16 277 läst · 89 svar
16k läst
89 svar
Ruskig elförbrukning
En vattenmantlad kamin och tankar därtill kostar ju mer än om du sätter in en bättre begagnad pelletspanna i källaren.
Varför göra nödlösningar när du kan slippa.
Men bäst är om du hittar strömtjuven för något fel är det. Uppvärmningen kan inte förbruka så mycket.
Varför göra nödlösningar när du kan slippa.
Men bäst är om du hittar strömtjuven för något fel är det. Uppvärmningen kan inte förbruka så mycket.
Tycker det är för högt för ett nytt hus. Vårt 70-tals hus på knappt 120+120kvm (1-plan m. källare) och 21-grader ligger på hälften.. Under 20kWh/dygn nu med en luft/vatten och moderna vitvaror.dkp09 skrev:
Då har vi otäta dörrar och fönster med ett utsatt läge i första raden efter åkrarna ner mot havet.
Tror som andra att du har en tjuv någonstans.
Det är nog din åsikt som är mest relevant när det gäller din elförbrukning, men den är högre än min. Är du nöjd är det bra. Annars är det bara att pressa ner den. Som jämförelse har jag hittills i april gjort av med 355 kWh. Det ger ett snitt på 13 kWh per dygn. Då har jag i och för sig varit bortrest en vecka precis.
Förstår jag dig rätt i att det var den sjätte april som elpatronen stod på?
Erik
Erik
Så här ser min förbrukning ut över nio år. De senaste fem åren med värmepump. Den totala förbrukningen för all el ligger på mellan 9.000 kWh till 14.000 kWh medan värmepumpen som jag bara mätt i 4 år ligger runt 5.500 kWh lite beroende på hur kalla vintrarna varit. Jag skall försöka lägga upp bild även på fördelningen av elen på olika förbrukare. Men denna vinter har varit givmild som ni kan se!
Redigerat:
Förlåt det är en 310P frånluft alltså. Den ger ju inte lika stora besparingar som en luft-vatten men inomhusklimatet är toppen. Frisk luft varje dag. Jag har även tänkt att installera luftsolfångare, som ju även fungerar bra mitt i smällkalla vintern. Men det projektet har inte kommit igång än.
Huset har 22 cm i väggarna, tre glas och 30 cm tak. Vi är bara två nu hemma men +65 så det är alltid någon hemma. Min erfarenhet är att ett påslaget element t ex i ett garage kan förstöra alla ambitioner. Även en omfattande julbelysning med många och långa slingor drar rejält med kräm.
Däremot uppvärmning av bilar kalla mornar inte särskilt mycket. I min siffror finns även en gemensam sommarvattenpump för 15 hushåll som drar typ 800 kWh.
Däremot uppvärmning av bilar kalla mornar inte särskilt mycket. I min siffror finns även en gemensam sommarvattenpump för 15 hushåll som drar typ 800 kWh.
Vi kommer ha 285mm i väggar och 340 mm i tak, 3-glas (men ej super-energi, utan u-värde 1,2 om jag inte minns fel). Så det låter hoppfullt. Men storleken på huset spelar förstås också roll, och hur varmt man vill ha inne.
Jag vill gärna ha minst 25° inne. Men det beror mest på att jag alltid fryser om fötterna, jag hoppas att golvvärmen kommer göra att jag kan sänka temp några grader utan att jag tycker det är okomfortabelt.
Nåja, nu drog jag iväg lite offtopic, sorry.
Men till TS skulle jag råda att kolla mer efter fel i huset, typ fel i isolering någon stans, eller någon knepig strömtjuv någonstans, t.ex. en vattenpump som går jämt, osv.
Ni har ju ett nybyggt hus, dom ska inte dra så mycket i uppvärmning.
Fast det är klart, tonårsbarn kan förvisso kosta en hel i varmt duschvatten.
Jag vill gärna ha minst 25° inne. Men det beror mest på att jag alltid fryser om fötterna, jag hoppas att golvvärmen kommer göra att jag kan sänka temp några grader utan att jag tycker det är okomfortabelt.
Men till TS skulle jag råda att kolla mer efter fel i huset, typ fel i isolering någon stans, eller någon knepig strömtjuv någonstans, t.ex. en vattenpump som går jämt, osv.
Skaffa några 3-fas elmätare och mät tex värmepumpen och garaget så du har några ref....mycket gissningar annars...har du termofotograferat huset?
Sant, lite glädje känner jag för att det blivit betydligt mindre förbrukning sen jag startade tråden och började rota i systemet men helt nöjd är jag inte Kan jag uppnå en halvering ner till 20kwh dygn så kommer jag bli skitglad =DAvemo skrev:Det är nog din åsikt som är mest relevant när det gäller din elförbrukning, men den är högre än min. Är du nöjd är det bra. Annars är det bara att pressa ner den. Som jämförelse har jag hittills i april gjort av med 355 kWh. Det ger ett snitt på 13 kWh per dygn. Då har jag i och för sig varit bortrest en vecka precis.
Erik
Har stängt av elementet i garaget nu samt elkabeln till inkommande vatten... Märkligt är att den var varm trots att den ska gå på hur kallt vattnet är...men den stänger visst inte helt av sig.. en liten besparing borde det bli där... =)
Stämmer, den 6.e gick elpatronen för fullt sen stängde jag av den igen.
......
Anledningen till att jag är inne på kamin med vattenmantling är att jag ska ha en kamin i ett framtida "relax" rum och var då inne på om man skulle satsa på en vattenmantlad direkt...
Har dock spanat in rena vedpannor och blev lite sugen på en för runt 19 000 exkl vattenbehållarna.. Ved har jag gott om så det vore ett fint komplement tills det är dags o se över hela systemet o byta till troligvis bergvärme.
Håller med om att bästa lösningen är alltid det långsiktiga och ändra grunden till problemet.
Har en liten elmätare som jag flyttar runt i 230 uttagen, skaffade även en ir mätare från hornbach som lyser rött o blått beroende om temeraturen diffar t ex 0,5 grad. Den har inte visat ngt speciellt förutom karmar runt dörrar o fönster ( litet minskning på fönster samt dörr också, 2-3 grader om jag inte minns hel fel )Enk Projektet skrev:
En termografvideokamera hade varit något för att få det riktigt visuellt.
Man bör göra en sådan filmning vintertid eller?
Vattenpumpen har jag börjat fundera på mer.... Tycker att den går på väldigt ofta... Beror på att jag har en väldigt liten hydropress. tror den är på 25 liter. vilket innebär att vattenpumpen måste jobba mycket. Tycker inte det är något speciellt tryck hemma heller... beror det på liten hydropress eller för liten vattenpump?Mikael_L skrev:Vi kommer ha 285mm i väggar och 340 mm i tak, 3-glas (men ej super-energi, utan u-värde 1,2 om jag inte minns fel). Så det låter hoppfullt. Men storleken på huset spelar förstås också roll, och hur varmt man vill ha inne.
Har en sambo som enligt henne duschar korta duschar typ 5 min, men jag hinner kolla på en långfilm innan hon är klart sen så är klart ungarna där o plaskar i duschen en del också
Har du en nibe 310p? Hur får du fram den förbrukningsdatan? =DMikael_L skrev:
är det någon tjänst på nätbolaget?
Hade varit riktigt glad om jag kunde ligga runt 30-40 hela vintern, en jäkla besparing mot tidigare.
kanske man tom skulle få en slant över på lönen..... ; )