fått sig en rejäl dos av mögel m.m.? Det här är nog det som jag känner som största problemet med denna typ av uppblåsbara varianter, jag tycker det är väldigt svårt att hålla det fräscht, både in och utsida. Hur gör ni andra för att hålla det rent. Har nu fyllt med vatten och kör chockklorering vilket verkar hjälpa mot allt på insidan men utsida m.m. ser också ganska tråkigt ut. Har ni några tips på bra rengöring, såpa och högtryck biter inte riktigt på detta.

Kommer nog till nästa sommar sikta på någon variant av badtunna i plast som är lättare att rengöra och som inte måste plockas in på vintern. Har tittat på badtunnan.se och funderar på en sån med 35kW vedkammin.
 
Jag premiärbadade igår efter att ha fått täta två små hål som uppstått under vinterförvaringen (?!)... nedersta lagret läckte duktigt med luft, men hålen som var pygmésmå var lätta att laga och reparationssatsen fungerade riktigt bra.

Fortfarande smärre slagsida på det, men just nu så känner jag bara att man får vad man betalar för. Jag är den ende i hela området som har något badbart i huvudtaget förutom en villa en bit upp som har en liten fjuttig pool ;), så det är inte läge o vara gnällspik sådär.

Har för övrigt recenserat (min egen åsikt) detta spabad på min blogg om någon är spekulant osv.

Angående rengöring så gjorde jag det man kanske inte får göra, men det struntade jag i. Två flaskor klorin blev det och det blev rent o fint på både in och utsida, inget blev missfärgat eller så. Däremot om man inte tar bort smuts från löv eller annat så blir lätt gummit missfärgat/svärtat, precis som trycksvärta av en tidning... så det gäller att hålla efter hela tiden. Gummit är helt klart känsligare för sådant än t.ex. ett spa med hårdplastbeklädnad.
 
Jag gick över mitt spa med en sprayflaska med klorin/vatten och skrubbade med en Scotch Brite, avslutade med högtrycken. Efter detta såg poolen helt ok ut igen.

Man jag ska uppgradera till något mer riktigt. Tycker att denna va ok som test, men inget jag vill köra säsong efter säsong. Vill ha något mer välissolerat som jag kan använda på vintern också. Tänker nog gå på denna terasspool från badtunna24 med sandfilter/pump och 3kW värmare samt ozongenerator. Bygger sen in detta i altanen och isolerar ordentligt runt poolen.


Terrasspool_1200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sandfilter_pro_elpatron_3 kW.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Ja jag tycker denna var bra för att känna på vad man egentligen vill ha och trivs med. Jag har upptäckt att sällskapet oftast vill att man slår av bubblorna, inte minst för att den bakvända dammsugaren väsnas en del, men det verkar onekligen mer populärt att bara få njuta av tystnaden i varmt vatten än själva jacuzzi-bubblor. Jag kommer nog att satsa på ett bättre badkar inomhus med jacuzzifunktion istället och utomhus köra på någon form av isolerad badtunnevariant, lik den du postade nu mykie.

Jag nyttjar utespat mest kvällstid och nattetid, bor lite ute på landet så det kan bli sådär magiskt tyst och stjärnklar himmel... då är det helt sjukt gott även med detta lilla spa o ta ett varmt bad.
 
Nu är mitt Rusta-SPA sålt och en badtunna med lock av kanalplast införskaffad från badtunna24
Håller på att bygga för fullt.
Köpte Pahlens Sandfiler, Pump och 3kW värmare.

WP_000396 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Starta gärna en ny tråd för den där mykie, både för bygget och slutresultatet :)
 
Riktiga bad väger inte 200kg och uppåt, min plastade badtunna väger 100kg utan aggregat och den är storlek xxl. Det blir billigast att bara värma när du skall bada enligt mig?, och inte jämt. Locket skall vara på under sommaren, en stängd behållare värmer bättre än en öppen! Fan parasoll över spat? Det är ju svin skönt med regn lr snö =) . Va folk verkar ha problem med reningen, jag kör bara 1st veckor klortablett håller ca 2 veckor, sedan en bättre pump, och rengör filter 1gång i veckan med högtryckstvätt. Lät som att det var rätt billigt att värma dom uppblåsbara spana, värmer en badtunna med 2000L med bergvärmen, kostar ca 2kr h, och tar ca 12h att värma från 20 till 40 grader.
 
Rusta har nu M-Spa Alpine Lite för 3499kr.
Men i bruxen står det att man måste ha 16A säkring på uttaget.

Men vi har bara 10A i trädgården.
Räknade på hur mkt ström det går åt och vid 1500W som är max blir det ju 6,5A.
Det ska väl räcka ändå väl?
 
Det kan vara så att startströmmen är problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.