Om du bor utanför Kristianstad och du har rengjort med Citronsyra så är det isåfall kalk som den blivit igensatt av. Går kanske göra par gånger. Är den igensatt av lera och skit så är det lite svårare, om man inte byggt sin anläggning med ett "servicehål" för dessa. Då går det att spola spetsen med högt tryck.

Men det jag menar är att har man ett rensabart filter i toppen så är det lättare att ta skiten och renset där. Då kan man istället ha lite större hål i spetsen som släpper igenom mer vatten och smuts (i början iaf) och nästintill ta bort risken för igenkalkning.

22 euro + frakt var inte så blodigt dyrt. Hade nog ändå satsat på denna även om jag motsäger mig själv lite.

Vilken del av Kristianstad bor du i ? Bor själv ute på Öllsjö

Har ett T överst så kan spola etc på ett enkelt sätt, finns i Fjälkinge och här är det enbart sand.

Tror jag tar och beställer mig en spets från Tyskland, uppdaterar med info hur det går framöver.

/t

Samma som jag också gjorde när vi renoverade vår spets. Har lagt lite bilder här: http://medlem.spray.se/smurfnr1/
(Se bild "Slutresultat anslutning")
Vore kul att läsa kring ditt projekt och även lite bilder. Finns säkerligen flera som vill se resultatet av just den spetsen från Tyskland och en utvärdering av den.

Tjenare,

Spetsen beställdes i lördags, hoppas på en snabb leverans :)

/t

Då har spetsen kommit, ser bra ut!

IMAG0043.jpg

IMAG0044.jpg

/t

Ser spontant bra ut. Hur går det med att få ner den i marken också, är du i hamn ? :=)

sådär, då var projekt "Ge mig vatten så det räcker" påbörjat!

Varit i rinkaby och köpt mig en gottepåse bestående av diverse prylar i mässing och galvat. Borrat mig ner till ungefär 2.2m och där är det fuktigt...

Troligen börjat jag slå ner spetsen ikväll.

IMAG0055.jpg

/t

Vi ser fram emot många fina och intressanta bilder under projektets gång.
Snåla nu inte på djupet på spetsen, slå ner den någon meter extra även om det tar emot lite extra. Göra om allt efter en tid e inget kul.

Spets med två meter rör...

IMAG0056.jpg

Nere i backen, har satt på ett T överst, tanken är att det ska på 1 meter rör till överst för "inspektion", andra går mot sugledning.

IMAG0058.jpg

Kommer ställa denna spetsen på ungefär 4.2m precis som den andra, var nere på runt 6 meter men hade betydligt sämre med vatten där.

/t

Sådär, då var spetsen i jorden

IMAG0060.jpg

Koppling mot befintlig spets och pump

IMAG0061.jpg

har inte kört så mycket ännu, men visst får jag upp mer vatten!

/t

Kan vi få lite siffror också på flöde och tryck så vore det ännu mer intressant. Men det ser väldigt bra ut.
Vilket djup är du nere och suger vatten på ?
Har du sug- och tryckledningar på frotfritt djup eller du måste tömma de inför vintern ?

Oj.

Vad bra jag hittade tråden :)

Vad är det för rör man använder? Var köper man dessa?
Och hur i hel...e får man ner detta i marken? Som jag ser ibland 10m!

Mortimer; återkommer med lite siffror... ungefär 30liter/minut som det är nu... men hoppas det ska bli bättre...

Kamilenski; spetsen köpte jag från tyskland, galvatrör och diverse kopplingar från rinkabyrör... sen använde jag mig av ett jordborr för att borra mig ner till grundvattnet, därefter slog jag ner spets+rör med en hejja. Ungefär 25 slag för 5cm...

/t

Sådär, testat lite (grannarna tror jag är dum i huvudet som vattnar efter allt detta regn)...

kör med 2st av biltemas spridare

14-094_l.jpg

och har då ungefär 2.7bar i tryck... 10 liter fyller jag på strax under 20 sekunder.

/t

En fråga angående hejjan: hyrde du den? Eller var får man tag i en sådan?
/Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.