Jag hade Rustas Start-Kit med aktivt syre från början, fungerade bra (aktivt syre, aktivator + teststickor). När det aktiva syret tog slut så köpte jag Combitabs från Rusta (aktivt syre). Dessa tyckte jag inte fungerade så bra, mejlade tillverkaren i Danmark som menar att dessa inte riktigt är anpassade för SPA med dess högre temperatur, halten aktivt syre är för liten i combitabs så dom rekommenderade att köra en tab om dagen tills dom tar slut och sen köpa ett till start-kit. Jag har nu köpt Nitors Chocksyre som jag kompletterar med, det verkar fungera. Om jag någon gång får lite alger/grumligt så skruvar jag på locken till in och utlopp för pumpen och kör en chockklorering. Det brukar göra vattnet klart på några timmar, när vattnet inte luktar klor tar jag bort locken och kör filtrering med aktivtsyre igen.

Som jag förstod så är det värmeelementet i pumpen som inte mår bra av klor!

Helt rak är inte min pool, men det är ingenting som jag stör mig på. Känns som att det är solen som mjukar upp plasten lite samtidigt som luften expanderar. Märks på locket också, soliga dagar sväller det upp.

/Micke
 
bild-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser min pool ut när den har bubblat upp på vänstra sidan. Det är inte något som går tillbaka heller efter att man släpper ut luften och blåser upp den igen. Den blir lika dan. Jag har nu provat att snurra den 180grader så andra sidan också får ta emot lite morgonsol så kanske den blir svälld där också. Man får bara hoppas att den inte spricker, skulle inte vara kul att få 800liter vatten mot husfasaden...

Ska prova ditt tips med chockklorering, det kanske fungerar för det grumliga vattnet. Men kloreringen kan väll inte ta bort alla hudflagor som flyter runt?
 
Ang. hudflagor som flyter runt så tror jag nog att klor ska fixa detta. Men jag har själv aldrig haft problem med detta.

Desinfektion med klor dödar microorganismer och eliminerar även icke filtrerbara organiska föroreningar genom oxidation
 
Hurtigh skrev:
Jag misstänker att anledningen till att min pool är sned har med solen att göra. Varje morgon då det har varit morgonsol så skiner solen på sidan av poolen. Kände efter i förmiddags och den blir väldigt varm. Solen lyser dock bara på poolen ett par tre timmar innan den går runt huset.

Hur är era pooler placerade? Är det någon som har sin placerad så solen lyser på den? Känns som det är riktigt sunkig kvalite om den helt ska tappa formen av att solen lyser på den några timmar, det är ju en utomhuspool???

Har nu allafall vänt på den 180grader så vi får se om den sväller upp på andra sidan också...

Tack för tipset med rengöringstabletter och klorin. Köper man tabletterna också på rusta? Kör man en tablett om dagen eller efter varje bad?

/Hurtigh
Min står i solen nästan hela dagen, dock inte sent på kvällen. Har inte upplevt något problem med värme o gummi osv. Håller den luften då? Det är inte så att du har någon pysläcka i någon av ventilerna eller så? Det är bara o reklamera annars om du upplever det som att det är något fel på den, jag känner som sagt var inte igen din problematik med min egen pool.

Jag köpte tabletterna på Rusta jepps. Var inte så billiga dock. Jag kör en efter varje bad och står vattnet orört ett par dagar så slänger jag i en till. Jag köpte en sådan där flottör som man lägger tabletten i, drar på bubbelfunktionen så att det löser sig riktigt och så att vattnet rörs om riktigt, sedan filtrering efteråt.

Nu är det dags för rengöring av mitt spa igen, det har stått ute helt utan kem eller aktivitet i 5-6 dagar nu och jag har till och med en mördarsnigel som tog sig ett ödesdigert dopp i spa't. Går dock rätt så snabbt ändå att länspumpa vattnet, låta det torka, dammsuga ur poolen o fylla på med nytt o fräscht vatten.
 
mykie skrev:
Ang. hudflagor som flyter runt så tror jag nog att klor ska fixa detta.
Hur skulle klor kunna ta bort hudflagor? Filtrera går ju inte heller eftersom de flyter på ytan.
 
Hurtigh skrev:
[bild]

Så här ser min pool ut när den har bubblat upp på vänstra sidan. Det är inte något som går tillbaka heller efter att man släpper ut luften och blåser upp den igen. Den blir lika dan. Jag har nu provat att snurra den 180grader så andra sidan också får ta emot lite morgonsol så kanske den blir svälld där också. Man får bara hoppas att den inte spricker, skulle inte vara kul att få 800liter vatten mot husfasaden...

Ska prova ditt tips med chockklorering, det kanske fungerar för det grumliga vattnet. Men kloreringen kan väll inte ta bort alla hudflagor som flyter runt?
Vår är från Clas Ohlson men samma tillverkare. Blev lika sned och jag tröttnade idag och kontaktade CO som "omedelbart skulle skicka en ny pooldel"... Känt fel eller inte? Nöjd på det hela för det priset så inväntar ny och ser hur det blir. Gällande rening så har jag fått tipset bromintabletter, som ska vara bättre än aktivt syre...
 
Vad har hänt sen sist...
Det slutade med att jag lämnade tillbaka poolen till Rusta pga allt strul med poolen, orkade inte med att hanskas med dålig kvalite.Vi tog en rejäl funderare och bygger nu en ny terrass på 47m2 och har idag fått leverans från Folkpool! Köpte ett utomhusspa "Impulse DP" heter modellen. Ska bli grymt härligt att bada när det är vinter ute :)


Återkommer med bilder när bygget är klart.
/Daniel
 
Härligt, kul för er och rätt val tror jag. Ser fram emot lite bilder.

Lycka till

Nicke
 
Hej igen!

Sedan några veckor tillbaka så är nya spaverandan klar! Känns riktigt bra att jag tog mitt sunda förnuft och lämnade tillbaka rustapoolen. Den nya jacuzzin är helt gudomlig och det blir ju inte sämre av att den nu står på en 50m2 stor veranda. Nu ska jag njuta hela hösten och vintern av denna.
Till våren blir det att inhandla solsängar och ett stort parasoll.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar lite bilder på byggprojektet och det färdiga resultatet!

/Daniel
 
Snyggt bygge :)
Föga förvånande dock att det är skillnad på ett utespa för 60 000 kr mot för ett för 5 000 kr dock. Man får vad man betalar för. Själv får jag stå ut med lutande rustapool jag med, men har å andra sidan 55 lakan till övers på ett par kryssningar i Karibien i vinter ;)
 
Brutalt snyggt jobbat! Kalas med decklighten!

...hellre spa hemma massa år än 2v kryssning once (y)
 
Snyggt! Och även snygga kvällsfoton, hur har du gjort? HDR?
 
Självklart är det så att man får vad man betalar för, men även om man lägger 5000:- på en uppblåsbar så förväntar man sig inte att den ska bli helt sned. Reningen skulle också behöva förbättras. Det är en smart lösning för en billig peng om man vill ta ett bad då och då.

Bilderna är inte tagna som HDR utan bilderna är tagna med 30sek slutartid. Det blir en fin effekt med långa slutartider :)


Jag har ett helt nytt uppblåsbart lock till Rusta poolen. Hör av er om någon är intresserad av att köpa det.

/Daniel
 
Hurtigh skrev:
Självklart är det så att man får vad man betalar för, men även om man lägger 5000:- på en uppblåsbar så förväntar man sig inte att den ska bli helt sned. Reningen skulle också behöva förbättras. Det är en smart lösning för en billig peng om man vill ta ett bad då och då.

Bilderna är inte tagna som HDR utan bilderna är tagna med 30sek slutartid. Det blir en fin effekt med långa slutartider :)


Jag har ett helt nytt uppblåsbart lock till Rusta poolen. Hör av er om någon är intresserad av att köpa det.

/Daniel
Posta gärna reflektioner runt ditt nya spa i någon ny tråd (vet inte om det redan finns den tråd för just den modellen?). Både reflektioner om kvalitét, rening, ljudnivå osv. Intressant att se om man vill uppgradera på sikt.

Angående snedheten så har även mitt blivit snett och flera andra bekantas också. Personligen stör jag mig inte på det, särskilt inte då jag gjorde "kanonen" från altanräcket ner i spa't ;) ... men det verkar vara någon form av barnsjukdom som SPA't har iaf.
 
Har lite snabbt kollat på lazy-spa på rusta.. men jag känner mig inte helt övertygad!

kanske är något med utseendet och designen som får mig att tänka på barn-pool? ;)

såg att även Mpsa har dessa bad.. lite dyrare men verkligen mycket (enligt min mening) snyggare!

kostnad för ett rimligt Mpsa för 4-6 pers (har hört att man inte bör köpa ett för trångt spabad) ligger på ca 10 000kr.. fortfarande lägre än de riktiga spa-bad som finns på tex bauhaus!

detta är mest för att testa hur mycket vi kommer använda den under vår, sommar, höst..
sedan kan man ju uppgradera sig till ett riktigt bad!

är det något med erfarenheter från just Mspa och Camaro-modellen?

//Hugo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.