29 775 läst · 51 svar
30k läst
51 svar
rostig, slät plåt som fasad?
Tackar...O oddjobb skrev:
Var precis uppe en vecka och "skrotade" på.
farstukvisten blir likadant tak, och likadan vindskiva, eftrsom jag har kvar rejäla stockar kommer jag låta nockstocken kika ut, likt nockstocken gör idag, samma bredd men inte lika hög, det hela kommer målas in i svart alterntaivt grått som luftintagen , har vant mig vid den stora väggen men är övertygad om att en redig farstukvist blir rätt, den kommer bli rätt öppen ev en bänk på vänstra sidan men annars har jag kvällssolen här så jag tror det blir bra som kaffeveranda...ångrar nu något att jag inte vågade gå på lite färg på fönsterkarmarna, dom poppar ut lite väl men men..
texas67 skrev:Tackar...
Var precis uppe en vecka och "skrotade" på.
farstukvisten blir likadant tak, och likadan vindskiva, eftrsom jag har kvar rejäla stockar kommer jag låta nockstocken kika ut, likt nockstocken gör idag, samma bredd men inte lika hög, det hela kommer målas in i svart alterntaivt grått som luftintagen , har vant mig vid den stora väggen men är övertygad om att en redig farstukvist blir rätt, den kommer bli rätt öppen ev en bänk på vänstra sidan men annars har jag kvällssolen här så jag tror det blir bra som kaffeveranda...ångrar nu något att jag inte vågade gå på lite färg på fönsterkarmarna, dom poppar ut lite väl men men..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja...cortenlampa över matbordet.och utebelysning testas
det skulle jag inte säga, har precis nu i sommar lyckats komplettera med hörn och fönsterbleck, så dom är ju jättenya och "fula", men själva rostandet tar tid vilket inte stör mig så mycket då jag har i princip inga preferenser, jag har framförallt inget problem med att det är liv i plåten, ju längre tid det tar desto underligare är heal grejjen..typ bilder på g
bild 1 är nya batchen av plåtar som redan efter 2 plåtar började tanda, trodde det var jag men det var nog inkapningen från smeden som var , lite off, men det är på baksidan och det kommer ju rosta ihop sen färgmässigt. hörnen blev väl ok kanske och ska ju bli samma färg , även fönsterbleck som är små och bara håller bort vatten från att rinna in på spikreglarna, i övrigt har plåtaran hängt 3-4 år nu men dom chillar och bara hänger kan man säga, rostandet diffar av nån anledning
Det tar sig! På bild 2 har du en plåt som har rostat väldigt mycket. Vad beror det på tro?
Skulle man kanske kunna ha ett bevattningssystem med saltvatten för att skynda på rostningen och få den jämnare, om man nu önskar det? 🤔 Misstänker att plåtarna uppe vid takfoten inte rostar lika mycket?
Är plåtarna inte rätt kapade kan det bli jobbigt?
Vad säger du om tjockleken 1 mm, nu? Känns den stabil eller skulle du ha valt en tjockare?
Skulle man kanske kunna ha ett bevattningssystem med saltvatten för att skynda på rostningen och få den jämnare, om man nu önskar det? 🤔 Misstänker att plåtarna uppe vid takfoten inte rostar lika mycket?
Vad säger du om tjockleken 1 mm, nu? Känns den stabil eller skulle du ha valt en tjockare?
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
tjosan, 1 mm är helt ok ännu så länge, 0,6 gick ju lättare att klippa med en stor plåtsax jag köpt emedan 1mm vart ganska körigt med risk för felkap, den rostigaste är den som låg överst i högen i nån vinter innan montering, jag har verkligen ingen brådska med rostning då grannögon är obefintligt och jag själv gillar den långsamma förändringen, om det var noga skulle jag nog montera när plåtarna är rena och sen rosta på dom med vatten eller saltvatten, jag tycker det finns otroligt många fula hus överallt så jag har inte något problem med mitt snygga, bor i sthlm i en ljusbrun tegelvilla med vita gavlar...oh no säger jag bara..O oddjobb skrev:Det tar sig! På bild 2 har du en plåt som har rostat väldigt mycket. Vad beror det på tro?
och som du säger om man har för avsikt att lägga kant i kant så vill man ha plåtar kapade med precision, vilket mina var , det märker man fort, som vanligt första sätter man rakt sen ger det sig självt. snålade kanske något på skruvlängd, vilket medför att om jag överdrar en skruv är det risk för gängpaj, osv. vill man ta ner en plåt är det enkelt men som sagt , varsam med skruvningen, fasaden mot fm sol med stora fönster blir ju galet varm, vet inte ännu om det kan ge följdproblem, plåtarna växer lite och vissa skruvar får man efterdra men inte nån fara ännu, kan ju köpa lite längre skruv och dra om framsidan, tar inte mer än 2,5 h kanske, rostfri skurv med färgad skalle då
Produkter som diskuteras i tråden